beantwoord

Geld terug bij geen gebruik!

Afgelopen zaterdag wilde ik met mijn dochter shoppen en mijn dochter wilde graag met de trein. Online twee kaartjes gekocht en eenmaal bij het station aangekomen bleken er geen treinen te rijden ivm werkzaamheden. Mijn dochter teleurgesteld en daarom de auto maar gepakt.
Vanochtend gechat met de NS en de dame geeft aan geen geld terug te geven want er was alternatief vervoer geregeld! Als je geen gebruik maakt van een dienst moet je geld terug krijgen.
icon

Beste antwoord door Thomas NS 9 april 2018, 13:08

Hallo Prosten en welkom op het NS Serviceforum.

Vervelend om te lezen dat jij je niet kunt vinden in de antwoorden die door onze forumleden zijn gegeven. Toch hebben zij het bij het rechte eind: geen gebruik kunnen maken van een dienst is anders dan geen gebruik willen maken van een dienst. Dat is de leidraad in dit topic. Als de coulance via Klantenservice niet is geboden, dan kunnen wij ook helaas niets meer doen voor je.
Bekijk origineel

16 reacties

Zo werkt het natuurlijk niet, u koopt specifieke kaartjes voor vervoer op zaterdag en wilt geen gebruik maken van het Trein Vervangende Vervoer wat er geregeld is vanwege werkzaamheden. Dat is een keuze welke u maakt terwijl u al een ticket voor vervoer heeft gekocht.

Dan is het ook uw keuze dat u het geld hiervoor kwijt bent als u het ticket van zaterdag niet op die dag gebruikt.
Reputatie 7
Badge
Als je geen gebruik maakt van een dienst moet je geld terug krijgen.
NS raadt telkens aan om tevoren de reisplanner te controleren op vertrektijden en route.

Als u bij Ryanair een ticket Barcelona koopt, en niet wilt meevliegen omdat op de dag van vertrek er een tussenstop wordt gemaakt, krijgt u geen geld terug als u weigert in te stappen.
Als u bij de McDrive een cheeseburger besteld en betaald, en die niet wilt meenemen omdat ie er anders uitziet dan op het plaatje, krijgt u ook geen geld terug.
Enzovoorts.
Badge +3
Wat natuurlijk wel beter zou kunnen is wanneer er een koppeling gemaakt wordt tussen de website waar je een kaartje kunt kopen en die van de werkzaamheden. Waarom geen popup getoond met de waarschuwing dat er werkzaamheden zijn op het traject waarvoor je een kaartje wilt kopen? Of alleen nog kaartjes verkopen nadat je eerst de Reisplanner hebt geraadpleegd? Dan weet iedere klant voor aankoop waar die aan toe is.
Reputatie 7
Badge
Yep. Goed idee! Zoiets heb ik voorgesteld aan de ontwikkelaar van de kaartautomaat. Kan heel goed, met print reisadvies. Mag niet van zijn leiding, zei hij.
Niet te geloven..ik heb hier natuurlijk niets aan, de personen
die reageren zijn allemaal van de NS. Als je geen gebruik maakt van een dienst dien je geld terug te krijgen. Het voorbeeld voor een vliegticket is natuurlijk onzin, hier reserveer je een stoel en ik heb in de trein geen stiel gereserveer en het voorbeeld van de Mc Donalds slaat ook nergens op. Als je niet tevreden bent bij Mc Donald krijg je wel je geld terug dus als je niet weet waar je over praat moet je er niet over beginnen. Ik betaal voor een algemene dienst en reserveer niets, gebruik ik de dienst niet moet er een mogelijkheid zijn om je geld terug te krijgen. En mensen werkelijk.... wat een belachelijke regel dat ik eerst moet controleren of de trein wel rijdt! Serieus....Dit is een forum dar nergens over gaat....
Reputatie 7
Badge +3
U hoeft helemaal niks. Maar door niks te controleren, loopt u wel het risico dat er werkzaamheden zijn en er geen treinen rijden. Als ik met de auto weg ga, check ik ook of er geen verstoringen/files/etc. zijn. Als ik met de trein ga, doe ik dat ook.
Daarnaast had u gewoon met het vervangende vervoer mee gekund. U kiest er zelf voor om daar geen gebruik van te maken.

