FNV eist maatregelen tegen fraude met e-tickets | NS Community

FNV eist maatregelen tegen fraude met e-tickets


Volgens de FNV loopt de fraude met etickets steeds meer uit de klauwen en worden de fraudeurs ook steeds agressiever.

https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/vervoer/2023/02/intimidatie-tegen-hoofdconducteurs


206 reacties

 

 

Helaas is er veel agressie in de trein, dankzij de controles. Beste manier om dit dus aan te pakken is geen controles meer in de trein zodat de rust bewaard word. Die controles gebeuren die controles zelden meer, wat mij betreft een stap in de goede richting. En zoals ik al zei moet agressie NOOIT getolereerd worden, ook niet bij controles

Is dit een reactie van de Speld of Nieuwspaal?

Wat is uw volgende voorstel? Dat het verboden wordt om een slot op de voordeur te hebben omdat dat inbrekers te veel hindert en ze daardoor aggressief worden?

Reputatie 7
Badge +4

De zwartrijders veroorzaken ongeveer 60 procent van de problemen in de trein en moet je juist niet hun gang laten gaan. Zij zijn er ten dele de oorzaak van dat conducteurs zo weinig controleren. Zij willen ‘s avonds ook aan de boerenkool zonder de hele dag beledigd of bedreigd te worden.  Handhaven, beboeten en om te beginnen een zo hoog mogelijke pakkans. Dan maken profiteurs vanzelf een andere berekening.

 

Zwartrijders is inderdaad een raar woord. Het zijn gewoon (en veel te vaak agressieve) dieven. Door deze mensen is de trein misschien wel duurder of te duur en in ieder geval te vol.

 

Opa Bommel vertelt uit eigen werk, maar ik werd tussen Groningen en Den Haag altijd drie keer gecontroleerd, en terug weer. Conducteurs hadden maar weinig met agressie te maken.

Die logica is echt veel te dom, er zijn veel situaties waarin onterecht wordt geweigerd, en HEEL VEEL situaties waarin onterecht wordt toegelaten. 
 

Het is een afgeraffelde oplossing zonder probleem om op te lossen. 

Sorry dat ik ff kort door de bocht ga, maar ik merk door al het "gezeur" op de trein, dat ik veel meer tijd nodig heb voor een controle ronde. Denk aan 2 HC op de 1100 tussen Eindhoven en Den Haag. Vanaf Tilburg begonnen, net voor Den Haag klaar. 7 uitstellen verder, net als 1 overdracht. Dit is een voorbeeld, maar elke trein controleren binnen 45 minuten is een utopie. Serviceronde, wat is dat? Ren je rot of neem je de tijd, ook dan ben je wel ff bezig. 

Het roepen van, elke 30 of 45 minuten een HC is prachtig, maar in veel gevallen onhaalbaar. Zou het graag willen doen, maar het moet wel realistisch en haalbaar zijn.

Er is momenteel veel aan de gang en waar ik niet verder op in kan gaan. De grootste ellende is de jeugd inderdaad, even de problemen in Maarheeze buiten beschouwing gelaten. De Jongeren dagkaart wordt misbruikt en intern is men hier druk bezig orde op zaken te stellen voor het controlerende personeel. Ik kan hier niet in detail op ingaan, we zitten in testfases.

Wat mij opvalt zijn de smoezen van de jeugd en hun grote monden. Een deel heeft geen enkele opvoeding genoten en dat zie je overal terug.

Als men geen ID toont bij een jongeren dagkaart, is ie niet geldig. Wat er daarna gebeurd is afhankelijk van mijn opties.

Ook de domheid van onze studentenis schrikbarend. Ze doen net of ze het verschil tussen 1 en 2 niet kennen of dat hum leven over is als hun telefoon leeg is. Die moeten we opladen, liefst vol. Ik kan in veel gevallen niet meer vriendelijk blijven, na 100 keer oh sorry gehoord te hebben. Zo staat het er momenteel even voor.

