beantwoord

Fietskaart NS wel geldig bij Veolia, maar andersom niet

• 2 juni 2015
  • 8 reacties
  • 1314 Bekeken

Afgelopen weekend reisde ik met de trein van Enschede naar Schin op Geul. Ik had mijn racefiets meegenomen. Tot en met Maastricht kon ik met de NS reizen, het laatste stuk moest ik met Veolia. Ik heb een NS dagkaart fiets gekocht, deze is ook geldig bij Veolia, dus ik hoefde maar één fietskaartje te kopen. Op de terugreis stapte ik op bij Veolia en heb ik daar een fietskaart gekocht. Deze bleek echter niet geldig te zijn bij de NS. Bij controle moest ik de trein nota bene verlaten met mijn fiets! Ik moest bij de NS nog een apart fietskaartje kopen. Niet echt goede service van de NS.

Op de heenweg kon ik dus volstaan met één kaartje van 6 euro, op de terugweg moest ik 2 kaartjes kopen, één van 5 en van 6 euro. Voor het korte stukje van Schin op Geul naar Maastricht betaalde ik dus wel 5 euro. Ik vind het vreemd dat het fietskaartje van de NS wel geldig is bij Veolia, maar andersom niet.

Kan iemand mij uitleggen waarom dit zo is?
icon

Beste antwoord door Anonymous 2 juni 2015, 10:34

NS heeft voor de Dagkaart Fiets afspraken gemaakt met de overige vervoerders, waardoor zij een deel van de opbrengsten ervan ontvangen. Andersom is dat blijkbaar niet het geval. De fietskaarten die Veolia verkoopt, zijn uitsluitend geldig op het eigen traject. Overigens staat er, voor zover ik weet, op elk station (ook die van Veolia) ook een NS-automaat, waar de Dagkaart Fiets verkrijgbaar is.
Bekijk origineel

8 reacties

Ik zou zeggen: spreek Veolia er eens op aan dat je vindt dat ze ervoor moeten zorgen dat de tickets die ze uitgeven voor hun netwerk ook door NS geaccepteerd moeten worden.
Ik lees dit bericht toch met enige verwondering. Er wordt gesproken over kaartjes. Geldt dit echter ook voor de chipkaarten? Maw kan ik bv in Schin op Geul bij een automaat (van Veolia in dit geval) nu voor mijn reis een fiets toevoegen aan mijn reis of moet ik een appartement kaartje kopen.
lijkt erop dat ik dus een fietskaartje moet kopen voor het eerste stuk en dan voor NS alsnog een kaart. Dat lijkt mij met een chipkaart in elk geval niet nodig omdat precies te achterhalen is welk deel van de reis, met fiets, met Veolia is gereist en welk deel met NS. Reizen met OV is een totaal beleving en zolang de maatschappijen zich niet inzetten om die te optimaliseren is die beleving niet optimaal. 2) afspraken werken normaliter 2 kanten op. Dus ook NS dient de Veolia kaarten te accepteren.
Reputatie 6
Badge +1
Kaartjes zonder datum zijn niet meer te koop. De enige oplossing is een kaartje kopen op datum op het moment dat u zeker weet dat u op een bepaalde dag met de fiets de trein in zult gaan...
Bedankt voor de reacties. Ik heb inderdaad geen NS-kaartautomaat gezien in Schin op Geul. Als ik dit van tevoren wist, had ik eerder al een fietskaartje voor de terugweg kunnen kopen. Maar volgens mij koop je dan een kaartje zonder datum en dat is ook weer duurder.

Het blijft wel vreemd.
Reputatie 6
Badge +1
Dank je, die PDF zocht ik

Het antwoord van De Luchtmacht 2 is weliswaar correct, maar biedt geen oplossing voor deze reiziger... een fietskaartje kun je in dit geval niet online aanschaffen (dan moet je immers langs de NS-automaat...). Enige oplossing is dat een ns-dagkaart fiets al een maand van tevoren op de OV-chipkaart geladen kan worden op een ander station, en een papieren dagkaart fiets een week van tevoren gekocht kan worden.
@adam85: heb je daar iets aan vanuit Schin op Geul?
Schin op Geul heeft dus geen NS-kaartautomaat meer als ik het goed heb.

Dat klopt.
Reputatie 6
Badge +1
Overigens staat er, voor zover ik weet, op elk station (ook die van Veolia) ook een NS-automaat, waar de Dagkaart Fiets verkrijgbaar is. Bijna, op de stations geopend vanaf 2013 staat soms alleen een automaat de plaatselijke vervoerder (o.a. Sliedrecht Baanhoek en Hardinxveld Blauwe Zoom). Bovendien zijn in Limburg een aantal NS-kaartautomaten weggehaald. Schin op Geul heeft dus geen NS-kaartautomaat meer als ik het goed heb.
NS heeft voor de Dagkaart Fiets afspraken gemaakt met de overige vervoerders, waardoor zij een deel van de opbrengsten ervan ontvangen. Andersom is dat blijkbaar niet het geval. De fietskaarten die Veolia verkoopt, zijn uitsluitend geldig op het eigen traject. Overigens staat er, voor zover ik weet, op elk station (ook die van Veolia) ook een NS-automaat, waar de Dagkaart Fiets verkrijgbaar is.

Reageer