beantwoord

Geld terug ivm maatregelen RIVM corona

• 12 maart 2020
  • 15 reacties
  • 3701 Bekeken

Voor as zaterdag heb ik 2 dagtickets van Best naar Amsterdam en terug. Om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan en om.de richtlijnen van het RIVM op te volgen ga ik nu niet. Ik wil echter wel graag mijn geld terug of een tegoedbon om.te kunnen reizen in het najaar. In normale omstandigheden is geld terug op gekochte dagtickets niet mogelijk. Komt er coulanceregeling voor reizigers uit Brabant of voor reizigers in het algemeen?

icon

Beste antwoord door Mark NS 12 maart 2020, 11:10

Hoi Hoofkes, welkom op de NS Community. 

NS staat in nauw contact met de overheid en het RIVM en zal de maatregelen volgen die worden geadviseerd. Op dit moment betreft dat hygiëne maatregelen en een aanpassing in de kaartcontrole. Er geldt echter op dit moment (donderdagochtend 12 maart) geen aangepaste dienstregeling. Daarom gelden op dit moment de reguliere claimvoorwaarden. In het geval van reeds gedownloade e-tickets kan per geval gekeken worden of er coulance mogelijk is via de Klantenservice, maar dit is geen garantie vanwege de voorwaarden van het e-ticket. Het valt niet uit te sluiten dat het beleid verandert, maar op dit moment is dat nog niet het geval. 

Bekijk origineel

15 reacties

Wie heeft er nog meer kaarten gekocht voor de komende weken en wil/kan niet reizen vanwege het Coronavirus.

Reputatie 7
Badge +4

U zult het beleid van NS moeten afwachten, het is zeker geen recht van uw kant. Via dit forum mensen mobiliseren om een belang te dienen, heeft geen zin en het tijdsgewricht zorgt bepaald voor grotere problemen op dit moment. U kunt eventueelcontact opnemen met Klantenservice.

Beste Thom,

ik ben het alleen voor wat betreft uw allerlaatste zin met u eens. Het beleid van de NS is mi eigenlijk niet van belang. Ik heb gewoon betaald voor een dienst die ik niet krijg. Dit is meer een juridisch probleem wat wat verder gaat dan alleen de eigen reisvoorwaarden van de NS. Bovendien, als het dadelijk 14 maart is geweest (de geplande reisdatum) kan ik zeker fluiten naar mijn centen, want dan kan ik niet meer bewijzen dat ik niet gereisd heb. Dus wachten op een statement/keuze van de NS in deze is ook niet zinvol. 

Dus hierbij toch een oproep aan de NS om een algemeen statement te maken voor deze klachten. En dat statement is wat mij betreft niet: jammer maar u bent uw geld kwijt.

Reputatie 7
Badge +3

Beste Thom,

ik ben het alleen voor wat betreft uw allerlaatste zin met u eens. Het beleid van de NS is mi eigenlijk niet van belang. Ik heb gewoon betaald voor een dienst die ik niet krijg. Dit is meer een juridisch probleem wat wat verder gaat dan alleen de eigen reisvoorwaarden van de NS. Bovendien, als het dadelijk 14 maart is geweest (de geplande reisdatum) kan ik zeker fluiten naar mijn centen, want dan kan ik niet meer bewijzen dat ik niet gereisd heb. Dus wachten op een statement/keuze van de NS in deze is ook niet zinvol. 

Dus hierbij toch een oproep aan de NS om een algemeen statement te maken voor deze klachten. En dat statement is wat mij betreft niet: jammer maar u bent uw geld kwijt.

NS kan de dienst gewoon leveren, de treinen rijden, er is geen negatief OV-reisadvies afgegeven. Dat u geen gebruik wilt maken van die dienst, betekent niet dat NS u tegemoet moet komen.

E-tickets kunnen niet gewijzigd en er wordt geen geld terug gegeven. U bent akkoord gegaan met die voorwaarden. Daarbij heeft u blijkbaar uw tickets al verzilverd. Als u de tickets nog niet gedownload/geprint/geopend/indeappgezet heeft, loont het de moeite om contact op te nemen met NS klantenservice.

Tip: verzilver uw tickets pas vlak voor u daadwerkelijk gaat reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Het punt is: NS levert levert wel de dienst, want de treinen rijden gewoon. En het advies om thuis te blijven voor Brabanders betreft mensen die verkoudheidsklachten hebben, iets wat u niet aangeeft. In die zin is het dus uw eigen keuze en afweging om niet te gaan reizen, die ik wel begrijp.

Er was hier eerder al een andere reiziger met een zelfde vraag betreffende e-tickets,die na contact met de klantenservice het geld terug heeft gekregen. NS betracht dus in deze coulance. Het beste kunt u dus zoals Thom aangeeft contact opnemen met de klantenservice.