Er heeft trouwens nog niemand van NS gereageerd, hoor. Dit is een klant-helpt-klant-forum. En vele van de 'vaste' forumbezoekers zijn behoorlijk kritisch op NS. Maar in dit specifieke geval is het toch uw eigen keuze geweest.
laat maar....doe vooral geen moeite om nog te reageren.
Reputatie 5
Je had toch gebruik kunnen maken van vervangend vervoer? En anders hiermee naar de klantenservice en hopen op coulance.
Reputatie 7
Hallo Prosten en welkom op het NS Serviceforum.

Vervelend om te lezen dat jij je niet kunt vinden in de antwoorden die door onze forumleden zijn gegeven. Toch hebben zij het bij het rechte eind: geen gebruik kunnen maken van een dienst is anders dan geen gebruik willen maken van een dienst. Dat is de leidraad in dit topic. Als de coulance via Klantenservice niet is geboden, dan kunnen wij ook helaas niets meer doen voor je.
Hi I'm Francisco and I find this ridiculous. I bought 2 e-tickets which I didnt use. I just call the NS Customer Service to ask if I could get my money back but they told me that if I have the e-tickets in my app or I printed the tickets, I could not claim my money back. Is that stealing money from people? I didn't use the tickets and they can see that. What is the exact reason why they can not give my money back? This is really not acceptabe and it makes me really upsad and i'll bring this compalint to consumenten bon if necesary because at this days, we European citizens we have rights and companyes can not do this to us just because of their convinience. This is not food, we are talking about a product, which we have the right to return if not used.
Reputatie 7
Badge +4
I didn't use the tickets and they can see that.

The problem is that it can't be seen whether an e-ticket is used or not. So you think you can travel with it and ask your money back? Of course NS is not that foolish. There is no right to make cheating possible. You don't have any rights in this matter. You agreed with this condition with your purchase of the e-ticket.
Reputatie 7
Thom is right. And furthermore; due to laws, there is no right to return digital products in this case. You agree to this terms & conditions when you purchase a ticket.
Thom, Of course it can bee seen because that ticket is still loaden in the app, in my tickets and when is used it will go to expired. Please think before talking. And I told you that I didn't travel with it because I didn't used it. Please read carefully. Regarding my rights and according to European law we have garantee and the rigths to return any purchased product within the european union if not used, digital and not digital also. When I purchased fligth E-tickets and not used, I also get money back. The fact that I agree to the terms and conditions doesn't give them the rigth that they can write anything for their convinience. And I also believe that thoose terms needs to be change because is not rigth, not to use a product but you still need to pay for it? Where have you see that? is this legal? don't you belive that it need to be change? same as with the telecom companies before, they also wanted to charge us by the min, and if toy talk 1 min and 1 sec then you are charged for 2 min. That has been change, I believe this also needs to be change.
Hi fjgorringarcia and welcome to our NS Community.

How unfortunate that you where unable to use your E-ticket and did not get a refund. The answer Thom gave you is correct. Once a ticket has been printed or activated in the NS Reisplanner Xtra app, the tickets is considered to be used. With E-tickets there is no registration of checking in or out at the check in poles or gates. All you need to have a valid ticket is to have the printed ticket with you or loaded in the app. Because of this, we can not refund tickets that have been loaded in the app or downloaded and ready to print.
Well... then you need to change this absurd rule because I didn't used it and I can prove it. The ticket is still loaded in the app as in My Tickets tab. Normally if you use the ticket it will go to Expired tab after use. My 2 tickets are still loaded in the app as non used tickets. So I can send you a screen shoot if needed and you can check it. I call this stealing, paying for something that I didn't use. Never seen this before in another company. Time ago we did purchased KLM e-tickets but we didn't use them and they return the money back, with no questions or trouble, thats a normal behaivour. I'm very dissapointed, its really unpleasant to see how a company, crush your rights of citizens when it suits them.
I am sorry to read that you feel this way, fjgorringarcia. As other members already explained, this is something you have agreed to when you bought the ticket. It is advisable to purchase tickets when you are sure you are going to make the journey, to prevent these unwanted costs.

Reageer