beantwoord

geen geld terug na downloaden e ticket?


Zojuist koop ik, ja, iets gehaast, een e-ticket. Betaald, gedownload, snel voor poortje: nog niet geldig. Wat blijkt. De datum staat op volgende week. 🤦🏼‍♀️

Nieuw ticket gekocht, gebeld met klantenservice of ik geld terug kan krijgen voor het ticket van volgende week, want dan ga ik niet…. Krijg ik te horen dat dat niet kan, aangezien ik het ticket al heb gedownload. Is dit raar? Zodra ze mij geld teruggeven is het ticket toch onbruikbaar te maken? Of denk ik te makkelijk?

icon

Beste antwoord door mrfreeze 24 March 2023, 11:43

Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi PatriciaB,

Je denkt te makkelijk 🙂 Tickets kunnen niet op afstand ongeldig gemaakt worden en je zou er dus alsnog mee kunnen reizen. Daarom kunnen ze ook niet gewijzigd of geannuleerd worden.

Reputatie 7
Badge +3

E-ticket van NS? Niet goed is geld weg.
Stond het maar zo duidelijk in het bestelproces.

Reputatie 7
Badge +3

Het is gewoon schandalig dat dit nog steeds nergens vermeld wordt tijdens het bestellen via de app of vanuit de reisplanner.

Reputatie 7
Badge +3

Ik mag toch echt hopen dat mensen door gaan krijgen dat ze met hun bankpas kunnen reizen en niet meer dagen of weken van te voren die idiote e-tickets gaan kopen.

Reputatie 7
Badge +3

Het is gewoon schandalig dat dit nog steeds nergens vermeld wordt tijdens het bestellen via de app of vanuit de reisplanner.

In de voorwaarden wordt vermeld dat restitutie en wijzigen niet mogelijk is. Iedereen vinkt die voorwaarden zonder te lezen voor gelezen aan.

Maar ben het eens dat het wel duidelijker vermeld mag worden.

Reputatie 7
Badge +3

In de voorwaarden wordt vermeld dat restitutie en wijzigen niet mogelijk is. Iedereen vinkt die voorwaarden zonder te lezen voor gelezen aan.

Heb je 't wel eens geprobeerd via de app?

Je kunt alleen nog maar een kaartje kopen vanuit de reisplanner. Je klikt de reis aan en vervolgens op ‘Bestel treinkaartje’. Dan komt het scherm hoeveel je er wil, welke klasse en of je Samenreiskorting wil. Dan naar ‘Volgende'. Dan vul je de namen van de reizigers in. Dan naar ‘Volgende'. Dan kom je op het scherm waar je je e-mailadres invult, betaaloptie selecteert en inderdaad de voorwaarden moet aanvinken. Daaronder staat een kleine link ‘Bekijk de voorwaarden'. Als je daarop klikt kom je op een pagina met alle soorten voorwaarden van NS. Dan moet je dus kiezen welke voorwaarden je wilt lezen. De ‘Voorwaarden E-ticket en Mobiel ticket’ staat als vierde in de lijst. Als je die aanklikt download je het PDF-bestand met de voorwaarden, die je vervolgens moet openen. En dan, eindelijk, zie je de voorwaarden voor je. En dan helemaal onderaan artikel 2.3 staat er inderdaad dat een e-ticket niet kan worden ingeleverd en terugbetaald. En dat allemaal op een telefoonschermpje.

Dat kun je gewoon redelijkerwijs niet van een klant verwachten. Net zoals niemand de complete voorwaarden van een installatie van Windows o.i.d. gaat doorlezen. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Met de invoering van OVpay zijn die e-tickets voor enkele reizen en retours nergens meer voor nodig. NS zou moeten stoppen met deze onzin.

Reputatie 7
Badge +3

@mrfreeze:

Voorwaarden e-ticket en mobiel ticket staat er gewoon tussen.

Reputatie 7
Badge +3

Dat zeg ik toch ook?

Dan kom je op het scherm waar je je e-mailadres invult, betaaloptie selecteert en inderdaad de voorwaarden moet aanvinken. Daaronder staat een kleine link ‘Bekijk de voorwaarden'.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Dat zeg ik toch ook?

Dan kom je op het scherm waar je je e-mailadres invult, betaaloptie selecteert en inderdaad de voorwaarden moet aanvinken. Daaronder staat een kleine link ‘Bekijk de voorwaarden'.

 

 

De 2e screenshot was niet meegekomen, nu wel.

Reputatie 7
Badge +3

Ook dat zei ik toch al?

Als je daarop klikt kom je op een pagina met alle soorten voorwaarden van NS. Dan moet je dus kiezen welke voorwaarden je wilt lezen. De ‘Voorwaarden E-ticket en Mobiel ticket’ staat als vierde in de lijst.

 

Reputatie 7
Badge +1

Dit soort essentiële voorwaarden verstoppen in Algemene Voorwaarden is gewoon niet toegestaan. Hier dienen reizigers voor gewaarschuwd te worden. Dit is al vele malen op dit forum voorbijgekomen en elke keer zegt NS dat ze er mee bezig zijn. Totaal niet meer geloofwaardig en dus…..

