Geld terug voor niet gebruikt trein kaartje | NS Community
beantwoord

Geld terug voor niet gebruikt trein kaartje

  • 5 September 2017
  • 17 reacties
  • 29937 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Vandaag. 5-9-2017, een retour treinkaartje gekocht.Voor het bezoeken van een voorstelling. Nu blijkt dat het na de eindtijd van de voorstelling niet meer mogelijk is om de trein terug te nemen.Dus kan ik dit treinkaartje niet gebruiken. We gaan nu met de auto. Ik heb telefonisch contact gehad met de NS. Daar wordt gezegd dat teruggave van geld niet mogelijk is. Het is slordig van mij dat ik niet eerst gekeken heb of ik nog per trein terug kan reizen. Maar we maken allemaal fouten. Dus lijkt het me billijk dat je iets wat je niet gebruikt terug kunt geven, dat daar een consumentvriendelijke regeling voor is, en dat je dan je geld terug krijgt.
icon

Beste antwoord door Thomas NS 5 September 2017, 17:27

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +3

In de voorwaarden mag je de wet niet uitsluiten, dus dat is geen argument. Maar de wet geldt niet voor deze tickets, klaar.

Reputatie 7
Badge +3

Dat ging over een kaartje uit de automaat. Dan is het inderdaad mogelijk hier geld terug voor te krijgen als er niet mee ingecheckt is.

Gaat het in jouw geval om een kaartje uit de automaat of een online gekocht kaartje? In het laatste geval is het antwoord van meneer Gunst/Tochjo toch echt correct.

 

Badge +3

E-tickets kunnen niet worden geannuleerd of gewijzigd, omdat NS niet kan zien of ermee gereisd is of gaat worden. U zou het eerst kunnen afdrukken, vervolgens kunnen annuleren en daarna alsnog de reis kunnen maken.

Dat e-tickets niet geannuleerd kunnen worden, staat in het laatste bolletje van artikel 2.3 van de voorwaarden waar u bij de aanschaf mee akkoord bent gegaan. Als u eerder wel een e-ticket hebt kunnen annuleren, dan is dat een gunst geweest van de klantenservice, want u hebt daar geen recht op.

Dat klopt niet. Een E-ticket kan niet worden ingeleverd en terugbetaald. Het wettelijke herroepingsrecht van 14 dagen geldt op grond van de wet niet voor E-tickets. Tevens ga je akkoord met de voorwaarden die je dienst aan te klikken waarin dit duidelijk staat vermeld anders kan de betaling niet worden voldaan.

Reputatie 7
Badge +3

@Rutger77 je reageert op een topic van 5 jaar geleden!

Lees de voorwaarden mbt e-tickets. En inchecken met e-tickets is niet mogelijk, waardoor controle of een e-ticket gebruikt is ook niet mogelijk is.

E-tickets kunnen niet worden geannuleerd of gewijzigd, omdat NS niet kan zien of ermee gereisd is of gaat worden. U zou het eerst kunnen afdrukken, vervolgens kunnen annuleren en daarna alsnog de reis kunnen maken.

Dat e-tickets niet geannuleerd kunnen worden, staat in het laatste bolletje van artikel 2.3 van de voorwaarden waar u bij de aanschaf mee akkoord bent gegaan. Als u eerder wel een e-ticket hebt kunnen annuleren, dan is dat een gunst geweest van de klantenservice, want u hebt daar geen recht op.

Beste antwoord door Thomas NS

Hallo Kers en welkom op het NS Serviceforum.

Wat jammer dat je de terugreis niet kunt maken met de trein en dat daardoor jouw ticket niet gebruikt kan worden.
Volgens de voorwaarden is het inderdaad binnen beperkte tijd bij een balie weer gerestitueerd te krijgen, maar ook via onze Klantenservice hebben wij hier mogelijkheden voor. Het stuit mij tegen de borst dat deze opties niet met jou zijn doorsproken. Bij een eenmalige OV-chipkaart (los kaartje uit de automaat) is in te zien of er met dit ticket ingecheckt en uitgecheckt

 

Ik weet niet hoor meneer gunst maar zijn degelijk wel andere opties dus zeker niet logisch maar okay. 

Afhankelijk van het type vervoersbewijs is er restitutie mogelijk. Een eenmalige ov-chipkaart uit de automaat kan worden uitgelezen en ingenomen, deze kunt u dan bij het loket inleveren.

Een e-ticket kan niet worden uitgelezen en niet worden uitgenomen. Bij het aanschaffen van een e-ticket wordt ook vermeld dat restitutie niet mogelijk is. Deze kunnen namelijk niet ongeldig gemaakt worden en er is dus geen controle of hij dan nog wel of niet gebruikt wordt. Om deze reden is restitutie niet mogelijk.
Reputatie 3
@Slidestops
Ik meen dat de eenmalige chipkaarten alleen teruggenomen binnen 30 minuten van aanschaf.
@kers
Misschien ook een keer de voorwaarden van e-tickets doorlezen.
Reputatie 7
Hallo Kers en welkom op het NS Serviceforum.

