beantwoord

Gebruik Keuzedagen bij vertrek uit het buitenland

• 21 februari 2017
  • 9 reacties
  • 304 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Mijn vrouw en ik reizen van tijd tot tijd vanuit België of vanuit Duitsland en willen dan vanaf de grens in Nederland een keuzedag gebruiken. Hoe kan dat geregeld worden, want als wij de trein uitmoeten (en dat is altijd al een station verder dan de grens) om in te gaan checken moeten wij op een volgende trein wachten. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Hoe kan dit worden opgelost?
icon

Beste antwoord door Thom 21 februari 2017, 18:55

Als u vanuit het buitenland reist, is het zaak de keuzedag al vast op uw kaart te hebben staan. In het buitenland kunt u uiteraard niet inchecken, met uitzondering van Leer en Weener.

Ik hou in mijn voorbeeld steeds Roosendaal aan maar u mag daar elk eerste grensstation voor invullen.

Formeel moet u een kaartje vanuit het buitenland naar Roosendaal kopen en in Roosendaal op het perron naast de trein inchecken. Dat kan echter gezien uw leeftijd een probleem zijn. De praktijk is dat als u dit ruim voor Roosendaal even overlegt, de conducteur het vaak wel wil doen. Vraagt u ze even te willen wachten in Roosendaal, dan bieden ze u dit veelal aan ';-) De paaltjes staan tussen twee stenen gebouwtjes ter hoogte van de hoofdingang. U maakt uw keuzedag geldig door in te checken.

Als de keuzedag niet op de kaart staat, zit er niets anders op dan op station Roosendaal de keuzedag er op te zetten en bij het inchecken geldig te maken. Dan is de Beneluxtrein echt wel vertrokken. Vandaar mijn advies dat de keuzedag er op moet staan.

Een andere optie is dat u een keuzedag op uw kaart heeft gezet en alvast 100 procent korting op uw e-ticket aangeeft naar uw bestemming in Nederland. Hier overlegt u ook van te voren even met de conducteur. De praktijk is dat u het wordt toegestaan op het eerste overstapstation in te checken, in dit geval Rotterdam. Er staan daar paaltjes op het perron waar u aankomt. Het is een vorm van coulance en goed vertrouwen. Zoals ik al zei is men u veelal terwille in Roosendaal. Formeel is daarmee Essen-grens naar Roosendaal niet gedekt maar achteraf wel.

Voor de meelezers: Dit mag bijvoorbeeld met Dalvrij waarbij er sprake is van afgekocht reisrecht. Dan mag je op het eerste overstapstation inchecken. Nu zult u zeggen waarom mag dit niet zonder meer ook met de keuzedag en het antwoord is dat die geldig gemaakt moet worden door in te checken. Bij Dalvrij is dat vanuit het buitenland niet zo. De praktijk is dat men dit bij senoiren door de vingers ziet, gezien leeftijd en inchecksysteem.

Vanuit Nederland geldt dit niet. U moet uw keuzedag op de kaart hebben en geldig hebben gemaakt door in te checken. Ik zou dan inderdaad gaan reizen met een e-ticket naar uw Belgische bestemming waarbij u 100 procent korting voor Nederland invult. Gaat u dezelfde dag nog terug naar Nederland dan heeft u de keuzedag geldig gemaakt en hoeft u pas weer uit te checken op uw bestemming dan wel bij een overstap naar een andere vervoerder.
Het is helaas een beetje onder en boven de wet maar gezien het lastige inchecken is het allemaal niet zo'n punt.
Op het traject Luik-Maastricht zijn de conducteurs niet in staat uw chipkaart uit te lezen. In Venlo rijdt het Duitse treintje tot Venlo en dan kunt u gewoon inchecken voor het Nederlandse deel. In Hengelo, Arnhem, Rotterdam en Roosendaal, alsmede Eijsden staan paaltjes op het perron al zou ik het geldig maken in Maastricht doen. Op deze lijn spreken de Belgische conducteurs doorgaan slecht Nederlands maar als u het Frans beheerst, dat verstaan ze uitstekend.