Ben er inmiddels idd ook achter dat je je bankpas tegenwoordig kunt gebruiken (ik reis nu eenmaal niet zo vaak met het OV). Dame bij klantenservice NS heeft wel aangegeven dat wanneer ik het ticket niet gebruik, ik na verstrijken van de dag opnieuw kan vragen om geld terug, mogelijk is er coulance.

En laten we eerlijk zijn: wie neemt de tijd om alle voorwaarden minutieus door te nemen? Zeker bij haast. 
Next time: bankpas!

Reputatie 7
Badge +3

Ben er inmiddels idd ook achter dat je je bankpas tegenwoordig kunt gebruiken (ik reis nu eenmaal niet zo vaak met het OV). Dame bij klantenservice NS heeft wel aangegeven dat wanneer ik het ticket niet gebruik, ik na verstrijken van de dag opnieuw kan vragen om geld terug, mogelijk is er coulance.

En laten we eerlijk zijn: wie neemt de tijd om alle voorwaarden minutieus door te nemen? Zeker bij haast. 
Next time: bankpas!

Vergeet die coulance maar. Bij een gedownload e-ticket is niet te zien of deze gebruikt is. Of je moet kunnen aantonen dat je op die dag in het buitenland verbleef of opgenomen in een instelling. Dan is er nog een piepklein kansje.

Ik neem bij producten/diensten die ik voor het eerst wil kopen/afnemen wel de voorwaarden door. Kom je niet voor vervelende verrassingen te staan.

Reputatie 7

Ik neem bij producten/diensten die ik voor het eerst wil kopen/afnemen wel de voorwaarden door. Kom je niet voor vervelende verrassingen te staan.

Mijn broer had laatst ook een E-ticket gekocht (fijn om tevoren al te regelen ipv op station vond hij, hij heeft geen chipkaart). Heeft hem niet gebruikt door persoonlijke omstandigheden, wilde geld terug maar ik heb hem uit de droom geholpen. Weg bijna 20 euro. Nee hij had de voorwaarden niet gelezen maar "het is maar een treinkaartje, moet je dan voor zoiets simpels tegenwoordig ook al voorwaarden lezen?" Hij had ook totaal niet verwacht dat je geen geld terug kan krijgen, kwam niet eens op dat dit in de voorwaarden zou kunnen staan. En: "tegenwoordig kan álles, maar een ticket even ongeldig maken niet??" Hij ging er vanuit dat dat gewoon kon ( niet wetende van hoe e.e.a. precies werkt bij NS).

Deze opvattingen gelden voor de meeste mensen volgens mij. Hoe dan ook, treinreizen met NS heeft weer een knauw gekregen bij hem 🙄

Badge +3

Het is eenvoudig genoeg om een (gedownload) e-ticket ongeldig te verklaren, ook al weten poortjes niet beter dan dat het geldig is.

Bij controle in de trein val je dan gewoon door de mand ❌ maar juist aan dat (controle) ontbreekt het nogal… 

Zou je dus je geld terug krijgen, dan kan je alsnog gewoon met je (wil ik niet meer, ongeldig maken graag!) ticket op pad…

En dat mag, want je hebt ervoor betaald! 🙄

Reputatie 7

Bij controle in de trein val je dan gewoon door de mand ❌ maar juist aan dat (controle) ontbreekt het nogal… 

Veel (incidentele) reizigers gaan er nog altijd vanuit ook wel tenminste 1x gecontroleerd te worden. Zeker als je bijv. een uur in de trein zit. Hoor regelmatig verbazing als men gemerkt heeft dat niet gebeurt en mensen zijn nog verbaasder (veelzeggende blikken naar elkaar) als de conductrice, zoals laatst weer, zich wel laat zien door even voorbij te lopen met een " goedemorgen allemaal" maar vriendelijk nee schudt als men in actie komt om de kaartjes te pakken. 

Reputatie 7
Badge +1

Ik neem bij producten/diensten die ik voor het eerst wil kopen/afnemen wel de voorwaarden door. Kom je niet voor vervelende verrassingen te staan.

Mijn broer had laatst ook een E-ticket gekocht (fijn om tevoren al te regelen ipv op station vond hij, hij heeft geen chipkaart). Heeft hem niet gebruikt door persoonlijke omstandigheden, wilde geld terug maar ik heb hem uit de droom geholpen. Weg bijna 20 euro. Nee hij had de voorwaarden niet gelezen maar "het is maar een treinkaartje, moet je dan voor zoiets simpels tegenwoordig ook al voorwaarden lezen?" Hij had ook totaal niet verwacht dat je geen geld terug kan krijgen, kwam niet eens op dat dit in de voorwaarden zou kunnen staan. En: "tegenwoordig kan álles, maar een ticket even ongeldig maken niet??" Hij ging er vanuit dat dat gewoon kon ( niet wetende van hoe e.e.a. precies werkt bij NS).

