Fietskaartje kopen bij de automaat moet blijven!!

• 28 June 2021
  • 27 reacties
  • 581 Bekeken

Nederland fietsland……. waarom dan geen oplossing zoals bij onze buren (D/B) waar de fiets ruimte krijgt, niet beschadigd wordt, het meenemen makkelijk gaat. En dan nu weer dat je een kaartje voor de fiets via de app moet kopen. Het kan niet meer bij de automaat. Wat demotiverend, volgens mij wil de NS dit, ons demotiveren om de fiets mee te nemen. Maar waarom? Geef de fietsers ruimte voor de fiets, dat geeft veel blije gezichten en minder auto’s op de weg. 

Via de app je fietskaartje kopen gaat heel lastig, via via via omwegen kom je bij de mogelijkheid. Ondertussen is je trein vertrokken, brrrrrgrrrrrrahhhhhhh vreselijk. 

NS maak grote wagons voor de fietsen aub en laat ons het kaartje bij de automaat kopen. Dan blijven we vrienden.

27 reacties

Reputatie 6

Hoi,

Welkom op dit forum. Ik weer even niet waar deze reactie vandaan komt. Van het weekend misschien een fietskaartje proberen te kopen? NS heeft voorstellen gedaan om over te gaan op het reserveren van een fietsplaats. Hier is op dit forum een groot aantal kritische kanttekeningen geplaatst. Ook het locov heeft in een 11 pagina antwoord zeer negatief gereageerd op de plannen van NS. NS heeft de afgelopen weken niets meer van zich laten horen.

Ik verwijs u graag naar dit topic hierover.

en

Reputatie 7
Badge +3

Nederland fietsland……. waarom dan geen oplossing zoals bij onze buren (D/B) waar de fiets ruimte krijgt, niet beschadigd wordt, het meenemen makkelijk gaat. En dan nu weer dat je een kaartje voor de fiets via de app moet kopen. Het kan niet meer bij de automaat. Wat demotiverend, volgens mij wil de NS dit, ons demotiveren om de fiets mee te nemen. Maar waarom? Geef de fietsers ruimte voor de fiets, dat geeft veel blije gezichten en minder auto’s op de weg. 

Fietsen in de trein geven ook nadelen, zeker bij grotere aantallen. Ze nemen erg veel plaats in beslag, plaats die je anders kunt gebruiken voor extra zitplaatsen. Daar komt bij dat voor een fiets ondanks het grote ruimtebeslag veel minder wordt betaald dan voor een reiziger. Ik denk dat het daarom verstandig is het fietsvervoer in de trein zeker niet te stimuleren. Het is toch meer een noodzakelijk kwaad.

Reputatie 5

In het buitenland is er veel meer ruimte voor fietsen in de trein. Dat meer mensen hun fiets mee zouden willen nemen is niet iets van gisteren, die trend is er al jaren. Wat betreft de ruimte, dat hoeft geen probleem te zijn. Meet de fietsenrekken op de stations maar eens op. Dan zal je zien dat er, als je de ruimte op de juiste manier benut, op een stukje van ongeveer 2 meter x de breedte van de trein aardig wat fietsen passen. Fietsen rekken voor 5 fietsen zijn 175 cm breed… en een trein toch rond de 3 meter. Dus reken maar uit. O en gezien de afmetingen van zulke fietsenrekken kunnen er ook nog 4 klapzitjes boven, als er geen fiets staat. Dat op 2 plaatsen in een treinstel…. x fietsen of 8 zittende reizigers als alle fietsplaatsen bezet zijn, zijn er geen fietsen…. heb je die 8 klapstoeltjes weer om te zitten. 
Door de inrichting van de treinen nemen fietsen nu veel meer ruimte in dan nodig. Misschien eens brainstormen hoe een andere inrichting zowel reizigers als fietsers blij kan maken.

Reputatie 6

In het buitenland is er veel meer ruimte voor fietsen in de trein. Dat meer mensen hun fiets mee zouden willen nemen is niet iets van gisteren, die trend is er al jaren. Wat betreft de ruimte, dat hoeft geen probleem te zijn. Meet de fietsenrekken op de stations maar eens op. Dan zal je zien dat er, als je de ruimte op de juiste manier benut, op een stukje van ongeveer 2 meter x de breedte van de trein aardig wat fietsen passen. Fietsen rekken voor 5 fietsen zijn 175 cm breed… en een trein toch rond de 3 meter. Dus reken maar uit. O en gezien de afmetingen van zulke fietsenrekken kunnen er ook nog 4 klapzitjes boven, als er geen fiets staat. Dat op 2 plaatsen in een treinstel…. x fietsen of 8 zittende reizigers als alle fietsplaatsen bezet zijn, zijn er geen fietsen…. heb je die 8 klapstoeltjes weer om te zitten. 
Door de inrichting van de treinen nemen fietsen nu veel meer ruimte in dan nodig. Misschien eens brainstormen hoe een andere inrichting zowel reizigers als fietsers blij kan maken.