Wat ik schrijf is dus zowel zoals het hoort als de gegroeide praktijk Voor senioren is het nu eenmaal wat lastiger en daar wordt wat rekening mee gehouden. Het is ook een beetje dubbel dat Dalvrijreizigers zonder inchecken wel mogen reizen maar dat niet toestaan, veroorzaakt onredelijkheid. Daarom ziet men het met een niet-geldig gemaakte keuzedag veelal door de vingers. Vraag het ruim van te voren.

Cruciaal is dat u een geldige keuzedag op uw kaart heeft staan. U kunt de jaarkeuzedag er eventueel als tweede keuzedag opzetten, dan kunt u Nederland er mee uit en volgens bovenstaande constructie er met de tweede keuzedag ook weer in.
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 5
Badge
@dlw Indien u een dagretour vanuit Nederland maakt kan u de keuzedag ophalen wanneer u de heenreis gaat maken zonder in te checken. U kan dan via nsinternational.nl of B-europe.com een ticket kopen met 100% korting in Nederland. U reist dan in Nederland gratis en betaalt alleen voor het buitenland. Indien u vanuit het buitenland komt. (Daar ook woonachtig bent) Wordt het wel wat lastiger. U kan keuzedagen ook voor meerdere dagen ophalen dacht ik.
Reputatie 7
Badge +4
Als u vanuit het buitenland reist, is het zaak de keuzedag al vast op uw kaart te hebben staan. In het buitenland kunt u uiteraard niet inchecken, met uitzondering van Leer en Weener.

Ik hou in mijn voorbeeld steeds Roosendaal aan maar u mag daar elk eerste grensstation voor invullen.

Formeel moet u een kaartje vanuit het buitenland naar Roosendaal kopen en in Roosendaal op het perron naast de trein inchecken. Dat kan echter gezien uw leeftijd een probleem zijn. De praktijk is dat als u dit ruim voor Roosendaal even overlegt, de conducteur het vaak wel wil doen. Vraagt u ze even te willen wachten in Roosendaal, dan bieden ze u dit veelal aan ';-) De paaltjes staan tussen twee stenen gebouwtjes ter hoogte van de hoofdingang. U maakt uw keuzedag geldig door in te checken.

Als de keuzedag niet op de kaart staat, zit er niets anders op dan op station Roosendaal de keuzedag er op te zetten en bij het inchecken geldig te maken. Dan is de Beneluxtrein echt wel vertrokken. Vandaar mijn advies dat de keuzedag er op moet staan.

Een andere optie is dat u een keuzedag op uw kaart heeft gezet en alvast 100 procent korting op uw e-ticket aangeeft naar uw bestemming in Nederland. Hier overlegt u ook van te voren even met de conducteur. De praktijk is dat u het wordt toegestaan op het eerste overstapstation in te checken, in dit geval Rotterdam. Er staan daar paaltjes op het perron waar u aankomt. Het is een vorm van coulance en goed vertrouwen. Zoals ik al zei is men u veelal terwille in Roosendaal. Formeel is daarmee Essen-grens naar Roosendaal niet gedekt maar achteraf wel.

Voor de meelezers: Dit mag bijvoorbeeld met Dalvrij waarbij er sprake is van afgekocht reisrecht. Dan mag je op het eerste overstapstation inchecken. Nu zult u zeggen waarom mag dit niet zonder meer ook met de keuzedag en het antwoord is dat die geldig gemaakt moet worden door in te checken. Bij Dalvrij is dat vanuit het buitenland niet zo. De praktijk is dat men dit bij senoiren door de vingers ziet, gezien leeftijd en inchecksysteem.