 

De term ‘fraude’ wekt de indruk dat er gerotzooid wordt met de codes, dat is hier niet het geval, ze worden simpelweg gedeeld. Heel erg makkelijk op te sporen door simpelweg te controleren, inclusief controle van een identiteitsdocument bij vermoeden van misbruik. Een keer vragen om de code te “flippen” is al voldoende. DeLijn hier in Belgie heeft in dat venster bijvoorbeeld een bewegend element zitten, zodat het opvalt als het een screenshot is.

 

“FNV Spoor heeft NS opgeroepen de QR-codes tegen fraude te beveiligen” kan dan ook simpelweg niet, je kunt allerlei trucs uithalen om screenshots maken lastiger te maken, maar onmogelijk gaat je niet lukken. Punt. Controleren of afschaffen is de enige oplossing.

Reputatie 7
Badge +3

Als die dagkaarten in de vorm van een QR-code het probleem zijn dan moet NS stoppen met de verkoop via dat kanaal. Er blijft dan een verkoopkanaal over: de gouden oude verkoopautomaat. Dit geldt voor zowel de gewone dagkaarten als voor die gericht op jongeren.`

Er blijven genoeg mogelijkheden over voor de betalende reizigers om met een geldig vervoerbewijs met de trein te reizen. 

Voor wat betreft het reizen per trein met bankpas of creditcard zou de spoorsector eens heel snel moeten nadenken over het invoeren van een dagelijks tariefplafond, vergelijkbaar met de fare cap in Londen. Als je voor het bedrag dat een dagkaart gekost zou hebben hebt gereisd zijn daarna alle volgende ritten gratis. Dat maakt het reizen veel flexibeler omdat je dan niet van te voren hoeft uit te rekenen of je aan het bedrag van een dagkaart gaat komen.

Die registratie bestaat inderdaad al wat jaren, maar het probleem blijft. Geen HC die het aandurft om er wat mee te doen, want je krijgt de wind van voren. 

Ik had begrepen dat NS tot nu toe het gebruik van binnenlandse e-tickets niet registreert. Klopt dat dan niet?

Maar het is hoe dan ook de keuze van NS om niet te weten of een e-ticket al dan niet is gecontroleerd..

De MCL (controleterminal) schrijft de timestamp van lezen van een eticket naar een centrale database, die bij controle op een andere MCL wordt getoond. That’s it. 

Reputatie 7

Zou er in Italië, Spanje, Oostenrijk, Zwitserland nu ook zo gefraudeerd worden met etickets? Het systeem daar werkt natuurlijk anders (beter). Hoor je nooit iets over maar ik heb daar ook nooit zoveel ergernis, agressie en overlast meegemaakt als in Nederlandse treinen, hoewel ik er veel heb gereisd. Dat zegt ook iets. Handhaving en gezag uitoefenen is na de jaren '60 altijd al moeilijk geweest in Nederland. Och moet kunnen, niet te moeilijk doen, we praten er wel over, komt vanzelf wel goed, niet meer doen hoor, ogen dicht, ontwijken, conflictvermijden, de-escaleren, relativeren, het zal wel loslopen.

Verder is NS natuurlijk veel te naïef, soft en laat onnodig veel geld liggen. 

Al die hacks om poortjes te laten blokkeren wordt niks. Er zitten veel te veel haken en ogen aan, en uiteindelijk komt een aanzienlijk deel van de reizigers helemaal geen poortje tegen. Of heeft geen moeite met die omzeilen. 

spijker op zijn kop

Ik hoor al jaren dat komt wat @Sander-VHaankondigt, maar met alles wat ns niet werkend krijgt is het geen verrassing dat dit, met alle idiote (om)reisroutes van tegenwoordig, uiteraard ook niet gelukt is tot op heden.

