beantwoord

fiets mee

• 19 June 2021
  • 9 reacties
  • 219 Bekeken

hallo, wij gaan op 1 juli rond een uur of 11 met 4 senioren van Amsterdam naar Brummen. we willen met onze fietsen plus bagage want we blijven een week weg, in de trein. hoe kunnen we zeker zijn dat we meekomen? is het ‘t beste om alleen sprinters te nemen?

icon

Beste antwoord door Thom 19 June 2021, 14:30

Van Deventer naar Brummen is overigens een mooi fietstochtje van iets meer dan 20 km, ook vanaf Apeldoorn.

Er is geen enkele zekerheid dat u mee kunt. U moet een fietskaartje hebben, maar als de conducteur oordeelt dat u niet mee kan, is het toch een kwestie van een andere trein nemen. Een fietskaartje geeft geen recht op vervoer met die trein die u het beste uitkomt. Het weigeren is overigens veelal op basis van veiligheid, en verder is het oordeel van de conducteur leidend. In de praktijk valt het vaak mee. Rond een uur of elf is een handige tijd.

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7

Ik zou de IC Berlijn om 11.10 nemen van Amsterdam CS, die heeft een compleet fietsrijtuig en dat is prettiger dan reizen met de intercity richting Arnhem/Nijmegen als je fietsen bij je hebt.Wel reserveren en een fietskaartje aanschaffen. In Apeldoorn overstappen.

Vanaf Apeldoorn de Arrivatrein naar Zutphen. Daarin is meer plaats voor fietsen dan in een NS-Sprinter.

Vanaf Zutphen de laatste paar minuten naar Brummen is wel met een NS-Sprinter. Of je daarin 4 fietsen kwijt kunt weet ik niet zeker, mocht het vol zijn dan moet je de volgende trein nemen.

Reputatie 7
Badge +4

Van Deventer naar Brummen is overigens een mooi fietstochtje van iets meer dan 20 km, ook vanaf Apeldoorn.

Er is geen enkele zekerheid dat u mee kunt. U moet een fietskaartje hebben, maar als de conducteur oordeelt dat u niet mee kan, is het toch een kwestie van een andere trein nemen. Een fietskaartje geeft geen recht op vervoer met die trein die u het beste uitkomt. Het weigeren is overigens veelal op basis van veiligheid, en verder is het oordeel van de conducteur leidend. In de praktijk valt het vaak mee. Rond een uur of elf is een handige tijd.

Reputatie 6

Maar ik denk dat het groepje eerst graag de bagage wil wegbrengen.

Reputatie 7
Badge +3

Je maakt meer kans om met de fietsen mee te kunnen als je niet alle 4 tegelijk gaat reizen

Reputatie 7
Badge +3

In de IC Berlijn is het in de zomermaanden niet toegestaan om een fiets mee te nemen in het binnenlands verkeer. Helaas zegt NS er dan weer niet bij wat de definitie van zomermaanden is. Maar dat zou zo maar juni, juli en augustus kunnen zijn. 

“Wilt u alleen binnen Nederland uw fiets meenemen in Intercity Berlijn? Dat kan met alleen een binnenlands fietsticket. In de spits en in de zomermaanden is fietsvervoer wegens drukte alleen mogelijk voor reizigers met een internationaal fietsticket en -reservering.”

Bron: https://www.nsinternational.com/nl/voorbereiding-thuis/fiets-meenemen-in-de-trein#

Gratis tip aan NS International: geen vage formuleringen als “de zomermaanden” gebruiken. Benoem gewoon de periode met exacte data en actualiseer dat jaarlijks. Dit is communicatie uit het jaar nul.

Reputatie 7

@iMark Je hebt zo langzamerhand een handboek nodig om alle regeltjes, voorwaarden, bepalingen en uitzonderingen te kennen als je met de trein gaat. Dat is bij een gemiddelde (dagjes/vakantie)reiziger vragen om misverstanden en problemen. Dit met de fiets in IC Berlijn moet je dan ook maar weer net weten. Ik denk dat veel binnenlandse reizigers met fietskaartje gewoon met fiets en al instappen, of het nu zomer is of niet.

Gisteren zag ik in Rotterdam een groepje van 4 mensen met racefietsen die in IC naar Brussel stapten. Ze zetten de fietsen op het balkon, dat stond gelijk helemaal vol. Mag vast niet. Maarze zijn gewoon vertrokken. 

Reputatie 6

Ik neem onmiddellijk aan dat IMark het bij het rechte eind heeft, maar is inderdaad weer een vAn de talloze uitzonderingen. Veel mensen gaan een lang weekend naar Berlijn. Die regel zou dus ook alleen op donderdag en vrijdag van toepassing kunnen zijn.

nou heel hartelijk bedankt voor alle reacties. mijn conclusie is eigenlijk: we zien wel. ik ga het bespreken met de 3 anderen.het viel me op dat ik aan de dame van de ns servicebalie niets had. ik had zelf op de website van ns gevonden dat aanmelden geen garantie geeft dat je mee kunt maar  dat wist de medewerker niet. en ze wist ook niet welk type sprinter er zou rijden op een bepaald traject en moment. ik dacht: als het toevallig ouwe zijn dan hebben we een heel compartiment.

Reputatie 7
Badge +3

Wil je van te voren inschatting maken welk type trein er rijdt op een traject dan kun je op de Treinposities website voor enkele dagen vooruit de planning zien. Het kan zijn dat op de dag zelf de daadwerkelijke inzet anders is dan de planning maar heel vaak komt het wel uit. Wat wel iets vaker anders kan zijn is de lengte van de trein.

Op bv https://treinposities.nl/vertrekstaat/amsterdam-centraal/ zie je alle treinen van vandaag vanaf Amterdam Centraal. Wanneer je klikt op de vertrektijd kun je terug kijken in het verleden (dan zie je ook in blauw de treinstelnummers van de treinen die gereden hebben) en enkele dagen vooruit (daar staat nog geen stelnummer bij). Je kunt zelf via het menu zoeken op andere stations. En er zijn nog tal van andere opties als je er een beetje mee gaat spelen.

Reageer