Gebruik van de keuzedag bij overstap naar andere vervoerder

• 26 January 2016
  • 11 reacties
  • 855 Bekeken

Ik reis geregeld met gebruikmaking van mijn keuze dag of met 40% korting van Emmen naar Schiphol. Volgens de regels van NS mag je gebruik maken van deze mogelijkheid als je minimaal 5 minuten voor afloop van de daluren incheckt. Omdat ik vanuit Emmen echter ben aangewezen op de trein van Arriva en ik dus in Zwolle een verplichtte overstap moet maken ontstaat er een vorm van rechtsongelijkheid. Stel ik moet om een uur of negen op Schiphol zijn, als ik om 06.04 uur in Groningen instap kan ik met mijn vrije reis zonder verdere kosten naar Schiphol komen. Stap ik om 06.15 uur in Emmen in dan kom ik niet verder dan Zwolle omdat ik om 07.10 uur opnieuw in moet checken bij NS. Mijn vrije reis is dan verbruikt en vanaf Zwolle moet ik het volle pond betalen.
Ik ben verder tevreden over de dienstverlening van Arriva maar ik heb niet gevraagd om het vervoer tussen Emmen en Zwolle aan een andere vervoerder uit te besteden. Bovendien is deze constructie zo wie zo al nadelig voor de reizigers uit Emmen en omgeving omdat de overstaptijd in Zwolle heel krap is en je daardoor vaak de aansluiting mist. Graag reactie (oplossing) van NS of van reizigers die ook tegen deze vorm van rechtsongelijkheid aanlopen.

11 reacties

Welkom op het forum Molenaar83!

Als je voor de spits incheckt bij Arriva, maar in de spits overstapt op een NS trein, dan betaal je inderdaad het spitstarief. Het moment van inchecken bepaalt namelijk je ritprijs, en als je wisselt van vervoerder check je uit én opnieuw in. Hoewel ik begrijp dat je dit als nadelig ervaart, valt dit spijtig genoeg niet te omzeilen en bieden wij hier geen compensatie voor.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Overige producten. Daar komt je topic het beste tot zijn recht.
Reputatie 7
Badge +4
Ik begrijp heel goed dat u het als onrechtvaardig ervaart maar van rechtsongelijkheid is toch echt geen sprake. Populair gezegd: U wordt hetzelfde behandeld als ieder ander in dezelfde omstandigheden. Rechtsongelijkheid is een juridisch begrip en heeft een grote lading in een rechtsstaat. Het noemen ervan kan een behoorlijk ernstige beschuldiging zijn waarbij we wat voorzichtig moeten zijn die te uiten als u het met argumentatie niet aan kunt tonen.
Persoonlijk zou ik er wat voorzichtig mee zijn.
Al ben ik, net als u, wel ongelukkig met deze situatie;-) Het voelt onrechtvaardig dat je bij een reis die begint met maatschappij X minder mogelijkheden hebt dan met als dat is met maatschappij Y. Ik vrees alleen dat er nog flink wat water door de IJssel moet stromen voor het veranderd is.
Reputatie 4
Badge
Hoe het heet, vind ik niet zo interessant, rechtsongelijkheid of iets anders.

Er is namelijk wel degelijk sprake van een uiterst onrechtvaardige behandeling van vooral reizigers buiten de randstad, want daar zitten de andere vervoerders vooral.

Je hebt in Nederland bijna nooit de keuze met welke vervoerder je op het spoor rijdt. Zowel wat betreft opnieuw inchecken bij overstappen als geld terug bij vertraging is de huidige regeling bijzonder onrechtvaardig als je de pech hebt om gebruik te moeten maken van meer dan één vervoerder.

De enige die daar wat aan kan doen, is de politiek, want die kan in de concessies afdwingen dat deze zaken wel goed geregeld worden. Het heeft dus meer zin om je met deze kwestie te wenden tot politici en OV-belangenorganisaties, dan tot de spoorwegmaatschappijen. Die laatste vinden het namelijk wel best zoals het nu is.
Reputatie 7
Badge +4
Over vijftien jaar krijgt vast iemand het lumineuze idee dat de exploitatie van alle spoorwegen in Nederland weer in één hand moet komen. Maatschappijvisie speelt ook een rol 😉
Reputatie 4
Badge
Hoi Thom,
misschien, als een gevoel van rechtvaardigheid onderdeel is van een maatschappijvisie.

