beantwoord

fietskaartje tijdens spitsuur.

• 22 november 2019
  • 10 reacties
  • 259 Bekeken

Beste NS,

ik wil zojuist mijn fiets meenemen in de trein voor een ritje van Groningen naar Zwolle. Van geen kwaad bewust ben ik met fiets en fietskaart in de trein gestapt en heb ik de fiets op de daarvoor bedoelde plek gestald. Vervolgens kom ik er door bericht van een andere reiziger achter dat dit officieel niet mag. Ik heb geen tot dusver geen conducteur kunnen vinden om het te melden.

Toch heb ik een vraag. Ik ga er van uit dat een groot deel van de reizigers die een fiets meeneemt dat kaartje koopt op het moment dat ze op het station zijn of vlak voordat ze de trein ik gaan. Het zal niet alle gevallen dekken maar waarom is het dan wel mogelijk om midden in de spits zonder vermelding een kaartje te kopen bij een na automaat? En je zonder waarschuwing de trein in kan stappen met fiets terwijl je geen idee hebt dat dit niet mag? 

Ik ben benieuwd naar uw antwoord!
Mvg, 

icon

Beste antwoord door Stijn NS 26 november 2019, 14:26

Nog even samenvattend:

Ook wanneer een Fietskaart Dal bij een kaartautomaat wordt aangeschaft wordt er bij de koop aangegeven dat het ticket enkel geldig is in de daluren. Zie deze foto van Thom.

Waarom kan een ticket dan wel aangeschaft worden tijdens de spits? Omdat niet iedereen direct de trein in stapt na aanschaf. Veel reizigers zullen een ticket willen kunnen een aantal uur voordat ze werkelijk de trein nemen of zelfs een paar dagen van tevoren. Ook zullen er reizigers zijn die net aan het eind van de spits aankomen terwijl ze in de daluren pas aan hun reis beginnen.

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Staan er geen regels op het kaartje vermeld?

Reputatie 7
Badge +3

Die staan inderdaad op het kaartje, maar dan heb je het kaartje al gekocht.

Als je vaker met de trein gaan dat kun je de voorwaarden ook in de trein lezen omdat dit bij de huisregels vermeld staat.

Reputatie 6
Badge

Het heet ook een fietskaart dal:

https://www.ns.nl/producten/onbeperkt-reizen/p/fietskaart-dal

Zou handiger zijn als het daluren zou heten…

Als ik het mij goed herinner wordt het ook bij aanschaf op de automaat vermeld.

Het wordt volgens mij niet op de automaat aangegeven...

Reputatie 7
Badge +4

Het wordt volgens mij niet op de automaat aangegeven...

Jawel hoor, @Broorda. Kijk maar:

Welkom bij de NS Community Broorda. 

Heb je de conducteur uiteindelijk nog gevonden? Hopelijk kan je iets met de reacties. 

Dankjewel @Thom  voor de duidelijke foto. :blush:

Reputatie 7
Badge +3

Staat ook op het fietskaartje zelf.

Als je dan nog tijdens de spits je fiets meeneemt en zegt het niet te weten heb je toch echt oogkleppen op gehad. Hopelijk niet met oogkleppen op gefietst….

Badge +3

En als het een e-ticket is dan staat het ook op https://www.ns.nl/producten/onbeperkt-reizen/p/fietskaart-dal

Maar als je vanuit https://www.ns.nl/producten/losse-kaartjes op Direct bestellen klikt dan krijg je die tijden niet te zien, afgezien van ‘Neem uw fiets mee in de trein tijdens de daluren.’

Neem aan dat op het e-ticket zelf het er dan wel weer staat.

Reputatie 7
Badge +3

De vraag van TS was dan ook “waarom is het dan wel mogelijk om midden in de spits zonder vermelding een kaartje te kopen bij een na automaat? En je zonder waarschuwing de trein in kan stappen met fiets terwijl je geen idee hebt dat dit niet mag”.

En dat wordt dus bij de automaat en op het kaartje gemeld.

Nog even samenvattend:

Ook wanneer een Fietskaart Dal bij een kaartautomaat wordt aangeschaft wordt er bij de koop aangegeven dat het ticket enkel geldig is in de daluren. Zie deze foto van Thom.

Waarom kan een ticket dan wel aangeschaft worden tijdens de spits? Omdat niet iedereen direct de trein in stapt na aanschaf. Veel reizigers zullen een ticket willen kunnen een aantal uur voordat ze werkelijk de trein nemen of zelfs een paar dagen van tevoren. Ook zullen er reizigers zijn die net aan het eind van de spits aankomen terwijl ze in de daluren pas aan hun reis beginnen.

Reageer