beantwoord

Fiets 28 dagen aaneensluitend stallen

• 12 July 2021
  • 13 reacties
  • 237 Bekeken

LS,

Ik heb momenteel mijn fiets op station Bijlmer staan. Zelfservice fietsenstalling. Onlangs werd er aangekondigd dat er weer wordt gecontroleerd op de max 28 dagen onafgebroken stallen van fietsen. 

Dit betekent dat ik nu vanuit Den Bosch naar Amsterdam moet reizen om actie te ondernemen (terwijl ik dit niet voornemens was ivm mijn vakantie).

Mijn vraag is hoe de 28 dagen wordt gecontroleerd op Bijlmer station. Er is immers daar geen personeel aanwezig? En wat moet ik nu precies doen om te voldoen aan de 28 dagen regel? Is het volodende als ik ter plekke mijn fiets aanraak en weer terug reis naar den bosch. Of moet ik hem fysiek verplaatsen? Of moet ik de stalling uit en direct weer in? Of mag de fiets nu een dag daar niet staan?

ps. ik heb een abbonement om daar mijn fiets te stallen. 

Dus, wat te doen?

A

icon

Beste antwoord door Laura NS 14 July 2021, 17:13

Bekijk origineel

13 reacties

Hoi AvK333, welkom op onze NS Community!

Naar dat je daar nu apart voor moet reizen, maar dat zijn helaas wel de regels. Hoe dit precies gedaan wordt weet ik zo even niet uit mijn hoofd, maar ik kan zeker voor je navragen of eruit en erin voldoende is of niet.

Ok, ben benieuwd hoe dit in zijn werking gaat.

Badge +3

Moderne stallingen hebben sensoren in de rekken (of slimme camera’s?), maar bij andere stallingen zal men wel een gekleurd bandje om de bagagedragers doen, of een sticker op je zadel en dan na 4 weken kijken welke fietsen dat nog hebben.

In Eindhoven bij een winkelcentrum ziet dat er zo uit (fietsen met lekke banden, kromme wielen, verdwenen zadels e.d. krijgen zo’n ding):

Dank. Helder.

a

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn diverse methodes voor. Bij station Delft werd voordat de nieuwe ondergrondse stalling geopend gewerkt met kleine touwtjes die aan de spaken werden vast gemaakt. Bij wegrijden braken die touwtjes, dus fietsen die na 4 weken nog touwtjes hadden stonden er te lang. De volgende dag en de rest van de week zag je dan een grote hoeveelheid gebroken witte touwtjes op de grond liggen. Later werden die touwtjes nog steeds gebruikt op Delft Zuid. Toen ik daar een tijd lang mijn fiets stalde zag ik ze daar ook, maar ook dat na de termijn van 4 weken op de fietsen die er nog stonden ook nog kaartjes werden gehangen om aan te geven dat de fiets er te lang stond en weggehaald zou worden. Die kaartjes blijven ook nog 2 of 3 weken hangen. Zo'n touwtjes actie deden ze eens in de zoveel tijd.

Reputatie 7
Badge +3

Om zeker te zijn dat jouw fiets niet na 28+ dagen verwijderd wordt, denk ik dat je het beste met de fiets de stalling uit kunt gaan en weer terug en de fiets dan op een andere plek neer zetten.

Inmiddels heb ik antwoord! De fiets uitchecken en weer inchecken is voldoende om een nieuwe periode van 28 dagen te stallen. De fiets hoeft dan niet een bepaalde tijd uit de stalling te zijn.

Badge +3

Inmiddels heb ik antwoord! De fiets uitchecken en weer inchecken is voldoende om een nieuwe periode van 28 dagen te stallen. De fiets hoeft dan niet een bepaalde tijd uit de stalling te zijn.

De fiets hoeft helemaal de stalling niet uit bij de meeste stallingen (zonder sensoren per fietsplek), want men weet natuurlijk niet welke fiets van jou is, hoe lang die er staat en of die in de tussentijd (kort) naar buiten is geweest.

Je moet in dat geval alleen een eventuele sticker/bandje met de 28 dagen waarschuwing verwijderen. Voor fietsenstallingen met ‘slimme’ camera’s (als die er zijn) is het wel verstandig om je fiets te verplaatsen.

28 dagen blijft behoorlijk kort. Ik werk nog steeds heel veel thuis en ga alleen naar kantoor als dat noodzakelijk is. Ben dit jaar 5x in Amersfoort geweest.
Ik wordt nu dus verplicht om vaker naar kantoor te gaan om mijn fiets niet kwijt te raken.
Vind ik erg vreemd voor een betaalde fietsenstalling.

Toen (voor Corona) de fietsenstalling uitpuilde en erg genoeg duidelijk zichtbare wees fietsen stonden gebeurde er niets Nu is er ruimte genoeg (Amersfoort Noordzijde) en gaat NS te vaak controleren !!
1x per 3 maanden lijkt mij voldoende.

Een andere mogelijkheid is om uw fiets tijdelijk thuis te stallen en de stadsbus te gebruiken. Of koop een vouwfiets.

Fiets staat in de plaats waar ik werk.
Een andere fiets kopen door NS beleid ?!?!?

Reputatie 7
Badge +3

Fiets staat in de plaats waar ik werk.
Een andere fiets kopen door NS beleid ?!?!?

Dat beleid was er al voor Corona en bedoeld om niet permanent een plek bezet te houden. Daar is de stalling niet op berekend.

Reputatie 6

Ik had dat probleem ook met mijn forenzenfiets. Deze heb ik uiteindelijk op kantoor laten staan in de stalling. Want eerlijk gezegd vond ik een abonnement voor stalling wat ik zelf betaal ook zonde als ik vooral thuis werk. Toen we weer naar kantoor mochten, was ik na 3 weken weer volledig thuis aan het werk. En het is eigenlijk ook niet het probleem van NS dat ik zo weinig naar kantoor mag.

Hij heeft er 1,5 jaar gestaan. Laatst heb ik hem eruit gehaald en gedoneerd via het anwb fietsenplan want ik ga dichterbij huis werken. Ik begreep toen wel waarom de NS zo vaak handhaaft...het is echt niet zo makkelijk om je oude barrel kwijt te raken. Gelukkig wees iemand mij op deze doneeractie maar anders had ik mijn fiets moeten afvoeren via een afvalbrengstation 55 km verderop want dichterbij je werk accepteren ze niet want je woont er niet en bent slechts forens.

Reageer