Vanuit Nederland geldt dit niet. U moet uw keuzedag op de kaart hebben en geldig hebben gemaakt door in te checken. Ik zou dan inderdaad gaan reizen met een e-ticket naar uw Belgische bestemming waarbij u 100 procent korting voor Nederland invult. Gaat u dezelfde dag nog terug naar Nederland dan heeft u de keuzedag geldig gemaakt en hoeft u pas weer uit te checken op uw bestemming dan wel bij een overstap naar een andere vervoerder.
Het is helaas een beetje onder en boven de wet maar gezien het lastige inchecken is het allemaal niet zo'n punt.
Op het traject Luik-Maastricht zijn de conducteurs niet in staat uw chipkaart uit te lezen. In Venlo rijdt het Duitse treintje tot Venlo en dan kunt u gewoon inchecken voor het Nederlandse deel. In Hengelo, Arnhem, Rotterdam en Roosendaal, alsmede Eijsden staan paaltjes op het perron al zou ik het geldig maken in Maastricht doen. Op deze lijn spreken de Belgische conducteurs doorgaan slecht Nederlands maar als u het Frans beheerst, dat verstaan ze uitstekend.

Wat ik schrijf is dus zowel zoals het hoort als de gegroeide praktijk Voor senioren is het nu eenmaal wat lastiger en daar wordt wat rekening mee gehouden. Het is ook een beetje dubbel dat Dalvrijreizigers zonder inchecken wel mogen reizen maar dat niet toestaan, veroorzaakt onredelijkheid. Daarom ziet men het met een niet-geldig gemaakte keuzedag veelal door de vingers. Vraag het ruim van te voren.

Cruciaal is dat u een geldige keuzedag op uw kaart heeft staan. U kunt de jaarkeuzedag er eventueel als tweede keuzedag opzetten, dan kunt u Nederland er mee uit en volgens bovenstaande constructie er met de tweede keuzedag ook weer in.

<knip>

Ik ga voor het eerst keuzedagen gebruiken voor een weekend vanuit NL naar Brussel-Centraal; inmiddels daarvoor een retourticket aangeschaft bij NS International, met aangegeven “NL 100% korting”. Op de reisdag-heen zal ik 2 keuzedagen laden en daarna inchecken, op de reisdag-terug hoef ik dat alleen nog op Roosendaal, Breda of Rotterdam in te checken begrijp ik.

Nu wil ik deze keer op beide Keuzedagen 1e klas reizen en daarvoor een toeslag betalen. Kan ik die 1e-klas-toeslag ook al op de reisdag-heen voor de reisdag-terug betalen? Want anders moet ik op de reisdag-terug op bijvoorbeeld Breda alsnog op zoek naar een automaat om die toeslag te gaan betalen, voordat ik kan inchecken.

Reputatie 7
Badge +4

Het is denk ik verstandig mijn uitgebreide verhaal hierboven nog even door te lezen.

Om uw gedachten te bepalen: U heeft recht op 100 procent korting in Nederland met een keuzedag waarmee is ingecheckt. Het bezit ervan of dat hij op de kaart staat is niet voldoende. Dan zou u elke dag met korting kunnen reizen.

Op de heenweg is dit dus prima in orde. Zou u op dezelfde dag terugreizen, is dat ook prima, zolang er maar een geldige incheck op de kaart staat.

U gaat echter op een andere dag terug en dan kunt u niet inchecken in Brussel en uw Keuzedag niet geldig maken. U heeft ingevuld recht te hebben op 100 procent korting, maar formeel geldt dat pas als u met een ingecheckte keuzedag reist. Uw dag staat er wel op, maar ingecheckt bent u niet en dat kan pas in Breda. Dat betekent dat uw traject van de grens tot Breda niet gedekt is met 100 procent korting.

U zult dus op de terugweg in Breda even moeten inchecken. Er is een incheckpaal op het perron. Als u goed ter been bent kunt u ook in de hal even inchecken en eventueel de eersteklastoeslag er op zetten. Als u naar de hal gaat het poortje met het glas en Scan ticket nemen, als u weer incheckt doet u dat uiteraard met de keuzedag. 

U kunt de toeslag niet voor enkele dagen van te voren op de kaart zetten bij een Keuzedag.

Hoewel u formeel fout zit voor het stukje van de grens tot Breda, zult u niet bekeurd worden. De controle is nauwgezet, maar als u aangeeft hoe het zit en in Breda doet wat ik hierboven aangaf, zal dat worden geaccepteerd.

Het is denkbaar dat de conducteur u zal aanbieden gewoon te blijven zitten. Ik reis dit bijna wekelijks en dit is een van de wringende zaken in de hele constructie van de chipkaart. 

