beantwoord

Fiets mag niet mee, geld terug

• 20 September 2021
  • 9 reacties
  • 178 Bekeken

Zwaar teleurgesteld in de onbetrouwbare service van de NS qua fietsvervoer. Vrijdag 17 sept zou ik van Maarn naar Rotterdam gaan met de trein en de fiets. De fiets (en mezelf) keurig aangemeld. Op tijd op het station, geen plek in de trein! Een trein later kon niet omdat ik dan na de spits in Rotterdam zou komen en dan mogen er geen fietsen in de trein. Na de spits zou veel te laat zijn om dan nog mijn fietstocht te vervolgen en op tijd bij mijn afspraak te komen. 

Erg onbetrouwbaar systeem! Nu verwacht ik mijn geld terug voor het e-ticket die ik door toedoen van de NS onmogelijk kon gebruiken. 

icon

Beste antwoord door Momo 20 September 2021, 15:00

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +3

U blaast wel erg hoog van de toren. U heeft toch zelf een reis gepland met de laatste reismogelijkheid voor ingang van de spits in Rotterdam te zijn?

Aanmelden van een fiets betekent niet dat er gegarandeerd plek is, dat was zelfs niet zo tijdens de pilot verplicht “reserveren”.

Helaas stond er niet met grote letters dat een reservering geen garantie geeft tot een plek. (wel dat het geen vervoersbewijs is...) Ik reis niet vaak met de trein en heb geen ervaring met een fiets in de trein. Ik ging ervan uit dat een reservering ook een plek gaf. Niet bewust van dit risico wilde ik de trein nemen en was daardoor dus erg verrast en teleurgesteld. Ik leg me neer dat de trein nu eenmaal vol was maar en dat het hele fietsweekend pas een dag later kon beginnen. Dat ik dan ook mijn geld niet terug kan krijgen vind ik zeer merkwaardig.

Reputatie 7
Badge +3

De pilot om verplicht een fietsreservering te maken liep tot 15 september (en nee, dat systeem werkte niet goed), nu is het weer gewoon aanmelden. En dat aanmelden is niet verplicht, dus kunnen alle fietsplekken vol zijn met niet aangemelde fietsen. Het geeft je alleen een indicatie hoeveel mensen de reis met fiets aangemeld hebben. En de flop van het verplichte reserveren zullen veel mensen daar wel klaar mee zijn.

Op https://www.ns.nl/reisinformatie/fiets-in-de-trein.html  staat o.a. 

• Het aanmelden van een fietsplek is niet verplicht: aanmelden is vrijwillig. Je hebt met je aanmelding dezelfde rechten als reizigers zonder aanmelding.
  • Voor het meenemen van je fiets geldt dat dit alleen is toegestaan als er genoeg ruimte is. Dit geldt ook als je aangemeld bent. 
Reputatie 1

U blaast wel erg hoog van de toren. U heeft toch zelf een reis gepland met de laatste reismogelijkheid voor ingang van de spits in Rotterdam te zijn?

Aanmelden van een fiets betekent niet dat er gegarandeerd plek is, dat was zelfs niet zo tijdens de pilot verplicht “reserveren”.

Het is duidelijk dat een aanmelding geen reservering is, maar dan moet je nog wel je geld terug kunnen krijgen. Alle reden om hoog van de toren te blazen dus.

Reputatie 1

Helaas stond er niet met grote letters dat een reservering geen garantie geeft tot een plek. (wel dat het geen vervoersbewijs is...) Ik reis niet vaak met de trein en heb geen ervaring met een fiets in de trein. Ik ging ervan uit dat een reservering ook een plek gaf. Niet bewust van dit risico wilde ik de trein nemen en was daardoor dus erg verrast en teleurgesteld. Ik leg me neer dat de trein nu eenmaal vol was maar en dat het hele fietsweekend pas een dag later kon beginnen. Dat ik dan ook mijn geld niet terug kan krijgen vind ik zeer merkwaardig.

Geld terugvragen via dit forum heeft geen zin, hier zitten voornamelijk veel NS fanboys. Je kan je geld wel terugkrijgen. Ik zou even bellen met de NS en het uitleggen: 030 751 5155

Reputatie 7
Badge +3

Ik reis niet vaak met de trein en heb geen ervaring met een fiets in de trein. 

Dat is geen argument waarom de regels niet voor u zouden gelden.

Reputatie 7
Badge +3

Voor kaartjes waarmee niet ingecheckt kan worden, wordt geen geld terug gegeven. Er kan niet nagegaan worden of het kaartje gebruikt is.

Aanmelding is geen reservering. Er kunnen geen rechten aan ontleend worden

Reputatie 7
Badge +3

Het is opvallend dat mensen de weg naar deze community weten te vinden nadat er iets is misgegaan. Diezelfde mensen hadden hier een vraag kunnen stellen voordat ze op reis gingen of een ticket bestelden…….

Reputatie 6

Wat geeft het. We zijn toch maar NS fanboys :joy:

Reageer