beantwoord

Geld terug dagretour bij storing

• 19 april 2019
  • 13 reacties
  • 348 Bekeken

Ik wilde vandaag naar leiden gaan van Alphen centraal, er was een storing dus ik moest terug met de trein naar Alphen, maar ik heb wel een dagretour gekocht aangezien ik heen en weer wilde, krijg ik hier mijn geld nog van terug?
icon

Beste antwoord door wsm 19 april 2019, 20:47

De verwachte vertraging dient minimaal 60 minuten te bedragen.
Zie https://www.ns.nl/binaries/_ht_1448366433857/content/assets/ns-nl/reizigersrechten-nl-verordening-1371_2007.pdf, hoofdstuk III, artikel 16.

Hoe laat wilde u precies de trein nemen? Ik denk graag even mee.
Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 4
Volgens regels van de EU heb je daar recht op-uit dit forum blijkt dat dit niet altijd bij alle NS-medewerkers in dat callcentre bekend is. MITS de verwachte vertraging meer als 2 uur werd geschat. Maar je verhaal is niet geheel duidelijk-ALS je Leiden wel hebt bereikt (onderweg afbreken en dan teruggaan kan niet tussen die 2!) dan geldt dit niet, maar mogelijk heb je dan recht op vergoeding na vertraging.
Reputatie 6
De verwachte vertraging dient minimaal 60 minuten te bedragen.
Zie https://www.ns.nl/binaries/_ht_1448366433857/content/assets/ns-nl/reizigersrechten-nl-verordening-1371_2007.pdf, hoofdstuk III, artikel 16.

Reputatie 7
Badge +3
Ben je wel of niet in Leiden geweest? Had je alleen vertraging op de heenweg, of ook op de terugweg? Hoe lang was de vertraging?

Op e-tickets wordt geen geld teruggegeven, er kan niet nagegaan worden of je er mee gereisd hebt.
Heb je een kaartje uit de automaat en heb je je eindstation niet kunnen bereiken dan kun je met het kaartje naar een loket gaan en kijken of zij nog wat voor je kunnen doen.
Badge +3
Zo te lezen was @annikazornig van plan om naar Leiden te gaan maar kon door de storing die reis niet (of niet op tijd?) maken en is (gedwongen) terug gegaan naar Alphen (centraal?)

Dan heb je zelf besloten om niet te gaan, en heb je alsnog een geldig ticket voor die dag in je bezit! Vergoeding van de kosten kaartje lijkt dan op zich niet mogelijk, want die krijg je hooguit als je je bestemming niet kan bereiken.

Vanaf ca. 20:00 rijden er (met een bijzondere vertraging) gewoon weer treinen naar Leiden.

Geld Terug bij Vertraging kan je wel claimen natuurlijk, als je er voor 20:00 had willen zijn.

Vul maar een tijd in waarop de trein niet reed (als je een e-ticket hebt), en ga desnoods vanavond alsnog gewoon op stap in Leiden met je (geldige) e-ticket...

Da's dan weer het nadeel van e-tickets, je kunt alles bij elkaar liegen als het zo uitkomt. 😗
Reputatie 6
ik zie nergens in de genoemde Europese verordening dat deze niet geldig is bij gebruik van E-tickets bij NS....
Reputatie 2
Vanaf ca. 20:00 rijden er (met een bijzondere vertraging) gewoon weer treinen naar Leiden.

Ze rijden met een kwartier vertraging omdat de kruising verplaatst is naar station Alphen ipv bij het stuk dubbelspoor bij Zoeterwoude, dit omdat het defecte wissel in een vaste positie is gelegd.
De verwachte vertraging dienst minimaal 60 minuten te bedragen.

Ik was van plan de trein te nemen om 13:23

De verwachte vertraging dienst minimaal 60 minuten te bedragen.

Ik was van plan de trein te nemen om 13:23

Ze rijden met een kwartier vertraging omdat de kruising verplaatst is naar station Alphen ipv bij het stuk dubbelspoor bij Zoeterwoude, dit omdat het defecte wissel in een vaste positie is gelegd.

Ja maar ik zou met mijn trein om 13:23 naar leiden rijden en dan om 4 en een half uur te wachten lijkt mij overdreven
Zo te lezen was @annikazornig van plan om naar Leiden te gaan maar kon door de storing die reis niet (of niet op tijd?) maken en is (gedwongen) terug gegaan naar Alphen (centraal?)

Dan heb je zelf besloten om niet te gaan, en heb je alsnog een geldig ticket voor die dag in je bezit! Vergoeding van de kosten kaartje lijkt dan op zich niet mogelijk, want die krijg je hooguit als je je bestemming niet kan bereiken.