Maar het is nu ook prima mogelijk met de OV-chipkaart om bij overstappen de korting of geld terug bij vertraging te handhaven, ook bij verschillende vervoerders. Over die vervoerders heb ik eigenlijk niet zo'n mening. Wel over degenen die de concurrentie op het spoor niet goed geregeld hebben.
Maar het is nu ook prima mogelijk met de OV-chipkaart om bij overstappen de korting of geld terug bij vertraging te handhaven, ook bij verschillende vervoerders.

Maar dat lukt NS al niet bij een overstap zonder van vervoerder te wisselen op stations waar men op het lumineuze idee is gekomen om de poortjes zodanig te plaatsen dat overstappers er langs moeten met alle nadelige gevolgen van dien.
Reputatie 7
Badge +4
Dat heeft met maatschappijvisie te maken 😉 Het zou zo moeten zijn dat als je van Emmen naar Amsterdam reist om 6.30 dit volgens dezelfde voorwaarden kan gaan als van Leeuwarden naar Amsterdam. In het laatste geval is het probleemloos en in het eerste geeft het bovenstaande narigheid. Dat is prima verklaarbaar maar het wordt niet als fair ervaren en ik kan Molenaar83 wel goed navoelen wat dat betreft. Aanpassing van dit soort zaken bij meerdere vervoerders zal niet populair zijn bij de vervoerders maar bij de reizigers zeker wel en het lijkt me technisch best te kunnen. De paaltjes zien nu de gegevens van elkaar ook. Maar goed het inchecken is tijdens de spits. Wie weet helpt wat overheidsdruk.
Bedenk overigens dat Europese maatregelen hier een rol spelen. Ik zie het principe van de zogenaamde privatisering niet zo snel veranderen.
Reputatie 4
Badge
Maar het is nu ook prima mogelijk met de OV-chipkaart om bij overstappen de korting of geld terug bij vertraging te handhaven, ook bij verschillende vervoerders.

Maar dat lukt NS al niet bij een overstap zonder van vervoerder te wisselen op stations waar men op het lumineuze idee is gekomen om de poortjes zodanig te plaatsen dat overstappers er langs moeten met alle nadelige gevolgen van dien.

Klopt helemaal, maar omdat dit probleem bij NS zelf opgelost gaat worden, zal het ook kunnen bij wisselen van vervoerder. Langeafstandskorting wordt immers ook overgenomen.

Het Ov per trein zal zich altijd bewegen tussen meer markt toestaan, zoals nu in de voor NS zgn.onrendabele gebieden. In ons noorden, oosten en zuiden van  het kikkerland, sinds 1830.

Of just weer nationalisatie....NS overheidsbedrijven.

Wat een gedoe ondervind ik nu ik met mijn dalurenkaart, 60+, bewust geen auto meer,en senioren 6 'vrije' dagen abonnement, niet erkend wordt door Arriva, als vrije dag reiziger. EN meteen me als saldoreiziger herkend....en als klap op de vuurpijl...ik was zonet in Maastricht. Reisde ervoor van Heerlen naar Maastrocht met Arriva. In Maastricht zei t apparaat en de conducteur zag t ook verschijnen uw Keuzefag 2 juli is ONGELDIG. Ik moest van die conducteur naar de klantenservice bellen en mocht intussen met die trein mee naar huis...Twente....en toen kwam ik dit forum tegen.....ik hoop op een mooi vervolg dat de samenwerking tussen NS en Arriva gaat werken.....Blauwnet doet niet zo gek met de NS dat ik de dupe dreig te worden....ik wens Arriva en NS een meer vruchtbare samenwerking BVD

Mooi K.…

Het is niet anders.

Mijn vader

Reputatie 7
Badge +4

Bij andere maatschappijen dan NS moeten uw keuzedagen net zo goed werken. Ik reis er van tijd tot tijd mee, ook bij andere maatschappijen. Is uw chipkaart nog in orde, klopt de datum van de keuzedag? Gebruikt u mogelijk een kartonnen keuzedag, zoals ze bij het VDU werden gebruikt?

Badge +3

Bij een Keuzedag moet er nog altijd in- en uitgecheckt worden per vervoerder.

Bij reizen van Heerlen naar Maastricht reis je dan met een Arriva incheck vanuit Heerlen. In Maastricht check je vervolgensuit bij Arriva.

Als je daarna (zojuist zeg je) in Maastricht in wilt checken bij NS zal dat niet lukken tussen 16:05 en 18:25, de Keuzedag is dan ongeldig (er is niet mee ingecheckt maar hij staat nog gewoon op je kaart) en je reist dan op saldo.

Na 18:25 is een incheck met de Keuzedag gewoon weer mogelijk, en daarmee is de Keuzedag weer geldig.

Reageer