En zelfs als het lukt, dan lost het vrij weinig op omdat er vaak geen poortjes zijn en de echte probleemzoekers er toch wel door komen als ze er wel zijn. Je hebt dan weer een vermogen uitgegeven om toch weer voornamelijk de goedbedoelende reiziger te treffen, waaronder veel bejaarden en toeristen, en de eikels redden zich wel weer. Het is eerder een nadeel, omdat het wel weer als excuus gebruikt zal worden voor minder, veel effectievere, menselijke controle. Zelfs in de Brusselse of Parijse RER- en metrostations zijn er in en rond de poortjes regelmatig grote controles. Ik loop daar heel regelmatig in een fuik bij het verlaten van het station, omdat een poortje alleen ook daar uiteraard vrijwel niemand tegenhoudt (1x de noodknop indrukken en je staat buiten)

Misschien moet NS zich eens af gaan vragen waarom landen als België, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk etc etc niet vertrouwen op een systeem van op allerlei manieren te omzeilen poortjes die voornamelijk de betalende reiziger dwarszitten

Agressie en 'fraude'? Op alle mogelijke manieren in de hand gewerkt helaas. Bereid zijn te leren van systemen die wel werken en systemen die niet werken lost meer dan 99,99% van de problemen op. Poortjes? Mooie aanvulling op controle en handhaving. Meer niet. Als dat niet erkend wordt, wordt het niet beter maar slechter. FNV heeft uiteraard ook weer boter op het hoofd, want FNV heeft het overdragen van noodzakelijke, controlerende menselijke taken aan electronica nooit tegengewerkt en nu dat allemaal toch niet zo positief blijkt te zijn worden er maatregelen geëist. Waarom denk je dat er op de Parijse nachtbussen beveiligers met vuurwapens meereizen, omdat poortjes die vast kunnen stellen of je qr-code geldig is dat ook zouden kunnen? 🤣

Werk neerleggen tot de boete voor zwartrijden verhoogd wordt naar 100 tot 300 euro en steekproefsgewijze, maar intensieve controles inclusief politie. Als daar massaal voor gestaakt wordt dan komt dat er zeker door, net als de loonsverhogingen

Badge +3

Tegengaan van fraude met e-tickets is simpel, gewoon altijd om een id vragen bij controle.

Moet die controle er wel zijn natuurlijk.

Een “echte” in-app aankoop zonder enige callback is lastig hoor. Een handige knul met Wireshark of tcpdump en het feest gaat weer los. Nee, fix dit op een fatsoenlijkere manier alsjeblieft. 

Reputatie 7

Nu is het dinsdagavond en ben van Hengelo naar Breda gereisd met een overstap in Deventer. Het was niet zo druk onderweg maar de hele rit van bijna 3 uur geen personeel gezien. De vraag blijft, ondanks dat die al vele malen gesteld maar blijkbaar niet afdoende beantwoord is: waarom niet. Je zou denken dat er tijd genoeg is toch? Juist in rustige treinen. Stukje service, zichtbaarheid en visitekaartje.

Reputatie 7
Badge +1

Op treinreiziger.nl is er ook een discussie over de fraude met e-tickets. Ik vind vooral de bijdrage van Johan II in dat topic interessant. Hij slaat volgens mij de spijker op zijn kop.

https://www.treinreiziger.nl/fraude-bij-ns-dagkaarten-conducteurs-geintimideerd-en-bedreigd/

Met alle respect een paar hele vreemde reacties van Johan II. Roept op dat mensen mee moeten controleren of zelfs de taak van de conducteurs over moeten nemen. Dan ga je eigen rechter spelen, en in deze situatie zal dat niemand ten goede komen en zal het de agressie in de trein alleen bevorderen. Er zijn twee mogelijke oplossingen. Oplossing 1 is stoppen met controleren. Oplossing 2, en de betere oplossing is de kaartjes goedkoper maken. In de daluren MAXIMAAL 7 euro voor een 2e klas kaartje en 12 euro voor een 1e klas kaartje, ongeacht het traject. Kan ook minder zijn voor kortere trajecten. In de spits 10 euro voor een 2e klas kaartje en 15 euro voor een 1e klas kaartje. Zo voorkom je zwartrijden.

