beantwoord

Geld terug enkele reis

  • 4 May 2023
  • 7 reacties
  • 151 Bekeken

Ik heb vandaag 4 mei 4 tickets gekocht voor een enkele reis van Groningen naar Amsterdam Zuid, omdat wij dachten dat het vandaag niet gratis reizen was voor studenten ov weekend. Maar het bleek dus dat studenten ov weekend wel gratis is vandaag dus hebben we daar nog mee ingecheckt. Maar zouden dus nu graag ons geld terug willen van de 4 tickets enkelen reis.

icon

Beste antwoord door mrfreeze 4 May 2023, 21:15

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi hamersmakay,

Voor verzoeken tot restitutie moet je rechtstreeks contact opnemen met de klanteNService per telefoon (030-7515155), chat, Facebook of Twitter.

Reputatie 7
Badge +3

Het hangt er vanaf of de tickets geopend zijn of NS klantenservice jullie tegemoet zou willen komen. Bij gedownloade tickets heb je geldige tickets en kan NS niet controleren of er toch nog mee gereisd is en krijg je geen geld terug. Ieder van jullie moet zelf contact opnemen met de klantenservice. Kun je aantonen met incheck persoonlijke OV en ticket op naam dat er voor dezelfde reis 2 vervoerbewijzen waren, dan heb je met een gedownload ticket kans dat je wel geld terug krijgt.

Voor de nog komende feestdagen is het goed om op de site van DUO te kijken. Duo wijkt soms af mbt regels feestdagen van NS.

Reputatie 7
Badge +3

Stel dat ze niet hadden ingecheckt, hadden ze het geld ook terug kunnen krijgen wegens ‘vergeten abonnement'. Lijkt me dat dat dan nu ook wel mogelijk zal zijn.

Stel dat ze niet hadden ingecheckt, hadden ze het geld ook terug kunnen krijgen wegens ‘vergeten abonnement'. Lijkt me dat dat dan nu ook wel mogelijk zal zijn.

Blijft natuurlijk niet al te slim om niet gewoon eerst even op de site van DUO te kijken.

Reputatie 7
Badge +3

Ja ok, maar het is ook weer niet handig dat DUO andere feestdagenkalenders aanhoudt dan de vervoerders. Ik kan me deze vergissing eerlijk gezegd wel voorstellen.

Reputatie 7
Badge +3

De verwarring ontstaat eigenlijk alleen op 5 mei en de vrijdag na Hemelvaartsdag. Als 5 mei een echte nationale feestdag zou zijn dan wist iedereen waar die aan toe is.

Badge +3

Zie https://www.studentenreisproduct.nl/weekendabonnement/ dus ja, op donderdag 4 mei reisden studenten als op een vrijdag, dus na 12:00 gratis met een weekend-srp.

Hetzelfde op de woensdag voor Hemelvaartsdag (en de vrijdag erna).

En ja, 5 mei is een officiële feestdag maar bij de NS maar eens in de 5 jaar.

Er is geen wet die heeft vastgelegd dat bepaalde feestdagen vrije dagen zijn voor werknemers. Er is dus geen wettelijk recht op een vrije dag op een feestdag. In uw cao of arbeidsovereenkomst staat of u vrij bent op feestdagen.

Denk dat er wel wat mogelijk is als er aantoonbaar met een SRP gereisd is op hetzelfde traject (Groningen - Amsterdam Zuid), maar dan zou je wel bij de NS bekend moeten zijn dus een Mijn NS account hebben. De meeste studenten hebben dat natuurlijk niet.

Reageer