Geld Terug bij Vertraging kan je wel claimen natuurlijk, als je er voor 20:00 had willen zijn.

Vul maar een tijd in waarop de trein niet reed (als je een e-ticket hebt), en ga desnoods vanavond alsnog gewoon op stap in Leiden met je (geldige) e-ticket...

Da's dan weer het nadeel van e-tickets, je kunt alles bij elkaar liegen als het zo uitkomt. 😗

Ik ben niet aan het liegen, ik zat om 13:23 in de trein, ik wilde zeker voor 20:00 in leiden zijn, als ds reis goed had verlopen was ik al om 6 uur weer in Alphen
Reputatie 7
Badge +3
Je was van plan om de trein van 13.23 uur te nemen of zat je al in de trein, maar die reed niet? Wat was het? Ben je wel op het station geweest?
Bij lange vertragingen worden bussen ingezet, waren die er (nog) niet?
Je kunt een claim indienen bij de Geld-terug-bij-vertraging regeling. Heb je een kaartje uit de automaat en niet gebruikt dan kun je bij het loket of via de klantenservice je geld terugvragen.
Badge +3
Het is wel een traject waar vaker problemen zijn.
https://www.ad.nl/alphen/200-man-zit-anderhalf-uur-vast-in-kapotte-trein-in-alphen~a8cceae8/
Reputatie 7
Badge +3

Waarom zelf besloten om niet te gaan?
Uit de gegevens van https://treinposities.nl/ritinfo/20190419/8840 haal ik:
Trein vertrokken om 13.23 uit Alphen, staat ergens stil van 13.32 tot 13.41 en is vervolgens om 13.52 weer in Alphen. Heeft Leiden, zelfs Lammenschans, niet bereikt.
Trein zal vanwege het defecte wissel niet verder hebben mogen rijden en dan sta je daar midden in de polder.

Overigens was er 2 keer een wisselstoring
https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/27128-19-april-2019-wisselstoring-leiden-alphen-ad-rijn
https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/27132-19-april-2019-wisselstoring-leiden-alphen-ad-rijn

Na de 1e storing reed er weer om 14.53 een trein van Alphen naar Leiden, maar een eerdere prognose sprak van 16.30 uur.

Ik zou een GTBV claim indienen en daarbij aangeven dat je je gewenste NS station niet hebt bereikt. Wordt die in eerste instantie afgekeurd, dan reply op de mail en daarin uitleggen wat de situatie was.

De algemene voorwaarden van NS (artikel 6.1) zeggen dit:

Indien redelijkerwijs verwacht kan worden dat de vertraging op uw Reisroute meer dan zestig (60) minuten bedraagt, zal NS zich inspannen om u daarvan op de hoogte brengen. U kunt bij een dergelijke vertraging gebruik maken van één van de volgende mogelijkheden:
1) U zet uw reis met NS voort langs de gebruikelijke route, of langs een alternatieve route die door NS wordt geadviseerd. Niet in alle gevallen is een alternatieve route mogelijk; of 13
2) U beëindigt uw reis en wisselt uw eenmalige papieren Vervoerbewijs bij NS in voor een vergelijkbaar papieren Vervoerbewijs dat geldig is op een door u gekozen moment. Voor het nieuwe papieren Vervoerbewijs gelden dezelfde beperkingen en Voorwaarden als die op het originele papieren Vervoerbewijs van toepassing waren. Dit betekent onder andere dat u uw originele papieren Vervoerbewijs niet kunt inwisselen voor een papieren Vervoerbewijs voor een ander type dag of tijdstip dan waarvoor het originele papieren Vervoerbewijs geldig was. Zo kunt u bijvoorbeeld een papieren Vervoerbewijs dat geldig is voor het weekend niet inwisselen voor een papieren Vervoerbewijs dat geldig is voor een werkdag; of 3) U beëindigt uw reis (en checkt uit indien u ingecheckt heeft) en vraagt NS om terugbetaling van de prijs van uw eenmalige Vervoerbewijs. NS zal u in een dergelijk geval de mogelijkheid bieden voor vervoer terug naar het station waarop u uw reis met NS begon. Op terugbetaling zijn nadere voorwaarden van toepassing. Deze voorwaarden en nadere informatie over de procedure kunt u vinden bij de NS Klantenservice, op ns.nl en via 030-7515155 (voor dit informatienummer betaalt u uw gebruikelijke belkosten)

Vervoer terug naar het station waarop de reis begon had NS in dit geval al geregeld.
Reputatie 7
Badge +3

Ook vandaag nog deze situatie, wegens uitloop van werkzaamheden (blijkbaar niet gelukt om het afgelopen nacht te fixen).
https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/27138-20-april-2019-uitloop-werkzaamheden-leiden-alphen-ad-rijn

Reageer