Wat jammer dat je de terugreis niet kunt maken met de trein en dat daardoor jouw ticket niet gebruikt kan worden.
Volgens de voorwaarden is het inderdaad binnen beperkte tijd bij een balie weer gerestitueerd te krijgen, maar ook via onze Klantenservice hebben wij hier mogelijkheden voor. Het stuit mij tegen de borst dat deze opties niet met jou zijn doorsproken. Bij een eenmalige OV-chipkaart (los kaartje uit de automaat) is in te zien of er met dit ticket ingecheckt en uitgecheckt is. Op basis hiervan kunnen wij uit coulance alsnog restitutie uitkeren. Wat ik je aanraad om te doen is contact op te nemen met onze klantenservice en te vragen of er coulance mogelijk is als jij kunt aantonen dat jij 5 september niet hebt gereisd met dit ticket. Dit zou je dan het beste kunnen doorspreken ná 5 september. Laat ons vooral weten wat hier uitgekomen is.
Dank voor al jullie reacties. Het betrof een e-ticket. En dat is dus blijkbaar helaas niet restitueerbaar, Had het e-ticket gekocht zonder bij de voorwaarden stil te staan. Dat ik het niet zou kunnen gebruiken was bij de aankoop ook geen optie. Dus achteraf blijkt: in tweeërlei opzichten slordig. En daar betaal ik de prijs van € 19,60 voor. Blijft jammer.
Dat is inderdaad 'jammer' en ik kan me de teleurstelling ook best voorstellen. Kunnen we verder dan nog iets voor je betekenen?

اشتريت هذه التذكرة. كان من المفترض أن أشتريها في 3/12/2021 الساعة 9:34 صباحًا في هذه الرحلة لكنني سافرت بالسيارة ولم أستخدم هذه التذكرة ، الرجاء مساعدتي

Reputatie 7
Badge +3

اشتريت هذه التذكرة. كان من المفترض أن أشتريها في 3/12/2021 الساعة 9:34 صباحًا في هذه الرحلة لكنني سافرت بالسيارة ولم أستخدم هذه التذكرة ، الرجاء مساعدتي

Dutch or English please.

When you want your money back for an unused ticket, this is not possible.

Reputatie 7
Badge +1

The ticket shows 18/11/2021 as the date, not 3/12. If you had a ticket for 3/12 and have not downloaded it yet, you could try customer service.

Ik heb net 30 minuten aan de lijn gezeten ik heb een kaartje gekocht 15 december ik had dus gebeld om het te annuleren dit is een kaartje wat ik voor de volgende  dag zou gebruiken 16 december in de avond  om naar een feest te gaan feest is geannuleerd dus denk okay heb niks aan het kaartje dus dan maar annuleren bij ns krijg ik als antwoordt ja mevrouw als ik het zou zeggen dan zou het nee zijn ik ken me recht en heb het al een keer eerder gehad dat ik me kaartje moest annuleren wegens ziekte dus vindt dit zo belachelijk als ik de ticket nog niet heb gebruikt en niet ga gebruiken dat ik het nu opeens niet kan annuleren waar slaat dit op !!!!!!! 

Beste Kers,

Het verbaast mij om te horen hoe de NS gereageerd heeft op je verzoek. Er is gewoon een wettelijk herroepingsrecht in Nederland en je staat volledig in je recht daar gebruik van te maken.

Dat de NS ergens met kleine letters in hun voorwaarden op deze e-tickets aangeeft dat dit recht niet geldt, is helemaal niet mogelijk, het is feitelijk illegaal. De wet specificeert namelijk expliciet wanneer dit herroepingsrecht niet geldt, en de situatie die de NS aanhaalt valt daar niet onder.  Eea kan nagelezen worden in Wet Koop op Afstand (art. 7: 46a e.v. BW). Deze wet is een uitvloeisel van de Europese Richtlijn Consumentenrechten (97/7/EG).

En al zou de NS het herroepingsrecht willen uitsluiten, dan specificeert de wet ook dat je dit als aanbieder heel expliciet moet vernoemen in het aankoop proces. En dat is niet het geval, een linkje naar ‘lees meer’ is immers geen expliciete vermelding.

Feitelijk komt het er op neer dat de NS een systeem in het leven heeft geroepen wat blijkbaar fraude gevoelig is, omdat er een situatie mogelijk is dat je iets uit kan printen, annuleren en daarna alsnog kan reizen. Dat zal zo zijn maar dat mogen ze nog niet een probleem maken van mensen die een kaartje kopen, dat echt niet gebruiken en dan wel hun geld terug willen. Er moet gewoon een goed waterdicht systeem komen dat je ook bij e-tickets gewoon kan achterhalen of iemand heeft in- en uitgechecked. Dat is de verantwoordelijkheid van de NS en die kan niet zo maar ontlopen worden door jouw je recht op herroeping af te nemen.

Ik zou eea in de brief zetten en alsnog je geld terug vragen. Je hebt er alle recht op.

 

 

 

Reageer