Als u toch een boete krijgt, wat hoogstwaarschijnlijk niet het geval zal zijn, krijgt u een UVB van 50 euro. Het is dan even bellen met Klantenservice en dat wordt u die kwijtgescholden. Hou in dat geval de ingecheckte keuzedag bij de hand. Ze kunnen dit allemaal nagaan.

Ik wens u een prettig verblijf bij de zuiderburen. Ik mag dat land wel.

Hartelijk dank Thom, voor uw uitgebreide toelichting! België ligt ons ook na aan het hart…

Het proces van inchecken in Nederland bij terugkeer begrijp ik helemaal. 

U zegt daarnaast o.m. 

U kunt de toeslag niet voor enkele dagen van te voren op de kaart zetten bij een Keuzedag.

en die kan ik niet volgen. Want op de NS-pagina Hoe haal ik mijn keuzedagen op? zie ik onder “1e klas reizen met Keuzedagen / Laden van de Toeslag 2-1” staan als stap 3:

• 3. Kies de datum waarop je wilt reizen en reken af.

Daaruit leidde ik af dat het mogelijk was op de heenreis-dag ook deze Toeslag 2-1 voor de terugreis-dag al te laden, met als onder stap 3 dan op te geven datum “datum van terugreis-dag”. 

Weet u hoe dit zit?

Badge +3

Dat laatste zou gewoon moeten lukken, de 2-1 upgrade laden voor een dag die in de toekomst ligt. Let op dat als het voor een doordeweekse dag is je incheck buiten de spits moet zijn (in Breda, Roosendaal of je eerste overstap in NL, dus bijv. Rotterdam). Dan wordt ook je keuzedag meteen geactiveerd.

Reputatie 7
Badge +4

Dit verhaal gaat er om als u de keuzedag en de toeslag laadt. De toeslag moet echter geldig zijn op dezelfde dag. Wat uw wilt is de tweede dag die al op de kaart staat van een toeslag voorzien. Omdat u u de keuzedag al op de kaart heeft staan, moet u de toeslag natuurlijk wel geldig kunnen maken voor die dag dat u terugreist. Uw keuzedag maakt u geldig bij het inchecken. Wat u zegt zou dus heel goed kunnen. Als het lukt is dat veruit het handigste, want u kunt op het perron in Breda uw Keuzedag geldig maken. 

Wel grappig, ik had dit nog nooit bij de kop gehad. U gaf aan dat de keuzedag al op uw kaart stond. Kijkt u wel goed of voor beide dagen van te voren een toeslag geladen wordt.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of dit lukt. Ik zou het sympathiek vinden als u het even terugkoppelde. Eerlijk gezegd ben ik hier wel nieuwsgierig naar ;-) Het punt zit hem wat mij betreft in die twee keuzedagen die tegelijkertijd op uw kaart staan. In theorie moet het kunnen en het bespaart u tijd in Breda.

Ik adviseerde indertijd iemand die twee sets keuzedagen had - dus niet op één kaart met een keuzedag van de ene set heen en een keuzedag van de andere set terug te reizen. Ook met inchecken op de terugweg in Breda. Ik denk echter dat mevrouw in kwestie de incheck wel in Breda had gedaan maar de toeslag niet had geladen op een automaat. 

Ik kan het zef niet goed uitproberen omdat ik eersteklaskeuzedagen heb. Van en naar België heb ik Dalvrij en dat geldt altijd na negen uur.

<knip> Ik ben eigenlijk wel benieuwd of dit lukt. Ik zou het sympathiek vinden als u het even teurugkoppelde

Het duurt nog een maand of twee, maar ik zal het laten weten. Dank voor het meedenken alvast.

Badge +3

Een 2-1 upgrade staat blijkbaar op datum (geldig op datum 😵, maar een eventuele tweede Keuzedag niet (die wordt dus onder voorwaarden aangesproken bij de eerste incheck).

Tot hoe ver je in de toekomst de datum van die upgrade kunt kiezen weet ik niet, maar dat zou in ieder geval 14 dagen moeten zijn.

Reageer