beantwoord

Fiets mee in de trein gratis bij Arriva in juli en augustus


Gisteren maakte ik een treinreis van Winterswijk naar Doetinchem, waarbij ik keurig via de NS app een e-ticket fietskaart had aangeschaft.
In de trein maakte de conducteur er mij attent op dat fietsen meenemen in juli en augustus gratis is bij Arriva.

Waarom zag ik dat niet meteen staan in de NS app?

Kan ik het aanschaf bedrag terug vragen?

icon

Beste antwoord door Denice NS 29 juli 2021, 11:21

Hi HannekeSwaans. Welkom bij de Community.

Het gaat in dit geval om een reis bij een andere vervoerder. Elke vervoerder hanteert zijn eigen voorwaarden. Bij NS is het meenemen van de fiets niet gratis deze maanden. In de NS app staat de informatie met betrekking tot NS. Informatie over Arriva, kan je vinden op de site van Arriva. Het is voor elke vervoerder onbegonnen werk om alle reizigersvoorwaarden van andere vervoerders ook mee te nemen. Bij Arriva is het bijvoorbeeld ook per regio verschillend.

Bekijk origineel

11 reacties

Hi HannekeSwaans. Welkom bij de Community.

Het gaat in dit geval om een reis bij een andere vervoerder. Elke vervoerder hanteert zijn eigen voorwaarden. Bij NS is het meenemen van de fiets niet gratis deze maanden. In de NS app staat de informatie met betrekking tot NS. Informatie over Arriva, kan je vinden op de site van Arriva. Het is voor elke vervoerder onbegonnen werk om alle reizigersvoorwaarden van andere vervoerders ook mee te nemen. Bij Arriva is het bijvoorbeeld ook per regio verschillend.

Reputatie 6
Badge

In dit specifieke geval is het niet zozeer vanwege ARV maar vanwege een summerdeal van de samenwerkende provincies Geldld-Ovel en Flevo, zie ervaarhetov.nl

Zo is er bvb ook een dagkaart geldig in bus+trein in deze regio voor maar 10 eur, vanaf 9.00 maar ZONDER die NS-geldklopperij avondspits beperking.. of enkel bus voor 6 eur. voor de hele dag.

De opm. van denice: alweer dus een voorbeeld van wat velen als gewoon reizigertje pesten zullen ervaren. Een gezamenlijke vervoersautoriteit, die ook dat hele chipkaartgebeuren beheert zou dit hebben kunnen voorkomen.

Reputatie 6

Wel "grappig", dat Arriva 2 maanden gratis fietsen vervoerd terwijl NS middels de reservatie een complete hetze aan het voeren is tegen reizigers met een fiets. Zou een goede zaak zijn als de concessie van het hoofdrailnet ook naar Arriva zou gaan.

Reputatie 6

Zou ook zomaar een tikkie terug van Arriva kunnen zijn om het jongerenkaartje. Heb van diverse personeelsleden bij Arriva begrepen, dat er veel gezeur is mbt het jongerenkaartje. Zelf ook inmiddels al een paar keer meegemaakt.

Badge +3

Zou ook zomaar een tikkie terug van Arriva kunnen zijn om het jongerenkaartje. Heb van diverse personeelsleden bij Arriva begrepen, dat er veel gezeur is mbt het jongerenkaartje. Zelf ook inmiddels al een paar keer meegemaakt.

Nee, want die voorwaarden van Arriva (per regio verschillend dus, zie vooral de link van @Denice NS) bestaan al wat langer dan de Jongeren Dagkaart.

Reputatie 6

Zou ook zomaar een tikkie terug van Arriva kunnen zijn om het jongerenkaartje. Heb van diverse personeelsleden bij Arriva begrepen, dat er veel gezeur is mbt het jongerenkaartje. Zelf ook inmiddels al een paar keer meegemaakt.

Nee, want die voorwaarden van Arriva (per regio verschillend dus) bestaan al langer dan de Jongeren Dagkaart.


Ik neem het onmiddellijk van je aan.

