beantwoord

Fiets abonnement

• 13 mei 2015
  • 9 reacties
  • 6303 Bekeken

Ik reis wekelijks met een WeekendVrij abonnement. Regelmatig neem ik dan mijn fiets mee. Iedere keer weer moet ik dan een dagkaart á € 6.00 kopen. Dit loopt behoorlijk in de papieren op jaarbasis. Wellicht is het een goede suggestie om hier ook een abonnement voor te gaan creëren.
icon

Beste antwoord door Anonymous 13 mei 2015, 18:21

Het zal wel erg vol worden met fietsen in de trein als NS dit gaat faciliteren. Een trein is in eerste instantie voor personenvervoer. Fietsenvervoer wordt ontmoedigd door alleen dagkaartjes aan te bieden en extra voorwaarden te stellen. Of huur een OV-fiets op uw bestemming.
Bekijk origineel

9 reacties

Het zal wel erg vol worden met fietsen in de trein als NS dit gaat faciliteren. Een trein is in eerste instantie voor personenvervoer. Fietsenvervoer wordt ontmoedigd door alleen dagkaartjes aan te bieden en extra voorwaarden te stellen. Of huur een OV-fiets op uw bestemming.
Welkom op het NS Serviceforum firenzoo. Ik heb begrip voor je voorstel, maar kan ook direct melden dat zo'n product niet ontwikkelt gaat worden. De prioriteit voor NS ligt bij het vervoeren van mensen en niet fietsen. Het meenemen van fietsen buiten de spits is toegestaan, maar zelfs dan kan het geweigerd worden wanneer de hoofdconducteur het te druk/vol vindt worden. Ik zou niet willen zeggen dat we het meenemen van de fiets willen ontmoedigen (we staan het immers toe; tegen een bedrag van € 6.00), maar we moeten het binnen de perken houden. Voor fietsliefhebbers hebben we op vele punten in het land de mogelijkheid om een OV-Fiets te huren.
http://www.metronieuws.nl/binnenland/2015/06/fiets-mag-straks-soms-gratis-mee-in-de-trein

Dit is dan tenminste nog iets...
Zelf heb ik een probleem. Om op tijd op mijn werk te verschijnen moet ik de fiets pakken elke dag. Als ik elke dag €6,- moet betalen is het erg prijzig en op de stations die waar ik kom zijn geen OV fietsen. Ik hoor vaak over dit probleem bij mensen die geen rijbewijs hebben en afhankelijk zijn van het OV. Vooral als ze in ploegendiensten werken.
En wat moet NS volgens jou oplossen aan dat probleem?

Als je elke dag de fiets meeneemt met de trein naar een zelfde bestemming, kun je beter zorgen dat je op dat station een fiets neerzet. Een beetje berijdbare fiets heb je al voor (veel) minder dan 100 euro. Dus dat kan snel uit.
Neem een voorbeeld aan Denemarken waar fietsenstallingen zich in de trein bevinden. Of daar ook fiets abbonementen zijn weet ik niet.

Ik schaam me ervoor dat we dit als fiets land niet hebben in de treinen. Geen OV-fiets voor mij, ik rij liever op mijn eigen bike tenzij de NS wat exclusieve sport bikes zouden maken die er ook nog eens leuk uitzien.
Reputatie 7
Badge +4
De laatste OV-fietsen zien er wat leuker uit maar zijn natuurlijk niet meer dan een doorontwikkeling. OV-fiets is gericht op de gemiddelde gebruiker. De elektrische scooters zijn geruisloos verdwenen en de in Nederland populaire e-bikes kun je ook niet (meer) huren.

Persoonlijk vind ik OV-fiets een heerlijke uitvinding. Ook makkelijk voor mensen die recreatief willen fietsen in een andere omgeving. In combinatie met Weekendvrij zou ik persoonlijk dat gesleep met een fiets niet willen hebben en lekker ov-fiets nemen, makkelijker en goedkoper. Maar ja je fietst dan en je rijdt geen Koga:D
Als je geen fiets aan je eindstation wil zetten, kan je altijd een vouwfiets overwegen. Deze mag gratis mee, zelfs in de spits en op het balkon van de ICD.

De meeste vouwfietsen hebben tegenwoordig versnellingen. Indien nodig kunnen ze zelfs in de kofferbak van een collega of zo vervoerd worden.
@TimNS Ik heb je username aangepast naar Tim01. Alleen moderators hebben de toevoeging 'NS'.

Reageer