Deze opvattingen gelden voor de meeste mensen volgens mij. Hoe dan ook, treinreizen met NS heeft weer een knauw gekregen bij hem 🙄

 

Volgens mij heeft NS ooit aangekondigd dat ze hier iets aan gingen doen. Dat voornemen is dus net als veel dingen bij NS ijdel gebleken. In Duitsland kan dat wel (onder inhouding van een klein percentage dacht ik). Ik vind dat NS het E-ticket moet afschaffen./ Je kunt nu toch van je bankpas gebruik maken.

 

Het E-ticket is nu een soort dubieus verdienmodel geworden. Zou NS niet moeten willen.

 

En nee @MoDe : Het is niet normaal om voor een simpel treinkaartje de Algemene Voorwaarden helemaal te moeten doorlezen. Dat doet bijna niemand. 

Afschaffen die etickets, volstrekt overbodig en geven alleen maar oeverloos gezeur. Gewoon de bankpas voor incidentele reizigers en een OV-chipkaart voor wie van kortingen gebruik wil maken.

Ik heb er begrip voor, dat geldt dat gedownloade tickets op zich altijd nog te gebruiken zijn. Hoewel ik en mijn vrouw een OV-chipkaart hebben dachten we dat het toch handig kon zijn een e-ticket naar Schiphol te nemen. Onze vlucht werd geannuleerd, en we moesten de avond van tevoren vliegen. Hoewel we aantoonbaar niet in Nederland waren, is het geld toch niet restitueerbaar, ondanks dat het op onze naam met geboortedatum stond.

Daarom zou ik willen voorstellen, dat de NS wel open zou staan voor dit soort situaties en individueel dit wil beoordelen. Kost ons toch € 46,80, en dat is best veel!

Het annuleren van de vlucht is overmacht, we kunnen laten zien dat we de avond tevoren naar Schiphol gereisd zijn, en naar Florence gevlogen, en we hebben op onze naam een hotelrekening aldaar voor 5 nachten. En de E-tickets zijn persoonlijk, dus niet door iemand anders te gebruiken.

Reputatie 7
Badge +3

Hoi TonSprangers2,

Heb je al contact gehad met de klanteNService? In uitzonderlijke gevallen willen ze nog wel eens coulant zijn, zeker als er ‘overtuigend bewijs’ is. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb er begrip voor, dat geldt dat gedownloade tickets op zich altijd nog te gebruiken zijn. Hoewel ik en mijn vrouw een OV-chipkaart hebben dachten we dat het toch handig kon zijn een e-ticket naar Schiphol te nemen. Onze vlucht werd geannuleerd, en we moesten de avond van tevoren vliegen. Hoewel we aantoonbaar niet in Nederland waren, is het geld toch niet restitueerbaar, ondanks dat het op onze naam met geboortedatum stond.

Daarom zou ik willen voorstellen, dat de NS wel open zou staan voor dit soort situaties en individueel dit wil beoordelen. Kost ons toch € 46,80, en dat is best veel!

Het annuleren van de vlucht is overmacht, we kunnen laten zien dat we de avond tevoren naar Schiphol gereisd zijn, en naar Florence gevlogen, en we hebben op onze naam een hotelrekening aldaar voor 5 nachten. En de E-tickets zijn persoonlijk, dus niet door iemand anders te gebruiken.

Vervelend, maar je bent met het aanvinken van de voorwaarden toch echt akkoord gegaan met dat wijzigen en restitutie van het e-ticket na betaling g niet meer mogelijk is. Dat NS wel geld terug geeft voor niet-gedownloade tickets is uit coulance.

Ik begrijp dat je de tickets al gedownload had voor bekend werd dat de vlucht gewijzigd werd. Dat was niet slim, maar mogelijk kun je deze kosten via een reisverzekering of de luchtvaartmaatschappij declareren.

De volgende keer misschien toch maar met OV-chipkaart reizen.

Het annuleren van de vlucht is overmacht, we kunnen laten zien dat we de avond tevoren naar Schiphol gereisd zijn, en naar Florence gevlogen, en we hebben op onze naam een hotelrekening aldaar voor 5 nachten. En de E-tickets zijn persoonlijk, dus niet door iemand anders te gebruiken.

U moet met het risico van een te verschuiven vlucht dus geen eticket kopen waarvan u weet dat dat niet geannuleerd of veranderd kan worden. U kunt ook een ticket bij de automaat kopen dan wel op een OV-chipkaart of bankpas reizen en dan loopt u dit risico niet. U hebt nu met een eticket toch echt zelf het risico genomen.

Het lijkt me overigens dat u bij de luchtvaartmaatschappij moet klagen en niet bij NS. NS heeft uw vlucht niet verschoven.

Reputatie 2

Er zijn 2 mogelijkheden om toch het bedrag terug te kunnen krijgen.

  1. Je kijkt op de reisdag in de reisplanner. Als er verstoringen zijn en de verwachte vertraging meer dan 60 minuten is mag je afzien van de reis en het geld terugvragen. Het is dan niet van belang of het ticket reeds geopend is.
  2. Als gevolg van de vliegvertraging stel je de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk op basis van artikel 19 Verdrag van Montreal. Je doet dit door een klacht in te dienen bij de airline.

Reageer