Hoor NS nog zo roepen een aantal jaren terug dat de Reisplanner Xtra dé planner was voor al het openbaar vervoer. Men ging direct de concurrentie aan met 9292. Jammer om te zien dat men zich, wanneer het uitkomt, dan toch verschuild achter “ja maar wij zijn NS en niet Arriva”.

Reputatie 7

Lekker ingewikkeld voor de reizigers die met twee of soms wel drie vervoerders moeten reizen. De klant ziet zijn reis logischerwijs als één geheel van A naar B en is veelal niet geïnteresseerd in welke vervoerder het nu is. Je moet alles maar weten en opzoeken, je verdiepen in vele voorwaarden, regels en beperkingen anders ben je een dief van je eigen portemonnee of reis je onrechtmatig. Al dit gemier en ongemak heeft jammer genoeg weer een negatieve uitwerking op het imago van het ov. Erg complex allemaal voor mensen die niet doorgewinterd zijn in het gebruik ervan.

Vrienden van me, geen regelmatige treinreizigers, zijn gisteren van Hengelo naar Amsterdam gereisd via Zwolle omdat ze in de planner een rood uitroepteken zagen staan met de medeling "werkzaamheden" (die bij Amersfoort). Via Zwolle stond deze mededeling er niet. Echter, de trein via Amersfoort reed wel! Er moest alleen in Duivendrecht overgestapt worden. Dat zie je pas als je verder klikt en dat hadden ze niet gedaan, ze gingen door " werkzaamheden" er vanuit dat ze per bus van Amersfoort naar Amsterdam moesten en daar hadden ze begrijpelijkerwijs geen trek in. Via Zwolle waren ze veel langer onderweg en met 2x overstappen. Heb het ze achteraf uitgelegd. Ze vonden het erg onduidelijk in de planner en vonden het raar waarom het woord werkzaamheden dan niet wordt verwijderd als je er toch op het traject geen last van hebt?!

Badge +3

Jammer om te zien dat men zich, wanneer het uitkomt, dan toch verschuild achter “ja maar wij zijn NS en niet Arriva”.

Met NS Flex hebben ze zich nog veel meer in de eigen knie geschoten.

Gemiste korting en zo, en onverklaarbare 1e klas toeslagen (en dat alleen maar voor trein natuurlijk).

Dan moet je als klant dus maar elke maand of zo even bellen om het te laten corrigeren?

Voor @HannekeSwaans Winterswijk naar Doetinchem met een overbodig fietskaartje is dan nog relatief ‘simpel’.

Dat krijg je wel vergoed… of juist niet omdat ze het bij NS niet snappen dat je 100% met Arriva gereisd hebt. En zonder NS Flex je in- en uitcheck niet eens kunnen zien!

Oh wacht, ging om een NS e-ticket voor een fiets. Dan gewoon vergoeden dus, want dat je van Winterswijk naar Doetinchem ging kan NS nooit bewijzen zonder NS Flex.

Maar als je NS Flex hebt kunnen ze dat wél zien, en is een fiets gewoon gratis (wegens Arriva regels Gelderland).

Ook goed, overbodig fietskaartje dus geld terug. :sleeping:

“Beste NS, ik reisde van Winterswijk naar Doetichem en heb daar per abuis een fietskaartje voor gekocht”

Hoor NS nog zo roepen een aantal jaren terug dat de Reisplanner Xtra dé planner was voor al het openbaar vervoer. Men ging direct de concurrentie aan met 9292. Jammer om te zien dat men zich, wanneer het uitkomt, dan toch verschuild achter “ja maar wij zijn NS en niet Arriva”.

 

Reputatie 7
Badge +3

Het wordt tijd om de hele kaartverkoop weg te halen bij NS en bij een landelijk opererend onafhankelijk bedrijf neer te leggen. 

In Groot-Brittannië is na de privatisering van British Rail de ATOC, Association of Train Operating Companies, opgericht. Die verzorgt de kaartverkoopinfrastructuur voor alle operators en verzorgt nog een aantal andere taken. 

https://accesrail.com/partners/atoc-association-of-train-operating-companies/

 

 
 
×
 
 
 

Reageer