Sticky

Geld terug en korting voor intercity-direct reizigers.


Abonnementshouders van de Intercity direct-toeslag (Altijd Toeslagvrij) krijgen een deel van het abonnementsbedrag terug. Ook komt er een kortingsexperiment op de Intercity direct om de drukke spits op deze lijn beter te spreiden. Het kortingsexperiment kan helpen om de overlast van drukte in de spits te beperken. Zo kan dit alles voor jullie als reiziger een positieve wending krijgen. NS gaat het nauwlettend volgen. De details van de maatregelen worden samen met de reizigersorganisaties verder uitgewerkt.

Op dit moment zijn we in gesprek met het ministerie en reizigersorganisaties over de details van deze maatregel. Zodra hierover meer bekend is, gaan we de reizigers die hiervoor in aanmerking komen informeren. Neem dus vooral niet zelf contact met ons op. Ik zal dit topic voorzien van een update zodra er meer informatie is.

Hoe werkt het kortingsexperiment?
In de trein is er sprake van een hyperspits: in een zeer korte tijd is er een grote piek in het aantal reizigers. Deze piek is veel heviger en korter dan op de weg. Door tijdelijk te experimenteren met een korting aan de randen van de spits op de hogesnelheidslijn willen we kijken of we de spits beter kunnen spreiden, waardoor reizigers mogelijk minder overlast van drukte hebben. Buiten de spits wordt de toeslag dan tijdelijk afgeschaft.

Hoeveel korting krijg je en hoe laat gaat die in?
Het nieuwe kortingstarief en het tijdstip waarop dit in gaat, staan nog niet vast. We overleggen dit met de reizigersorganisaties. Daarnaast wordt de toeslag buiten de spits helemaal opgeschort. Deze korting is voor een beperkte periode. Na afloop gaan we kijken wat de resultaten zijn. Als alles duidelijk is, zullen we reizigers daarover informeren.

We zijn met zo'n dertig vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties, wetenschappers en andere belanghebbenden in gesprek over oplossingen om drukte in de spits tegen te gaan. Doel is om open met elkaar te spreken over de trends en ontwikkelingen van de komende jaren – zowel op de weg als in het openbaar vervoer. De resultaten van het kortingsexperiment zullen we gebruiken in ons gesprek met deze partijen.

0 reacties

Geen reactie

Reageer