Het locov heeft 2 jaar geleden al een groot aantal voorstellen richting NS gedaan. Bijvoorbeeld hangplaatsen voor fietsen, klapstoelen die in de zomer verwijderd kunnen worden enz.enz. zie ook de uitgebreide reactie van 11 kantjes op www.locov.nl

NS heeft met die aanbevelingen helemaal niets gedaan. Integendeel door plaatsing van toiletten en aanschaf van treinen (flirt) bijna zonder fietsplaatsen is het probleem alleen maar groter geworden. Als klap op de vuurpijl kwam NS met het voorstel om midden in de zomer met een fietsreservatie systeem te komen. Frappant is overigens dat NS zich tot op heden in compleet stilzwijgen hult. Zoals in het andere topic al aangegeven zou je nu al een fietsplek moeten kunnen reserveren voor 12 juli.  

Goedemorgen Fietsmeeindetrein, welkom bij de NS Community. Bedankt voor je feedback. 

Jammer dat je de trein hebt gemist doordat je niet snel een fietskaartje via de app kon kopen. 
Naast het kopen in de app, kan je het ook via de website kopen, misschien werkt dit beter voor je? 

Hier vind je alle info met betrekking tot het meenemen van je fiets in de trein. Ik ga je suggestie voor een extra fietswagon doorzetten. 

Reputatie 6

Hi Rizana,

Is dit dan de bevestiging dat de fietsreservatieplannen zijn komen te vervallen. Graag duidelijkheid hierover.

Nee, het advies is nog wel om de fiets aan te melden in de Treinwijzer. Dit lees je ook op deze pagina. Tot wanneer dit advies is, is nog niet duidelijk.

Reputatie 6

Sorry vind het nog steeds niet duidelijk. Vooral door de bijzin het advies is nog wel…..

Ik concludeer voorlopig maar dat het fietsreservatieplan geen doorgang vindt per 12 juli a.s.

Mensen willen graag hun fietsvakantie plannen en willen dus de stand van zaken weten m.b.t. het fietsreservatiesysteem. De struisvogelpolitiek die NS hier toepast is niet gewenst.

Reputatie 6
Badge

NS zit met de erfenis van het verleden, zoals overigens met heel veel zaken en dat is dat die gele treinen vooral voor mensen zijn, die toch al in grote getale toestromen en amper nog op drukke tijden/trajecten te verstouwen zouden zijn. Weg met die lastige fietsen, die maar ophouden zodat het heiligste der heiligen: op tijd vertrekken gaat mislukken en er dus weer een groot vervolgeffect op de volgende trein etc ontstaat. Plus dat de gemiddelde NLer zich nergens nooit aan regels wenst te houden en heropvoeding in dezen zal stranden.

Verder is de OV-fiets uitgevonden als goedkoper alternatief als je eigen byciclette 2x meenemen voor een tochie.

Reputatie 6

OV fiets is leuk voor 5 km maar bij langer gaat bij velen van alles pijn doen. Zijn ook vaak in slechte conditie is absoluut geen vervanger voor de eigen fiets. NS heeft aangekondigd een fietsreservatiesysteem in te voeren per 12 juli. Je zou 2 weken van te voren kunnen reserveren. Zou dus betekenen dat het systeem nu in de lucht zou moeten zijn. 

Is het nou zo moeilijk voor NS om te reageren?? 

Ik vind het bijzonder treurig, maar gezien andere topics op dit forum verbaast het mij totaal niet. 

Badge +3

Ik begreep dat het verplicht reserveren zelfs per 10 juli al in zou gaan, met inderdaad 2 weken van tevoren.

Heb er nog niets over gelezen verder, en fietskaartjes zonder Treinwijzer aanmelding (want dat kan pas één dag voor je reis) zijn gewoon te koop.

Bij Arriva e.d. zelfs gewoon uit de automaten (óók geldig bij NS).

Reputatie 6

Ik begreep dat het verplicht reserveren zelfs per 10 juli al in zou gaan, met inderdaad 2 weken van tevoren.

Heb er nog niets over gelezen verder, en fietskaartjes zonder Treinwijzer aanmelding (want dat kan pas één dag voor je reis) zijn gewoon te koop.

