beantwoord

Geldigheid keuzedagen

• 28 september 2017
  • 57 reacties
  • 1835 Bekeken

Eind vorig jaar heeft NS aangekondigd dat vanaf medio 2017 de geldigheid van keuzedagen één jaar wordt. Daarna heb ik hier niets meer over gehoord. Gaat deze wijziging nog door en zo ja per wanneer?
icon

Beste antwoord door Jouke NS 20 februari 2020, 19:09

Ik hoop dat ik met deze reactie de vragen kan beantwoorden. Het bestellen van de Keuzedagen in de huidige vorm, 6 tijdelijke en 1 jaarlijkse, zal mogelijk blijven tot eind 2020. Vanaf 2021 worden de Keuzedagen geldig volgens de nieuwe voorwaarden. Dat betekent dat de Keuzedagen dan geen tijdelijke vorm meer kennen, ze zijn allemaal het hele jaar geldig, en kunnen niet meer gebruikt worden tijdens de middagspits. Voor elk abonnement geldt dat dit ingaat ten tijde van de vernieuwing van het contract. Uiterlijk december 2021 is iedereen overgegaan op de nieuwe Keuzedagen. 

Bekijk origineel

57 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Het is hier ook niet met zekerheid bekend, maar het is mogelijk afgeblazen dan wel voor onbepaalde tijd uitgesteld. Hoe jammer ook, want het was wel door en namens NS aangekondigd.

Het lijkt me niet meer dan fair dat er in ieder geval door NS uitsluitsel wordt gegeven. Dan weten de senioren waar ze aan toe zijn. Het is op zijn minst netjes naar onze senioren toe het wel door te laten gaan, zeker als het nadrukkelijk is aangekondigd.
Reputatie 7
Badge +3
Dat laatste is niet helemaal waar, NS heeft gezegd dat ze dit overwogen. Er zijn echter twee problemen:

1) Iedereen neemt al zijn vrije reisdagen op bij mooi in de zomer (overvolle treinen).

2) Wat doe je met iemand die na een maand al zijn reisdagen al heeft opgebruikt en dan gauw zijn abonnement wil beeindigen?

Als je zoiets gaat doen zullen dus vanwege punt 2 de reisdagen nog steeds per 2 maanden beschikbaar komen maar dan wel een jaar geldig zijn (of tot de datum waarop het abonnement wordt beeindigd als dat eerder is).
Reputatie 7
Badge +4
Niet helemaal waar? Toe maar, je durft nogal. Ik zou toch het bericht van Sivan hieronder maar eens overlezen voordat je durft te stellen dat iets niet waar is of iemand onwaarheid beweert. Er zijn mensen die dat niet zo op prijs stellen.

Waar leid je in het bericht van Sivan af dat het niet meer dan een overweging is?

https://forum.ns.nl/overige-producten-6/keuzedagen-bij-nieuwe-dal-voordeel-aanbieding-35982/index1.html#post232066

1) Het is aan te nemen dat de spreiding over een jaar minder zal zijn, maar dat het overlast zal veroorzaken is nog maar de vraag. NS heeft de voorwaarden voor de keuzedagen elke keer meer versoepeld en van overlast is geen sprake gebleken. Sterker nog: die is verminderd na de afschaffing van strakke vaste perioden.

Het lost juist problemen op, want senioren hoeven niet meer te reizen om de keuzedagen op te maken. De overgang voor VDU-houders die met papieren keuzedagen werken, heeft ook geen problemen opgeleverd.

2) Een senior betaalt zijn Dalvoordeelabonnement en zijn keuzedagen vooruit. Eenvoudig op te lossen door een Dalvoordeelabonnement met keuzedagen minimaal een jaar geldig te laten zijn. Nu is het ook al zo dat een senior tot de vervaldatum slechts een beperkt aantal keuzedagen krijgt.

Bericht Sivan:

Auteur
Moderator
Reacties: 7005
11 maanden geleden Rapporteer
topic
NS past per 1 januari 2017 de tarieven aan van enkele reizen, dagretours, dagkaarten en abonnementen. De tarieven gaan omhoog vanwege de verwachte inflatie en de aangepaste gebruiksvergoeding die NS aan spoorbeheerder ProRail betaalt voor het gebruik van het spoor. Daarnaast wordt medio 2017 ook de geldigheid van de Keuzedagen aangepast.

