Hoe kan dit worden opgelost?
Beste antwoord door Thom
Ik hou in mijn voorbeeld steeds Roosendaal aan maar u mag daar elk eerste grensstation voor invullen.
Formeel moet u een kaartje vanuit het buitenland naar Roosendaal kopen en in Roosendaal op het perron naast de trein inchecken. Dat kan echter gezien uw leeftijd een probleem zijn. De praktijk is dat als u dit ruim voor Roosendaal even overlegt, de conducteur het vaak wel wil doen. Vraagt u ze even te willen wachten in Roosendaal, dan bieden ze u dit veelal aan ';-) De paaltjes staan tussen twee stenen gebouwtjes ter hoogte van de hoofdingang. U maakt uw keuzedag geldig door in te checken.
Als de keuzedag niet op de kaart staat, zit er niets anders op dan op station Roosendaal de keuzedag er op te zetten en bij het inchecken geldig te maken. Dan is de Beneluxtrein echt wel vertrokken. Vandaar mijn advies dat de keuzedag er op moet staan.
Een andere optie is dat u een keuzedag op uw kaart heeft gezet en alvast 100 procent korting op uw e-ticket aangeeft naar uw bestemming in Nederland. Hier overlegt u ook van te voren even met de conducteur. De praktijk is dat u het wordt toegestaan op het eerste overstapstation in te checken, in dit geval Rotterdam. Er staan daar paaltjes op het perron waar u aankomt. Het is een vorm van coulance en goed vertrouwen. Zoals ik al zei is men u veelal terwille in Roosendaal. Formeel is daarmee Essen-grens naar Roosendaal niet gedekt maar achteraf wel.
Voor de meelezers: Dit mag bijvoorbeeld met Dalvrij waarbij er sprake is van afgekocht reisrecht. Dan mag je op het eerste overstapstation inchecken. Nu zult u zeggen waarom mag dit niet zonder meer ook met de keuzedag en het antwoord is dat die geldig gemaakt moet worden door in te checken. Bij Dalvrij is dat vanuit het buitenland niet zo. De praktijk is dat men dit bij senoiren door de vingers ziet, gezien leeftijd en inchecksysteem.
Vanuit Nederland geldt dit niet. U moet uw keuzedag op de kaart hebben en geldig hebben gemaakt door in te checken. Ik zou dan inderdaad gaan reizen met een e-ticket naar uw Belgische bestemming waarbij u 100 procent korting voor Nederland invult. Gaat u dezelfde dag nog terug naar Nederland dan heeft u de keuzedag geldig gemaakt en hoeft u pas weer uit te checken op uw bestemming dan wel bij een overstap naar een andere vervoerder.
Het is helaas een beetje onder en boven de wet maar gezien het lastige inchecken is het allemaal niet zo'n punt.
Op het traject Luik-Maastricht zijn de conducteurs niet in staat uw chipkaart uit te lezen. In Venlo rijdt het Duitse treintje tot Venlo en dan kunt u gewoon inchecken voor het Nederlandse deel. In Hengelo, Arnhem, Rotterdam en Roosendaal, alsmede Eijsden staan paaltjes op het perron al zou ik het geldig maken in Maastricht doen. Op deze lijn spreken de Belgische conducteurs doorgaan slecht Nederlands maar als u het Frans beheerst, dat verstaan ze uitstekend.
Wat ik schrijf is dus zowel zoals het hoort als de gegroeide praktijk Voor senioren is het nu eenmaal wat lastiger en daar wordt wat rekening mee gehouden. Het is ook een beetje dubbel dat Dalvrijreizigers zonder inchecken wel mogen reizen maar dat niet toestaan, veroorzaakt onredelijkheid. Daarom ziet men het met een niet-geldig gemaakte keuzedag veelal door de vingers. Vraag het ruim van te voren.
Cruciaal is dat u een geldige keuzedag op uw kaart heeft staan. U kunt de jaarkeuzedag er eventueel als tweede keuzedag opzetten, dan kunt u Nederland er mee uit en volgens bovenstaande constructie er met de tweede keuzedag ook weer in.