FNV eist maatregelen tegen fraude met e-tickets



Toon eerste bericht

206 reacties

Precies. Een uitgebreider antwoord kan ik je niet geven want de NS moderators hebben mij al een waarschuwing gegeven. En zoals ik al zei moeten de agressievelingen hard aangepakt worden maar alle andere reizigers met rust gelaten worden

Het is al decennia zo dat de meeste agressie in de trein samenhangt met het controleren van onverlaten (dieven, oplichters, fraudeurs, zwartrijders etc) zonder geldig vervoerbewijs. Alle betalende reizigers moeten uiteraard met rust gelaten worden.

In de krantenarchieven zijn er helaas honderden artikelen te vinden over conducteurs die te maken hebben gehad met (ernstige) agressie. Eigenlijk altijd in verband met controleren van vervoerbewijzen. Het is bepaald niet een nieuw probleem. Er zijn zelfs conducteurs geweest die het controleren op geldige vervoerbewijzen met hun leven hebben moeten bekopen.

Helaas is er veel agressie in de trein, dankzij de controles. Beste manier om dit dus aan te pakken is geen controles meer in de trein zodat de rust bewaard word. Die controles gebeuren die controles zelden meer, wat mij betreft een stap in de goede richting. En zoals ik al zei moet agressie NOOIT getolereerd worden, ook niet bij controles

 

Als E-tickets afgeschaft worden zou er een goed alternatief moeten komen voor tijdelijk reisrechtcodes, keuzedagcodes en spoordeelwinkeltickets.

Hebben ze in het VK een goede oplossing voor: codes die te gebruiken zijn op een kaartautomaat. Bestel online, voer de code in op een kaartautomaat en er rolt een prachtig gedrukt ticketje uit. In Nederland bijvoorbeeld te drukken zoals een eenmalige OVCP, en dus ook te gebruiken om in te checken, et cetera.

 

In Brussel heb ik het een tijdje terug bij STIB gedaan, event-code (concert in Vorst Nationaal) ingeven en er rolt een prachtig kaartje uit waarmee je door de poortjes kunt. En na 2x is het ticketje niet meer geldig.

 

NS zal het hele idee wel afschieten, want men wil van de kaartautomaat af.

Reputatie 7
Badge

Helaas is er veel agressie in de trein, dankzij de controles. Beste manier om dit dus aan te pakken is geen controles meer in de trein zodat de rust bewaard word. Die controles gebeuren die controles zelden meer, wat mij betreft een stap in de goede richting. En zoals ik al zei moet agressie NOOIT getolereerd worden, ook niet bij controles

 

Beste manier is om alle zwartrijders aan te pakken. Ook diegenen die zwartrijden goed praten onder het mom van dat ze niet agressief zijn. Dus graag meer controle.

Reputatie 7
Badge +3

Achteraf gezien heeft het plaatsen van poortjes allerlei onbedoelde neveneffecten gehad, met name voor het reizen van groepen. Iedereen moet nu met een eigen vervoerbewijs door een poortje. Dat is bij de groepsreizen alleen op te lossen door QR-codes met een hoop bureaucratische rompslomp.

Voorheen kon bijvoorbeeld een school een aanvraag doen voor een groepsreis. De leraar kreeg dan het hoofdbiljet mee en alle leerlingen kregen een kartonnen controlekaartje. Of er was de Meermanskaart waarbij met controlestroken.


 

Helaas is er veel agressie in de trein, dankzij de controles. Beste manier om dit dus aan te pakken is geen controles meer in de trein zodat de rust bewaard word. Die controles gebeuren die controles zelden meer, wat mij betreft een stap in de goede richting. En zoals ik al zei moet agressie NOOIT getolereerd worden, ook niet bij controles

 

Beste manier is om alle zwartrijders aan te pakken. Ook diegenen die zwartrijden goed praten onder het mom van dat ze niet agressief zijn. Dus graag meer controle.

Alle reizigers die voor overlast veroorzaken en/of agressief zijn moeten aangepakt worden en worden verwijderd uit de trein. Ook zwartrijders die onrust veroorzaken dus.

Reputatie 7
Badge

En ook zwartrijders die geen onrust veroorzaken.

Reputatie 7
Badge +3

@Reizenmetdetrein Gepakt worden wegens zwartrijden/frauderen/oplichten is de voornaamste oorzaak van agressie tegen het treinpersoneel. Al het zwartrijden/frauderen/oplichten moet dus worden aangepakt. Meer controleren kan dan meteen helpen om andere soorten van overlast aan te pakken.

Reputatie 7

There is no love for e-tickets op dit forum hier. Dat weet ik.