Bij Arriva e.d. gewoon uit hun automaten (óók geldig bij NS).

De commercieel directeur van NS, Ivo Steffens, is waarschijnlijk nog herstellende van de mentale dreun die is uitgedeeld door het locov. :grinning:   

Badge +3

De commercieel directeur van NS, Ivo Steffens, is waarschijnlijk nog herstellende van de mentale dreun die is uitgedeeld door het locov. :grinning:   

Jij zegt het… Nu nog even bevestigd zien ergens graag, dat het in praktijk een onmogelijk idee is. :sleeping:

Later op het station na een fietstocht, of een overstap gemist door vertraging? Daar gaat jullie reservering,  en dus (als ze echt gaan controleren op reserveringen!) 3 lege fietsplekken in de trein die voor jullie neus weg reed.

Daar sta je dan met zijn drieën en welke volgende trein heeft plek vrij voor onze fietsen dan? Kaartje hebben we, maar ja dat was eigenlijk voor trein X en niet geldig in trein Y van 10/15/30 minuten later, of in het weekend misschien wel 60 minuten later natuurlijk.

Weet je wat, als het kan reizen we wel met Arriva (Limburg tot Nijmegen) want daar doen ze niet zo moeilijk!

Gaan we van Roermond eerst maar naar Venlo met Arriva en dan NS proberen (en even opnieuw reserveren natuurlijk!) als we niet mee mogen met NS naar Eindhoven. Zie je het voor je?

Oke de eigen fiets ontbreekt maar vul maar ergens in! OV-fiets overal, joepie!

Badge +3

Reiziger + fiets aanmelden gaat prima! Met een dansend/juichend poppetje in het screenshot.

Volgens mij werd er niet eens geteld/getoond hoeveel fietsplekken er zouden zijn!? Dat gaat prima!

Business as usual dus, alhoewel alle conducteurs natuurlijk in juli keihard aan het werk gaan om al die aanmeldingen te gaan controleren, en kijken welke een échte reservering zijn want daar zou je dus rechten aan kunnen ontlenen voor een fiets mee! :sweat_smile:

En dan moet een fiets van iemand anders er UIT (welke van wie dan? Doe die groene of blauwe maar!) om plaats te maken voor mijn gereserveerde fiets in precies die trein.

Eigenaar van die andere fiets boos natuurlijk.. Waarom ik en niet een ander er uit om plaats te maken voor meneer Robert met zijn reservering? Die heeft gewoon een reservering gedaan (fietskaartje gekocht) om mij te pesten natuurlijk!:laughing:

Nou nee, ik wilde een fiets mee nemen naar Woerden maar er zat een spits in de weg dus mocht in principe niet ook al lukte de aanmelding prima en controle dus zeldzaam.

Komt helemaal goed beste NS, en de conducteurs die dus instap/reservering controle moeten gaan doen voor fietsen succes ermee @Loes?.

Reputatie 6

Mooi schema @Robert B : vooral aan het kopje Waardering valt nog de nodige winst te behalen door de NS. Laatste 1500 kilometer welgeteld één keer controle gehad……. Op het stukje Tiel-Arnhem in een Arriva-trein. Zelfs het we zijn bezig het uit te zoeken en komen er op terug antwoord ontbreekt in dit topic. Reinheid is ook nog matig en contactbeleving welk contact??? Afgelopen zondag zoals in een ander topic aangegeven Driehuis-Antwerpen v.v. gedaan. Geen controle, wel 2 conducteurs op de terugweg druk pratend in een stilte cabine naast mij. Hoorde ook wat achtergrondgeluiden. (Nederland-Tsjechië was bezig, het zal toch niet) 

Er is voor NS vooral intern veel werk aan de winkel. Maar het bedrijf wil daar blijkbaar niet aan. 

Reputatie 6

Zou er nu eindelijk eens iemand vanuit NS willen reageren op de verplichte fietsreservering.

Ik vind het volstrekt negeren van dit topic door NS echt zeer onfatsoenlijk. 

Komt de fietsreservering er nu wel of niet? 

Reputatie 6

Ik denk dat het plan een stille dood gestorven is en je er vanuit NS er hier nooit meer van hoort. Op bepaalde vragen heeft NS hier geen moeite mee.

Reputatie 6

Ik denk dat het plan een stille dood gestorven is en je er vanuit NS er hier nooit meer van hoort. Op bepaalde vragen heeft NS hier geen moeite mee.

