Skip to main content
beantwoord

geen werkende dagkaart

  • 12 januari 2024
  • 7 reacties
  • 278 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Hallo ik heb vandaag een jongeren dagkaart gekocht, maar de dagkaart die in mijn tickets stond werkte niet bij het in en uitchekken en daardoor heb ik de ticket niet kunnen gebruiken maar wel betaald 

Beste antwoord door Momo

Met een e-ticket kun je niet inchecken, je kunt er alleen poortjes mee openen. Dat kan alleen bij de poortjes met het symbool “Scan ticket’. Deze poortjes hebben een glazen ruitje met daaronder een scanner voor je e-ticket. Bij poortjes die dit niet hebben, kun je je e-ticket niet gebruiken. Heeft een stations geen poortjes maar paaltjes, dan hoef je niets te scannen, kan ook niet, en kun je zo de trein in met het e-ticket. 

Het kan ook gebeuren dat het glas erg gekrast is of de helderheid van de telefoon is niet genoeg waardoor een e-ticket alsnog niet herkend wordt bij een daarvoor bedoeld poortje. 

 

 

Bekijk origineel

7 reacties

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 25000 reacties
  • 12 januari 2024

U kunt er niet mee ‘inchecken’ in de spitsuren. Heeft u dat misschien geprobeerd?

Klopte de datum van 12 januari?

De middagspits is van 16.00 uur tot 18.30 uur.


  • Auteur
  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie
  • 12 januari 2024

Ja dat wist ik alleen ook buiten de spitsuren om werkte die dagkaart niet met het inchecken en ik heb er nu wel voor betaald maar helemaal niet mee kunnen reizen ik heb ook iemand op station erover gevraagd en die zeiden dat ik mijn geld terug kon krijgen omdat het heeft te maken met een fout 


Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29942 reacties
  • 12 januari 2024
Nada.s schreef:

Ja dat wist ik alleen ook buiten de spitsuren om werkte die dagkaart niet met het inchecken en ik heb er nu wel voor betaald maar helemaal niet mee kunnen reizen ik heb ook iemand op station erover gevraagd en die zeiden dat ik mijn geld terug kon krijgen omdat het heeft te maken met een fout 

Probeerde je wel bij NS in te checken? Een Jongeren Dagkaart is namelijk niet geldig bij andere vervoerders (Arriva, Blauwnet, Connexxion, R-net/Qbuzz).


Real aire
  • Reisleider**
  • 332 reacties
  • 12 januari 2024
Nada.s schreef:

Ja dat wist ik alleen ook buiten de spitsuren om werkte die dagkaart niet met het inchecken en ik heb er nu wel voor betaald maar helemaal niet mee kunnen reizen ik heb ook iemand op station erover gevraagd en die zeiden dat ik mijn geld terug kon krijgen omdat het heeft te maken met een fout 

Zelfs als u uw geld zou terug kunnen krijgen (wat ik betwijfel als u de e-ticket hebt geopend/gedownload), moet u niet hier zijn, maar bij de klantenservice van NS.


Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16522 reacties
  • Antwoord
  • 12 januari 2024

Met een e-ticket kun je niet inchecken, je kunt er alleen poortjes mee openen. Dat kan alleen bij de poortjes met het symbool “Scan ticket’. Deze poortjes hebben een glazen ruitje met daaronder een scanner voor je e-ticket. Bij poortjes die dit niet hebben, kun je je e-ticket niet gebruiken. Heeft een stations geen poortjes maar paaltjes, dan hoef je niets te scannen, kan ook niet, en kun je zo de trein in met het e-ticket. 

Het kan ook gebeuren dat het glas erg gekrast is of de helderheid van de telefoon is niet genoeg waardoor een e-ticket alsnog niet herkend wordt bij een daarvoor bedoeld poortje. 

 

 


Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3728 reacties
  • 13 januari 2024
Momo schreef:

Met een e-ticket kun je niet inchecken, je kunt er alleen poortjes mee openen. Dat kan alleen bij de poortjes met het symbool “Scan ticket’. Deze poortjes hebben een glazen ruitje met daaronder een scanner voor je e-ticket. Bij poortjes die dit niet hebben, kun je je e-ticket niet gebruiken. Heeft een stations geen poortjes maar paaltjes, dan hoef je niets te scannen, kan ook niet, en kun je zo de trein in met het e-ticket. 

Het kan ook gebeuren dat het glas erg gekrast is of de helderheid van de telefoon is niet genoeg waardoor een e-ticket alsnog niet herkend wordt bij een daarvoor bedoeld poortje. 

 

 

Daaraan toevoegend: ik vroeg mij even af of de problemen met alle telefoons en het glazen display inmiddels zijn opgelost. Bij de jeugd is een Apple natuurlijk het statussymbool en daar waren in het verleden nogal de nodige problemen mee om de poortjes te openen. Is dat inmiddels opgelost?


Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29942 reacties
  • 13 januari 2024
Henkpeetersen schreef:

Daaraan toevoegend: ik vroeg mij even af of de problemen met alle telefoons en het glazen display inmiddels zijn opgelost. Bij de jeugd is een Apple natuurlijk het statussymbool en daar waren in het verleden nogal de nodige problemen mee om de poortjes te openen. Is dat inmiddels opgelost?

Het probleem met Apple is dat je NFC niet kunt uitschakelen en een telefoon dus steevast de Wallet blijft openen bij een poortje.

Dit is ‘opgelost’ omdat de NS app NFC wél kan onderdrukken, dus een ticket in de app is geen probleem. Bovendien kan je vanuit de NS app tickets exporteren naar je Wallet.

Met o.a. internationale tickets (pdf) op een telefoon bestaat het probleem nog steeds natuurlijk, en om dat op te lossen zouden alle poortjes vervangen moeten worden (NFC kaartlezer en QR scanner fysiek van elkaar scheiden).