Ja en met jouw oplossing is er na 2 maanden geen openbaar vervoer meer, want dan is het failliet. Natuurlijk staan er in het bericht van Johan II een aantal dingen die niet uitvoerbaar zijn.. Maar de vicieuze cirkel waar we nu in zitten wordt wel goed aangetoond.  

Zijn de vakbonden niet juist de oorzaak dat er zo weinig gecontroleerd en dus zo veel gefraudeerd wordt? Misschien kunnen die dan beter even dimmen...

@Loes  De maatschappij vraagt inmiddels zelf om een harde aanpak door zich dommer dan dom te houden voor het grijs rijden in de 1e klas. Er is te lang gekozen voor de softe aanpak met alleen wegsturen en dat heeft het uit de hand laten lopen, samen met de geringe pakkans als je zwart rijdt.

De keuze die de NS in het verleden heeft gemaakt door voor service te kiezen en minder controle is een verkeerde keuze gemaakt, tijd om terug te gaan naar de tijd dat er wel flink gecontroleerd werd in de treinen dan worden de problemen ook vanzelf weer minder. Al zal de eerste tijd even door de zure appel heenbijten zijn vanwege wat meer aggressie.

Overigens is het natuurlijk wel weer triest dat er wederom een product in de markt is gezet welke zo gevoelig is voor fraude. Commercie leert het nooit ben ik bang.

Reputatie 7
Badge +3

Precies. Een uitgebreider antwoord kan ik je niet geven want de NS moderators hebben mij al een waarschuwing gegeven. En zoals ik al zei moeten de agressievelingen hard aangepakt worden maar alle andere reizigers met rust gelaten worden

Het is al decennia zo dat de meeste agressie in de trein samenhangt met het controleren van onverlaten (dieven, oplichters, fraudeurs, zwartrijders etc) zonder geldig vervoerbewijs. Alle betalende reizigers moeten uiteraard met rust gelaten worden.

In de krantenarchieven zijn er helaas honderden artikelen te vinden over conducteurs die te maken hebben gehad met (ernstige) agressie. Eigenlijk altijd in verband met controleren van vervoerbewijzen. Het is bepaald niet een nieuw probleem. Er zijn zelfs conducteurs geweest die het controleren op geldige vervoerbewijzen met hun leven hebben moeten bekopen.

Reputatie 7
Badge +3

Het alternatief voor al dit gedoe is het Luxemburgse model: alle OV gratis voor de gebruikers. Daar zullen we dan als samenleving voor moeten willen betalen.

https://luxembourg.public.lu/en/living/mobility/public-transport.html

Reputatie 7
Badge +3

Er is met controle prima tegenaan te werken. Als mensen het gevoel hebben dat de kans groot is dat ze gecontroleerd worden, zal een groot deel van de potentiële zwartrijders het wel uit z'n hoofd laten. Dit probleem is dan ook voor een groot deel veroorzaakt door het jarenlang niet of nauwelijks controleren door conducteurs. Daar plukt NS nu de zure vruchten van. Veel mensen voelen zich vrij om te doen en laten wat ze willen. En de conducteurs die er nu bij controle mee geconfronteerd worden, zien de agressie toenemen, want ja, dát hadden die ettertjes niet verwacht. Tuurlijk moet je proberen de tickets zelf ook zo veilig mogelijk te maken, maar het geheel afschaffen van e-tickets lijkt me niet de oplossing. Misschien de komende tijd maar extra veel V&S door de trein laten lopen. Tot mensen weer het idee hebben dat controle normaal en te verwachten is. Een klein groepje die-hards zul je altijd houden, ook zonder e-tickets.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb dat artikel net gelezen. NS zou er voor kunnen kiezen om in ieder geval de dagkaart niet meer als krakkemikkig e-ticket te verkopen. Alleen nog via de app of via de automaat. Ik vind het grenzeloos naïef van NS dat ze dit zo verkopen.