Er is door NS erg hoog ingezet met de mogelijke invoer van de fietsreservering. Het locov heeft daar zeer kritisch op gereageerd. Vervolgens doet NS er compleet het stilzwijgen toe. Ik vind NS een zeer slecht verliezer in deze. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie NS er ook nog wel voor aan om pas 1 of 2 dagen voor dit reserveringsplan in moet gaan het gewoon aan te kondigen en dat die 14 dagen van tevoren kunnen reserveren vanaf dan is. Al hoop ik net als diverse anderen hier dat NS door de kritiek van locov dit plan niet doorzet.

Reputatie 6

Ik zie NS er ook nog wel voor aan om pas 1 of 2 dagen voor dit reserveringsplan in moet gaan het gewoon aan te kondigen en dat die 14 dagen van tevoren kunnen reserveren vanaf dan is. Al hoop ik net als diverse anderen hier dat NS door de kritiek van locov dit plan niet doorzet.

Ja precies dat vrees ik ook. Vandaar dat ik graag een definitief antwoord verlang. NS weigert zoals in zoveel topics te reageren.

Reputatie 7
Badge +3

Het is enkele dagen meer geworden dan pas 1 of 2 dagen voordat de verplichte fietsreservering in zal gaan.

https://locov.nl/publicaties/2000871.aspx?t=Besluit-pilot-met-verplichte-fietsreservering-in-de-zomer-van-2021

https://www.rover.nl/nieuws/42-toegankelijkheid/1919-ns-zet-reserveringsplicht-fiets-door-ondanks-protesten

Reputatie 6

Ongelooflijk laf om dat op deze manier te communiceren. Er is hier op het forum genoeg aandacht voor geweest. NS doet dan constant of haar neus bloedt. De reiziger op 1, 2 en 3 vergeet het maar bij deze kansloze organisatie.

Ja ik ben heel erg boos.

Reserveren kan nog niet, begrijp ik? 

En die 25% korting, gaat die ook door?

Badge +3

Het wordt allemaal wel erg rooskleurig verteld in het Locov besluit…

Mogelijkheid om in de trein zelf nog even te reserveren, berichtjes als je reis niet door kan gaan wegens onverwacht minder capaciteit of uitval van een trein.

‘Anoniem’ reserveren (geen Mijn NS account nodig, alleen een e-mailadres).

Handhaving bij minder capaciteit volgens het last-in first-out principe, dus de oudste reservering telt en wie later gereserveerd heeft en niet mee kan moet maar de eerstvolgende trein nemen…

Ik zie het allemaal niet zo snel gebeuren, want een groepje fietsers dat een trein mist zorgt voor lege fietsplekken in de gemiste trein, niet iets wat je wilt natuurlijk. Plus de vraag of ze allemaal wel in de eerstvolgende passen.

WMO-fietsten (meestal driewielers) mogen altijd mee, da’s mooi! Want als die er niet zijn kunnen er weer een stuk of twee reguliere fietsen bij. Laat die reizigers zich dan ook maar verplicht aanmelden om dat mogelijk te maken! Of kinderwagens aanmelden en als die er niet zijn nog weer een extra plek een fiets!

Ik zou bijna voorstellen om de mensen bij de servicebalie helemaal gek te maken door daar je fietskaartjes te kopen en hen de reserveringen voor je reis (incl. bijv. 2 overstappen en dan ook meteen de terugreis) te laten plannen en uitprinten.  En als het door de medewerkers opgezochte reisadvies je niet bevalt zeggen "laat maar zitten, ik zet mijn fiets wel hier in de stalling”. Boze/geïrriteerde medewerkers gegarandeerd, in plaats van net zo boze/gefrustreerde reizigers nu. Doel van NS ook bereikt, het ontmoedigen van fietsen in de trein! :tired_face:

En dan die baliemedewerkers betrekken bij de evaluatie van de pilot, met als zeer waarschijnlijke uitkomst “doe maar snel weer kaartjes uit de automaat en laat de reizigers en treinpersoneel het onderling maar uitzoeken”.

Reputatie 7
Badge +3

Ongelooflijk laf om dat op deze manier te communiceren. Er is hier op het forum genoeg aandacht voor geweest. NBS doet dan constant of haar neus bloedt. De reiziger op 1, 2 en 3 vergeet het maar bij deze kansloze organisatie.

Ja ik ben heel erg boos.

Zelfs geen berichtje op de eigen nieuws.ns.nl. Ja, een aankondiging van de pilot op 27 mei, maar daar staat nog:

NS legt de plannen voor de zomerpilot op dit moment voor advies voor aan de reizigersorganisaties. Als de plannen doorgaan, dan zijn de korting en de verplichte aanmelding van kracht van 10 juli tot en met 30 september op alle trajecten in Nederland.

Weer erg goed bezig, NS :sweat:

Reageer