beantwoord

Fietskaartje niet gebruikt.

• 8 november 2019
  • 9 reacties
  • 170 Bekeken

Afgelopen maandag 4 november heb ik een fietskaartje gekocht. Ik heb helaas pech met mijn fiets gehad (lekke band) waardoor ik mijn fiets uiteindelijk niet mee nam op de trein. 

Omdat ik maandag vóór ik weg ging mijn fietskaartje heb gekocht, heb ik het kaartje niet gebruikt.

Is het mogelijk om geld terug te vragen of het kaartje alsnog gebruiken voor een volgende keer?

Alvast bedankt,

Sasha.

icon

Beste antwoord door Thom 8 november 2019, 16:33

Bij een fietskaartje is het niet te zien of het is gebruikt of niet. Het is daardoor helaas wat fraudegevoelig. Ik vrees dat het niet lukt. Ook als mensen u, waarschijnlijk terecht, geloven.

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Bij een fietskaartje is het niet te zien of het is gebruikt of niet. Het is daardoor helaas wat fraudegevoelig. Ik vrees dat het niet lukt. Ook als mensen u, waarschijnlijk terecht, geloven.

Reputatie 7
Badge

@Sashatnlr U heeft het kaartje maandag gekocht, het is nu vrijdagavond. In principe kunt u gewoon met de fiets gereisd hebben, maar niet gecontroleerd zijn.

Dan zou iedereen zijn / haar kaartje na afloop kunnen terugbrengen. Daar gaat NS dus niet in mee.

Badge +3

Het is iets minder zwart/wit dan het lijkt. Wanneer je op het station een Dalkaart fiets koopt uit de automaat dan staat daar een tijd- en datumstempel. Wanneer je het kaartje dan binnen bijvoorbeeld een kwartier weer bij een balie op hetzelfde station inlevert dan is duidelijk dat je dat kaartje niet gebruikt kunt hebben.

Reputatie 6
Badge

Wanneer je het kaartje dan binnen bijvoorbeeld een kwartier weer bij een balie op hetzelfde station inlevert dan is duidelijk dat je dat kaartje niet gebruikt kunt hebben.

Binnen 30 minuten krijg je zonder problemen je geld terug aan het loket. :)

Geldt trouwens voor alle kaartjes, tenzij er overduidelijk sprake is van fraude. Heb zelf nog nooit meegemaakt dat een medewerker moeilijk doet.

Reputatie 7
Badge

Daarom schreef ik al van maandag tot vrijdagavond, dat leek me meer dan zo'n 30 minuten in deze case @iMark  @masd 

Reputatie 7
Badge +3

Met gewone eenmalige chipkaartjes uit de automaat moet je inchecken waardoor te zien is of deze gebruikt is. Met een fietskaartje uit de automaat kun je niet inchecken dus is achteraf niet na te gaan of deze wel of niet gebruikt is. Is het een e-ticket dan is het ook voor een gewoon reiskaartje niet na te gaan.

Reputatie 7
Badge +3

Binnen 30 minuten krijg je zonder problemen je geld terug aan het loket. :)

Geldt trouwens voor alle kaartjes, tenzij er overduidelijk sprake is van fraude. Heb zelf nog nooit meegemaakt dat een medewerker moeilijk doet.

Moet je wel op een station zijn waar een loket is.

Het blijft toch het verstandigst niet te lang van te voren een kaartje te kopen. Wanneer je met de fiets naar het station gaat en 5 of 10 minuten van te voren bij de automaat een fietskaartje koopt dan loop je niet het risico dat je onverhoopt toch niet gaat reizen met de fiets.

Reputatie 6
Badge

Daarom schreef ik al van maandag tot vrijdagavond, dat leek me meer dan zo'n 30 minuten in deze case@iMark @masd 

Ja, ik schreef het ook puur vanwege de opmerking over inleveren binnen 15 minuten op hetzelfde station. Je hebt daar dus standaard zelfs 30 minuten voor.

Hier natuurlijk niet van toepassing, aangezien het inderdaad al vrijdag is. En ja, een loket is dan uiteraard ook zeer welkom. 

Badge +3

Ik raad iedereen dan ook aan om pas op het station een Fietskaart Dal te kopen in plaats van als e-ticket. Gaat er op weg naar het station iets mis met je fiets of wijzigen je reisplannen om een andere reden dan hoef je je in ieder geval niet op te winden over het feit dat je geen geld terugkrijgt.

Ik was een keer op weg naar het station en zou mijn fiets meenemen. Bij het station aangekomen bleek er een grote verstoring te zijn waardoor er uren geen treinverkeer zou zijn. Ik ben toen maar weer naar huis gegaan. Ik had nog geen Fietskaart Dal gekocht dus was dat geen enkel probleem.

Dit is het zoveelste voorbeeld waaruit blijkt dat de e-tickets van NS een drama zijn wanneer je reisplannen om welke reden dan ook wijzigen. Ik zou mijn ergste vijand nog niet aanraden om een e-ticket van NS te kopen. En al helemaal niet wanneer je voor dezelfde prijs hetzelfde kaartje bij de automaat kunt kopen.

Reageer