Mocht het zo zijn dat u de e-tickets nog niet heeft geopend/geprint/geladen in de app dan is het nog makkelijker want die worden altijd wel vergoed. En heeft u de kaartjes bij de automaat gekocht dan kunt u ze bv bij een loket inleveren en krijgt u ook uw geld terug omdat daarmee kan worden aangetoond dat er niet mee ingecheckt is. Deze controle is niet mogelijk bij e-tickets waardoor vergoeding alleen dmv coulance van de klantenservice kan.

Reputatie 7
Badge +4

U kunt wel schermen met juridische zaken waarbij u mogelijk veronderstelt dat het recht een verlengstuk is van uw rechtsgevoel of persoonlijk belang, maar u heeft geen poot om op te staan, zeker niet met deze argumenten.

Er zijn fora waar men straffeloos dit soort dingen roept, en mensen denken dan dat het nog waar is ook. Dat maakt het op geen enkele wijze tot wetgeving. U heeft geen enkel recht op teruggave en bent met deze voorwaarden bij de aanschaf akkoord gegaan.

Dit kan gebruik zijn op sommige fora maar dit soort gescherm met de term ‘juridisch’ maakt u echt geen indruk hier, domweg omdat de wetgeving niet zo werkt.

Beleid maakt wel uit. NS hoeft niet te vergoeden, ze zijn niet aansprakelijk voor uw keuze, maar NS zou in krepeergevallen mensen tegemoet kunnen komen met wat coulance. 

Ik denk niet dat dit verstandig is, Het valt niet te bewijzen of er mee gereisd is of niet. Gezien de graaimentaliteit die dan ogenblikkelijk zal volgen. Het kaartje is niet ongeldig te maken, dus er is altijd mee te reizen. Dat kan op 14 maart ook niet, in geen enkel geval. Dan wordt er geld terug gevraagd en reist men er toch mee. Dan telt wat ‘juridisch’ is klaarblijkelijk ineens niet meer.

Het geld moet echter altijd opgebracht worden door de betalende reiziger. Het is niet voor niks dat e-tickets niet worden vergoed. Daar hebben de misbruikers het naar gemaakt en daar zijn de goedwillenden de dupe van.

Als u met juridische termen schermt, toont u dan maar op basis van welke wet dit is, met inachtneming van uw akkoord met de voorwaarden bij de aanschaf van uw e-ticket.

Hoi Hoofkes, welkom op de NS Community. 

NS staat in nauw contact met de overheid en het RIVM en zal de maatregelen volgen die worden geadviseerd. Op dit moment betreft dat hygiëne maatregelen en een aanpassing in de kaartcontrole. Er geldt echter op dit moment (donderdagochtend 12 maart) geen aangepaste dienstregeling. Daarom gelden op dit moment de reguliere claimvoorwaarden. In het geval van reeds gedownloade e-tickets kan per geval gekeken worden of er coulance mogelijk is via de Klantenservice, maar dit is geen garantie vanwege de voorwaarden van het e-ticket. Het valt niet uit te sluiten dat het beleid verandert, maar op dit moment is dat nog niet het geval. 

Reputatie 7
Badge +3

Voor as zaterdag heb ik 2 dagtickets van Best naar Amsterdam en terug. Om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan en om.de richtlijnen van het RIVM op te volgen ga ik nu niet. Ik wil echter wel graag mijn geld terug of een tegoedbon om.te kunnen reizen in het najaar. In normale omstandigheden is geld terug op gekochte dagtickets niet mogelijk. Komt er coulanceregeling voor reizigers uit Brabant of voor reizigers in het algemeen?

Wie koopt er nu van te voren een eticket? Dat is vragen om problemen als je weet dat deze tickets niet veranderd of geannuleerd kunnen worden. 

Alle goed bedoelde reacties ten spijt. Het komt er dus op neer dat ik het beste gewoon (tegen het advies van de RIVM en de adviezen van de 3 Brabantse burgemeesters in) naar Amsterdam kan gaan?. Want ik heb geen klachten en er is geen negatief reisadvies. En los van elk juridisch standpunt: je hoort gewoon waar(=dienst) voor je geld te krijgen. 

Mijn punt is eigenlijk: hoe kan het zijn dat de overheid zegt: beperk alle contacten ivm verspreidingsgevaar terwijl de NS zegt koop lekker kaartjes, kom met zijn allen gezellig in een overvolle trein zitten en verspreid het virus maar. Maar wellicht is deze opmerking naast voor de Ns ook voor de overheid. 

