beantwoord

fietskaart dal kopen lukte niet

• 27 juli 2020
  • 14 reacties
  • 257 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Gisteren lukte het vanaf mijn vakantieadres niet om een fietskaart dal te kopen. De mobiele app opende niet, ook met creditcard lukte het niet, want het is niet mijn gewoonte de scanner van de bank op vakantie mee te nemen. Gelukkig zou ik een kaartje via de automaat op het station kunnen kopen dacht ik. Dat bleek toen ik daar vanochtend arriveerde niet zo te zijn. ‘Alleen online een fietskaart te kopen’ zei de automaat. Dus zonder fietskaart gereisd. Dus de volgende keer de scanner van de bank dan maar meenemen. Waarom de fietskaart niet meer via de automaat te koop is vraag ik me af.

icon

Beste antwoord door Loes 27 juli 2020, 14:40

De Fietskaart is tijdelijk niet te koop in de automaat ivm de Corona maatregelen. We willen graag een beter overzicht hebben van het aantal fietsen door vooraf te registreren. Let wel, dit js niet hetzelfde als reserveren. Sinds kort is de fietskaart ook bij het loket te koop.

Vervelend dat het niet werkte.

Bekijk origineel

14 reacties

De Fietskaart is tijdelijk niet te koop in de automaat ivm de Corona maatregelen. We willen graag een beter overzicht hebben van het aantal fietsen door vooraf te registreren. Let wel, dit js niet hetzelfde als reserveren. Sinds kort is de fietskaart ook bij het loket te koop.

Vervelend dat het niet werkte.

Dank voor je reactie, ik concludeer uit wat je schrijft dat NS pas overzicht heeft als je behalve je registratie -ik had mijn fiets geregistreerd en een bevestiging per mail ontvangen- ook een online ticket koopt. 

Reputatie 7
Badge +3

Wat het ook zal zijn is dat je bij online een fietsticket kopen er het verzoek en link te zien is om je fiets te registeren waardoor reizigers dat (hoopt NS) ook doen. Bij een kaartje bij de automaat kopen is dat niet en als er bij de automaat wel een dergelijk verzoek te zien is zullen reizigers hooguit vlak voor de reis registreren. Dat is in feite al te laat aangezien het de bedoeling is bij het registeren te zien welke trein druk en welke rustig is en dat men op basis daarvan de reis plant. 

Reputatie 7
Badge +3

@myca 'dus zonder fietskaart gereisd….’

En een boete geriskeert. Je had ook vooraf contact kunnen opnemen met de klantenservice?

Misschien zodra het mogelijk is toch maar een fietskaartje kopen voor de al gemaakte reis? Je hebt immers de fiets meegenomen in de trein .

Reputatie 7
Badge +3

@myca'dus zonder fietskaart gereisd….’

En een boete geriskeert. Je had ook vooraf contact kunnen opnemen met de klantenservice?

Misschien zodra het mogelijk is toch maar een fietskaartje kopen voor de al gemaakte reis? Je hebt immers de fiets meegenomen in de trein .

Nou inderdaad zeg. Misschien werd het mondkapje ook wel niet goed gedragen. En lag er nog een tas op de bagagedrager. Zou er wel netjes rechts zijn gehouden in de stationshal?

Nou inderdaad zeg. Misschien werd het mondkapje ook wel niet goed gedragen. En lag er nog een tas op de bagagedrager. Zou er wel netjes rechts zijn gehouden in de stationshal?

Mag ik dan ook het gedeelte van mijn treinkaartje terug wat bestemd is voor de conducteurssalarissen? :grinning:

Reputatie 7
Badge +3

@mrfreeze TS geeft aan een fiets in de trein meegenomen te hebben zonder fietskaartje omdat deze alleen online aangeschaft kan worden. Jouw reactie op mij is in dezen niet relevant en voegt niets toe.

Reputatie 7
Badge +3

Klopt. Wat voegde jouw reactie ook alweer toe? Waarom altijd dat zoeken en vissen naar iets waar je iemand op kan 'betrappen'?

Reputatie 7
Badge +3

Klopt. Wat voegde jouw reactie ook alweer toe? Waarom altijd dat zoeken en vissen naar iets waar je iemand op kan 'betrappen'?

In mijn reactie geef ik aan dat je om boetes te voorkomen je van te voren contact op kunt nemen voor een oplossing.

Jouw reactie is bedoeld om mij op mijn nummer te zetten. Net als je in een ander topic ook al gedaan hebt.

Badge +3

Ik vond dit van @Loes wel nieuws eigenlijk:

Sinds kort is de fietskaart ook bij het loket te koop.

Waar staat dat op https://www.ns.nl/producten/onbeperkt-reizen/p/fietskaart-dal?

Je kunt dit kaartje alleen kopen als e-ticket. Een e-ticket koop je online. Je vult het beginstation en de naam van de reiziger in en daarna betaal je de bestelling met iDEAL. Download en print het e-ticket vervolgens zelf uit. Met het uitgeprinte e-ticket stap je de trein in.

Beginstation invullen zal wel voor buiten juli-aug zijn, of je wel in de daluren instapt… 

En uitprinten hoezo? PDF tonen is toch voldoende? En er staat bovendien:

Beschikbaar als e-ticket en mobiel ticket.

Mobiel ticket (in de app) kan dus ook gewoon. Maar dus ook bij een balie.

Geen idee waar het staat. Er was vraag naar, vandaar dat dat gehonoreerd is. Ben reizigers er al mee tegengekomen en TenS heeft het me bevestigd. 

Badge +3

Geen idee waar het staat. Er was vraag naar, vandaar dat dat gehonoreerd is. Ben reizigers er al mee tegengekomen en TenS heeft het me bevestigd. 

Erg prettig dat het kan. Helaas voor stations waar geen balie is. Iemand al gekeken bij een Arriva station of ze (nog steeds of alweer) bij automaten te koop zijn?

https://www.arriva.nl/consumenten/service-contact/ik-heb-een-vraag/kan-ik-bij-de-kaartautomaat-van-arriva-een-fietskaartje-kopen.htm is nooit gewijzigd geweest, maar dat zegt niet zoveel natuurlijk want Arriva volgde het landelijke beleid zei men op Twitter. Zal eens vragen daar.

Reputatie 3

Nee. NS zorgt niet voor een goede verkoop van dit soort kaartjes. Alvorens een boete uit te schrijven moet NS bij zichzelf te raden gaan. De registratie is natuurlijk een wassen neus. Het voegt niets toe.

Badge +3

Antwoord van Arriva binnen een minuut!

https://twitter.com/Arriva_NL/status/1287814479980494848

Vanaf begin juli verkoopt Arriva weer de Dagkaart Fiets in de OV Servicepunten en via onze kaartverkoopautomaten. Reserveren of aanmelden is niet nodig.^Gerard

Aanvulling vanuit Arriva, fiets heel de dag mee juli/aug (of sowieso in de spits de rest van het jaar) verschilt per regio.

Reageer