beantwoord

Geld terug bij betalen toeslag hsl terwijl deze niet verplicht was

• 30 juli 2017
  • 9 reacties
  • 215 Bekeken

Reputatie 1
Zaterdagavond 29 juli van Breda naar Amsterdam gereisd met de HSL, keurig een toeslag betaald bij het paaltje op het perron in Breda. Op Amsterdam Centraal lees ik dat door de diverse werkzaamheden de HSL dit weekend toeslagvrij is. Kan ik mijn € 2,40 nu terug vragen of had ik zelf beter op moeten letten? (op station Breda was er volgens mij niets aangegeven dat het dit weekend toeslagvrij was)
icon

Beste antwoord door Slidestops 30 juli 2017, 07:25

Even direct contact opnemen met de klantenservice. Het geld kun je vaak gewoon terugkrijgen. Via telefoon op 030-7515155 of via Twitter, Facebook of Livechat bent u het snelst geholpen
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Even direct contact opnemen met de klantenservice. Het geld kun je vaak gewoon terugkrijgen. Via telefoon op 030-7515155 of via Twitter, Facebook of Livechat bent u het snelst geholpen
Reputatie 1
Via twitter beweerde de klantservice dat de intercity direct niet toeslagvrij was, terwijl op het informatiebord op Amsterdam Centraal stond dat de ICD wel toeslagvrij was. Lekkere communicatie.

update: Nu zegt de klantenservice dat het inderdaad zo was dat een deel van de avond de icd toeslagvrij was en het in orde gemaakt wordt.
Reputatie 3
Eline,

Waar en hoe kwam je aan de informatie dat de HSL toeslagvrij was?
Zie ook de discussie op:

https://forum.ns.nl/werkzaamheden-en-evenementen-54/werkzaamheden-29-juli-37841
Reputatie 7
Tussen 12 en 16u is de trein toeslagvrij geweest ivm aanrijding tussen Leiden en Hoofddorp.
Reputatie 3
NS is echt totaal niet consequent in het toepassen van toeslag op de IC direct. Bij werkzaamheden waarbij de IC Direct het meest gunstige alternatief wordt is de kans dat deze toeslagvrij is ongeveer net zo groot als kop of munt gooien. Bij verstoringen duurt het gemiddeld een uur totdat de informatievoorziening zover is dat de IC Direct eindelijk officieel toeslagvrij wordt. Volledig niet transparant beleid en onduidelijkheid voor de reiziger.

Ik heb het probleem ook al aan proberen te kaarten in dit topic ( https://forum.ns.nl/in-de-trein-11/inconsequent-en-onhoudbare-ic-direct-toeslag-bij-omreizen-37784 ). Helaas wordt het beleidsprobleem door de moderators volledig genegeerd.
Hallo wiskunde123, jammer om te lezen dat er in het andere topic geen terugkoppeling van een moderator is geweest. Mijn excuses daarvoor. Ik zal dit hier proberen toe te lichten. Allereerst ben ik het met je eens dat de communicatie omtrent de toeslag voor de IC Direct beter kan. Bij geplande werkzaamheden is het vaak zo dat wanneer er naast de IC Direct nog andere omreisadviezen zijn, deze niet toeslagvrij is. Als dit wel het geval is wordt dit vaak weergegeven in de reisplanner. Je ziet dan in je geplande reis niets staan bij de IC Direct, waar er normaal staat 'Toeslag vereist €2,40'. Bij een onverwachte verstoring duurt het vaak even voordat er duidelijkheid en dus ook voordat er iets gecommuniceerd wordt.

Als ik het goed begrijp merk ik uit je verhaal op dat het vooral bij ongeplande verstoringen onduidelijk is?
Reputatie 3
Beste Miriam,
Dank voor je antwoord. Ik denk dat er momenteel 2 problemen zijn met de IC Direct toeslag.

Probleem 1 bij geplande werkzaamheden:
De reis duurt langer dan normaal, maar het snelste reisadvies is nu met de IC Direct. Ik vind dat de IC Direct dan altijd toeslagvrij moet zijn. Immers, je pakt de IC Direct als omreisroute waarbij deze niet sneller is dan normaal, waarom moet je hier toeslag voor betalen? Dit wordt vaak toegepast, maar lang niet altijd. Zeker als er werkzaamheden zijn op trajecten die wat verder weg liggen blijft de IC Direct vaak alsnog met toeslag (neem bv. werkzaamheden tussen Utrecht-Amersfoort/Gouda/Den Bosch).

Probleem 2 bij verstoringen:
Bij omreizen wordt je nog steeds geacht om toeslag te betalen, ook al wordt er door de reisplanner geen toeslagvrij alternatief geboden. Bij verstoringen tussen Amersfoort - Utrecht - Gouda - Rotterdam gaat dit regelmatig mis. Als er een verstoring is worden er alleen reisadviezen getoond via de IC Direct. Een route die veel meer tijd kost, zonder wifi en in oudere treinen. Waarom moet ik dan toeslag betalen? Deze discussie had ik net als andere reizigers afgelopen maandag met de conducteur in de IC Direct. Dit valt niet uit te leggen.
Ik denk dat je dit zo goed weergeeft. De reden dat er bij punt 1 niet altijd toeslag vrij wordt gereden is omdat er vaak nog alternatieven zijn. Ik snap dat je dit liever anders ziet, maar dat is doorgaans de reden. Naar punt 2 moet even kritisch worden gekeken met daarbij de communicatie. Ik ga dit aankaarten.
Reputatie 3
Voor punt 1 zal ik het even in de gaten houden of dit inderdaad altijd zo geldt en anders aangeven. Bedankt voor het aankaarten van punt 2 Miriam!

Reageer