Ook het gemak waarmee de rekening van niet genoten treinreizen buiten eigen schuld bij de consument wordt neergelegd is mij een doorn in het oog. Reisvoorwaarden, wetgeving of wat dan ook: het is gewoon onredelijk. 

Reputatie 5

U kunt wel schermen met juridische zaken waarbij u mogelijk veronderstelt dat het recht een verlengstuk is van uw rechtsgevoel of persoonlijk belang, maar u heeft geen poot om op te staan, zeker niet met deze argumenten.

Het lijkt er hier op dat u uit angst voor het recht, het recht in eigen hand neemt.

Het geld moet echter altijd opgebracht worden door de betalende reiziger. Het is niet voor niks dat e-tickets niet worden vergoed. Daar hebben de misbruikers het naar gemaakt en daar zijn de goedwillenden de dupe van.

Persistente en storende denkkronkel: occasio furem facit

Als u met juridische termen schermt, toont u dan maar op basis van welke wet dit is, met inachtneming van uw akkoord met de voorwaarden bij de aanschaf van uw e-ticket.

Op uw verzoek: art. 6:248 BW

Reputatie 7
Badge +3

@Hoofkes 

Als u perse kaartjes vooruit wil kopen en niet op de dag zelf dan neemt u zelf bewust het risico dat u ze niet meer kunt annuleren als er iets tussen komt. Dan nu ook niet klagen.

Reputatie 7
Badge +3

Toch is er een merkwaardige discrepantie tussen het advies van de overheid om zo min mogelijk te reizen en niet afkondigen van maatregelen om bijvoorbeeld alleen nog noodzakelijke reizen te maken en verder zo veel mogelijk thuis te blijven.

Niet voor niets komt er inmiddels veel kritiek op het Nederlandse beleid. Ik ben het dan ook wel met @Tamzin eens dat we voornamelijk symboolpolitiek zien met de “maatregelen” in Noord-Brabant. Nederland is dusdanig klein en dichtbevolkt dat je zou verwachten dat er landelijke maatregelen zouden worden afgekondigd.

Zonder duidelijke landelijke maatregelen blijven we discussies houden over reizen van/naar Noord-Brabant, het geld terugkrijgen bij het niet kunnen bereiken van een reisdoel etc. Van NS kan niet veel meer verwacht worden dan te volgen wat de overheid voorschrijft. Van onze overheid mogen en moeten we een veel krachtdadiger beleid verwachten en eisen. Met de huidige halfslachtige signalen schieten we weinig op.

Reputatie 7
Badge +3

NS zegt niet koop lekker kaartjes, dat doen mensen zelf. NS biedt wel de mogelijkheid om kaartjes te kopen, zouden ze dit nu onmogelijk  maken dan komen er weer veel andere klachten van reizigers die niet van/naar Brabant gaan en die geen verkoudheidsklachten hebben.  Oftewel, het is nooit goed. Mensen hebben ook zelf een verantwoordelijkheid om wel of geen kaartjes van te voren te kopen.

Wat ik wel vind is dat NS (beter) kan waarschuwen dat men ivm de huidige situatie beter niet van te voren een kaartje kan kopen of verzilveren. U heeft misschien uw kaartjes al gekocht op een moment dat het virus nog niet in Nederland was maar mensen die nu nog e-tickets kopen voor een datum verder in de toekomst nemen wel bewusteen risico dat tegen de tijd dat de reis deze niet door kan gaan omdat er dan misschien wel heel andere maatregelen zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Het is al vaker aangegeven dat NS onder de gegeven omstandigheden en de vele onzekerheden zou kunnen overwegen om de verkoop van e-tickets sterk te beperken (zoals alleen kunnen kopen en verzilveren op de reisdag) of zelfs op te schorten.

Voor reizigers met een OV-chipkaart verandert er dan helemaal niets. Reizigers die e-tickets hadden willen kopen kunnen op de dag van reizen een kaartje kopen bij automaat of balie. Wellicht zou NS gedurende de periode van onzekerheid de toeslag van €1 kunnen afschaffen. Dat lijkt me een goede investering waarmee een hoop werk voor de Klantenservice wordt voorkomen.

Voor e-tickets gekocht voordat er sprake was van de problematiek met het virus geldt helaas dat dat bij het bij risico van het leven hoort. E-tickets worden nu eenmaal niet gewijzigd of terugbetaald.

Geld terug terwijl de NS helemaal geen nadelige maatregelen heeft genomen? Het is de omgekeerde wereld. Eigenlijk zou eerder de NS gecompenseerd moeten worden omdat nu minder mensen een treinkaartje kopen en de kosten gewoon doorgaan, maar goed dat valt gewoon onder bedrijfsrisico. Laat iedereen lekker zijn eigen verantwoording nemen.

Reageer