Maar waarom zou een e-ticket gevoeliger voor fraude zijn dan willekeurig welk ander ticket ? Het volstaat toch om het identiteitsbewijs te controleren ? Ik begrijp hieruit, dat ‘men’ nog niet zo slim is om zelf zijn QR-code te genereren met correcte naam en al ingebouwd.

En als er niet wordt gecontroleerd, dan kunnen zwartrijders frauderen met willekeurig welk vervoersbewijs.

@Henk_NL Ook de SNCF heeft automaten die het kaartje uitspugen als je de reserveringscode geeft. Maar dat is meer een service voor de klanten die graag een papiertje hebben en geen printer mee op reis hebben genomen. Om dat verplicht te maken haalt het voordeel weer weg. Ik heb wel een paar keer de trein gemist, omdat er allerlei volk voor de automaten aan het lummelen was.

Reputatie 7
Badge +3

Er is hier meermalen gezegd dat een controle van een e-ticket geregistreerd wordt, en bij een volgende controle die registratie zichtbaar is. Dan zou er toch niet zo massaal mee gefraudeerd moeten kunnen worden? Of is dat gewoon onzin en kunnen meerdere mensen dezelfde code gebruiken zolang er maar niet op ID gecontroleerd wordt?

Die registratie bestaat inderdaad al wat jaren, maar het probleem blijft. Geen HC die het aandurft om er wat mee te doen, want je krijgt de wind van voren. 

 

 

Helaas is er veel agressie in de trein, dankzij de controles. Beste manier om dit dus aan te pakken is geen controles meer in de trein zodat de rust bewaard word. Die controles gebeuren die controles zelden meer, wat mij betreft een stap in de goede richting. En zoals ik al zei moet agressie NOOIT getolereerd worden, ook niet bij controles

Is dit een reactie van de Speld of Nieuwspaal?

Wat is uw volgende voorstel? Dat het verboden wordt om een slot op de voordeur te hebben omdat dat inbrekers te veel hindert en ze daardoor aggressief worden?

Reputatie 7
Badge

Uiteraard alleen voor inbrekers die niet agressief en gewelddadig zijn 😂😂

@Ferdinand Delasoie Ah Oke, in Frankrijk kom ik hooguit rijdend en dan niet verder dan een stukje. Van STIB en in het VK wist ik het toevallig. 
 

Probleem met een eticket is dat het delen van een code kinderlijk eenvoudig is. Bij alles wat je fysiek vast moet hebben, moet je zelf al een stuk meer moeite doen. Een railrunner kopen bijvoorbeeld. En dat valt heel snel op, bij een eticket op het juiste traject pas bij doorvragen. 

Reputatie 7
Badge +4

Het alternatief voor al dit gedoe is het Luxemburgse model: alle OV gratis voor de gebruikers. Daar zullen we dan als samenleving voor moeten willen betalen.

https://luxembourg.public.lu/en/living/mobility/public-transport.html

Wij als samenleving hoeven niet meer te betalen maar de overheid mag zijn geld wel aan nuttigere zaken zoals dit uitgeven in plaats van Oekraine en corona en dat soort zaken die de bevolking niet tot nauwelijks ten goede komen.

Ah, waait de wind uit die hoek. Dan verbaast me het ook niet dat u een spoordief bent. Er is inmiddels een maatschappelijk probleem en dat kan NS niet opvangen.

Een overheid die haar verantwoordelijkheid neemt, is nu  een goed idee. De overheid grijpt bij een gemengde economie  in als het bedrijfsleven het niet aankan. Het is wel degelijk een handhavingsprobleem en daar is de overheid toe bevoegd. Ook al trek je niet zo maar een blik agenten open. NS kan de veiligheidsproblematiek, diefstal  en wetteloosheid niet aan. Dan is er een onderliggend maatschappelijk probleem en kan er een taak voor de overheid liggen.

Het veranderen van een rotmentaliteit is geen taak voor de overheid, maar het sanctioneren, lees beboeten en onaantrekkelijk maken van al dan niet kleine criminaliteit, wel degelijk.

Het alternatief voor al dit gedoe is het Luxemburgse model: alle OV gratis voor de gebruikers. Daar zullen we dan als samenleving voor moeten willen betalen.

https://luxembourg.public.lu/en/living/mobility/public-transport.html

 

NS kan de veiligheidproblematiek, diefstal  en wetteloosheid niet aan..

NS kan dat prima aan als de conducteurs eens eindelijk normaal hun werk gaan doen.

Reputatie 7
Badge +4

Het helpt ook als er geen aanleiding meer is om niet meer te controleren, gezien de onredelijke en te vaak agressieve opstelling van het niet-betalende publiek. Beide is natuurlijk waar.