Ook zonder deze fraude is het systeem zo lek als een mandje, in ieder geval in de Randstad. Ik reis bijna uitsluitend op de trajecten Ams - DH - Rdam - Utr in de avonduren in het weekend. Er wordt op die trajecten op die tijden eigenlijk nooit gecontroleerd in de treinen (ik kan de laatste keer dat m’n kaartje gecontroleerd is niet eens meer herinneren). En ik zie bijna altijd wel iemand illegaal door de poortjes gaan als ik incheck. Ik kan het eigenlijk maar moeilijk aanzien, als eerlijke betaler. Ik voel me dan een beetje gekke henkie dat ik nog eerlijk betaal.

Om het zwartrijden echt aan te pakken zou je een van deze dingen moeten doen:

  1. die poortjes zo aanpassen dat je er ook echt niet doorheen kan springen of achter iemand aan kan lopen,
  2. continu (met 3 man/vrouw tegelijk voor de veiligheid) gaan controleren in de treinen,
  3. altijd bij alle poortjes gaan staan met een paar man/vrouw.

Voordeel bij 2 is dat je ook de grijsrijders en overlastveroorzakers aanpakt, maar is ook de minst veilige optie voor het personeel. Bij 3 zou je ook algemeen (minder opgeleid) personeel kunnen inzetten. Optie 1 zal wel afvallen omdat je dan waarschijnlijk alle poortjes weer helemaal moet vervangen.

Maar goed, zoals bij alles is het waarschijnlijk gewoon een kosten-baten analyse voor NS: zolang er genoeg geld binnenkomt wordt een bepaald percentage zwart- en grijsrijders geaccepteerd. Het rechtvaardigheidsgevoel van eerlijke betalers is ondergeschikt. Wat dat betreft zou ik er wel voor voelen als de Deutsche Bahn het eens probeert hier in Nederland.

 

Ik bedoel live als in, direct bij uitchecken de reisroute checken met de reisplanner. Een actie op het poortje dus, geen GPS-tracking. Anders krijg je veel te veel problemen met omreisroutes e.d.

Het grootste probleem is en blijft dat tweederde deel van de stations geen poortjes heeft. Men heeft dat poortjessysteem (zoals gebruikelijk) weer halfslachtig geïmplementeerd. 

En verder is er over het frauderisico met etickets helemaal niet eens nagedacht. Tickets waarbij de reiziger zich met een paspoort of een rijbewijs moet gaan identificeren werkt in de praktijk gezien de grootschaligheid natuurlijk helemaal niet.

Reputatie 7
Badge +1

Zou er in een land als Zwitserland (procentueel) nou ook zoveel zwartgereden worden als hier? Ik vraag het me af, maar denk van niet. Ondanks dat er daar ook lang niet altijd controle of een conducteur is. En poortjes niet bestaan.

Dat is voor Zwitserland zo niet in te schatten. Het zwartrijden in Nederland hangt vooral samen met bepaalde productformules en met etickets.

Die laatste zijn er in Zwitserland net zo goed. Daar is er echter wel significant meer controle en als er controle is, wordt daar ook veel vaker om een ID gevraagd. Er is dus een veel hogere kans dat je tegen de lamp loopt. Dat is wat belangrijk is.

Reputatie 6

En daarom moeten we meer controleren als het aan mij ligt. Daarover gesproken, dat ga ik nu even doen. Kijken hoever ik kom 😉

Reputatie 6

Wat ik me wel afvraag ( @Loes@Sander-VH ) : is frauderen met e-tickets nu echt een dingetje ?

 

Zwartrijders doen daar toch helemaal geen moeite voor ? Die rijden gewoon zwart. Klaar.

Ja het is echt heel heel erg op dit moment. Ik schrijf het ene naar het andere UVB. Reizigers die een e-ticket met samenreiskorting kopen terwijl ze alleen reizen, geen ID kaart bij zich hebben. Gekocht hebben na vertrektijd of op het moment dat jij komt controleren,dagkaarten die massaal doorgestuurd worden en zo kan ik nog wel even doorgaan. 

Ik denk dat inmiddels 20% van de Uitstel van Betalingen die ik opmaak komt door dit gedoe met e-tickets

Reageer