Reputatie 7
Badge +1

Die registratie bestaat inderdaad al wat jaren, maar het probleem blijft. Geen HC die het aandurft om er wat mee te doen, want je krijgt de wind van voren. 

Ik had begrepen dat NS tot nu toe het gebruik van binnenlandse e-tickets niet registreert. Klopt dat dan niet?

Maar het is hoe dan ook de keuze van NS om niet te weten of een e-ticket al dan niet is gecontroleerd..

Die registratie bestaat inderdaad al wat jaren, maar het probleem blijft. Geen HC die het aandurft om er wat mee te doen, want je krijgt de wind van voren. 

Ik had begrepen dat NS tot nu toe het gebruik van binnenlandse e-tickets niet registreert. Klopt dat dan niet?

Maar het is hoe dan ook de keuze van NS om niet te weten of een e-ticket al dan niet is gecontroleerd..

Aan registratie heb je sowieso niets omdat hooguit een klein percentage van de reizigers daadwerkelijk wordt gecontroleerd. Registratie heeft alleen zin als iedereen wordt gecontroleerd, bijv. bij de ingang van het station.

Het alternatief voor al dit gedoe is het Luxemburgse model: alle OV gratis voor de gebruikers. Daar zullen we dan als samenleving voor moeten willen betalen.

https://luxembourg.public.lu/en/living/mobility/public-transport.html

Wij als samenleving hoeven niet meer te betalen maar de overheid mag zijn geld wel aan nuttigere zaken zoals dit uitgeven in plaats van Oekraine en corona en dat soort zaken die de bevolking niet tot nauwelijks ten goede komen.

Ah, waait de wind uit die hoek. Dan verbaast me het ook niet dat u een spoordief bent. Er is inmiddels een maatschappelijk probleem en dat kan NS niet opvangen.

Een overheid die haar verantwoordelijkheid neemt, is nu  een goed idee. De overheid grijpt bij een gemengde economie  in als het bedrijfsleven het niet aankan. Het is wel degelijk een handhavingsprobleem en daar is de overheid toe bevoegd. Ook al trek je niet zo maar een blik agenten open. NS kan de veiligheidsproblematiek, diefstal  en wetteloosheid niet aan. Dan is er een onderliggend maatschappelijk probleem en kan er een taak voor de overheid liggen.

Het veranderen van een rotmentaliteit is geen taak voor de overheid, maar het sanctioneren, lees beboeten en onaantrekkelijk maken van al dan niet kleine criminaliteit, wel degelijk.

Spoordief?

Reputatie 7
Badge +3

Iemand die steelt van de spoorwegen door niet voor een reis te betalen is een spoordief.

Die registratie bestaat inderdaad al wat jaren, maar het probleem blijft. Geen HC die het aandurft om er wat mee te doen, want je krijgt de wind van voren. 

Ik had begrepen dat NS tot nu toe het gebruik van binnenlandse e-tickets niet registreert. Klopt dat dan niet?

Maar het is hoe dan ook de keuze van NS om niet te weten of een e-ticket al dan niet is gecontroleerd..

De MCL (controleterminal) schrijft de timestamp van lezen van een eticket naar een centrale database, die bij controle op een andere MCL wordt getoond. That’s it. 

Reputatie 7
Badge +3

Werkt die controle dan niet bij het proberen te passeren van een poortje? Zou wel aardig zijn als een poortje niet opengaat omdat de QR-code al een keer gebruikt is. En dan ook nog een foto maken van de persoon die probeert te frauderen. En dan in Opsporing Verzocht getoond worden.

Badge +3

Werkt die controle dan niet bij het proberen te passeren van een poortje?

Nee, poortjes hebben geen tijd om dat te controleren, en ook geen logica om te controleren of je wel ergens (voor het traject dat op een e-ticket staat) te bepalen of je wel ergens ‘incheckt’ waar dat mag. Laat staan of er met datzelfde ticket al eerder iemand door een (ander) poortje gegaan is.

Met een (Samenreiskorting) e-ticket Sliedrecht - Hardinxveld Blauwe Zoom van € 0,78 kom je dus een dag lang alle poortjes in heel Nederland door (met wat beperkingen voor spits/daluren door poortjes naar binnen, dat zal om 7:00 of 16:30 niet lukken… alhoewel 🤔)

Nee die logica is er momenteel niet. En er zijn te veel edge cases zoals inderdaad buiten willen vanwege een winkelbezoek of een krantje. 

Werkt die controle dan niet bij het proberen te passeren van een poortje? 

Sowieso heeft driekwart van de stations geen poortjes.

Reageer