De belangrijkste aanpassingen zijn:
Enkele reizen en dagretours gemaakt met OV Chipkaart, NS-Business Card, eenmalige chipkaart of E-ticket worden verhoogd met gemiddeld 0,39%
Traject Vrij, Altijd Vrij, Trein Vrij, het Voordeelurenabonnement en het Grensabonnement worden verhoogd met gemiddeld 0,49%
Alle Keuzedagen zijn het hele jaar geldig (i.p.v. 2 maanden). Hier staat een verhoging van €0,50 per Keuzedag tegenover. Deze aanpassing en prijsverhoging zullen medio 2017 plaatsvinden.
Dagkaart Hond en dagkaart Fiets worden verhoogd met 0,39%, maar door afronding zullen de tarieven hiervan gelijk blijven aan de tarieven van 2016.

Wij proberen altijd onze klanten te verleiden (meer) te reizen in de rustigere daluren. NS heeft daarom besloten de volgende producten niet in prijs te verhogen:
Dal Voordeel
Altijd Voordeel
Dal Vrij
Weekend Vrij
Kids Vrij

Ook de volgende producten worden niet in prijs verhoogd:
Railrunner
Toeslag 2-1 Weekend/Daluren/Dag/Keuzedagen
Toeslag IC direct en ICE
Treingedeelte Holland Travel Ticket

Waarom verhoogt NS de tarieven van het treinvervoer met gemiddeld 0,39%?
Dit percentage is gebaseerd op de verwachte inflatie van 2017 en een aanpassing in gebruiksvergoeding: NS betaalt aan spoorbeheerder ProRail een vergoeding voor het gebruik van het spoor. Daarnaast wordt er bij enkele reizen en dagretours een kleine aanpassing toegepast in verband met het oplossen van het dubbele opstaptarief. Door afrondingen op € 0,10 kan het voorkomen dat bepaalde kaartjes minder of meer in prijs verschillen.

Geldt deze tariefsverhoging ook voor trajecten van andere treinvervoerders?
Arriva, Breng, Connexxion, Syntus en Veolia volgen hun eigen prijsbeleid. Kijk voor de tarieven op de trajecten op de website van deze vervoerders.

Waarom is het Voordeelurenabonnement wel in prijs verhoogd en het Dal Voordeel niet?
NS wil klanten graag verleiden in de rustigere daluren te reizen. Met een Voordeelurenabonnement krijg je nog 40% korting in de middagspits.

Zie ook: http://www.ns.nl/klantenservice/betalen/prijswijzigingen-2017.html. Heb je toch nog vragen? Stel ze gerust in dit topic.
like this0
Reputatie 7
Ik kan bij deze bevestigen dat deze verandering nog op zich zal laten wachten. Ik heb nog geen indicatie wanneer deze verandering vooralsnog zal worden doorgevoerd. Mijn oprechte excuses, zodra wij een definitieve datum hebben, zullen wij dit ook op onze website kenbaar maken. Ongetwijfeld lezen jullie dit ook terug op het forum.
Reputatie 7
Badge +4
Wanneer is daar aan toe maar de vraag is wat mij betreft vooral OF het wordt doorgevoerd.

Ik heb onlangs ergens gelezen dat vanaf maart 2020 de keuzedagen al het hele jaar geldig zijn, dus niet pas met ingang van 2021. Helaas kan ik niet meer achterhalen waar ik dat gelezen heb. Klopt dit bericht?

Reputatie 7
Badge +4

Het is hier ook voorbijgekomen, NS moet maar even aangeven hoe het precies zit. Ik ben wat voorzichtig met aankondigingen van NS op het gebied van de keuzedagen.

Goede vraag! Keuzedagen zijn vanaf 2020 al het hele jaar geldig en zit je niet meer vast aan de 2 maandelijkse Keuzedagen. Dit is echter wel pas vanaf de contractverlenging die dit jaar plaatsvindt, dus zal voor iedereen anders zijn. Stel dat je abonnement zich jaarlijks verlengt op 3 juli, dan zul je per 3 juli ook echt pas allemaal jaarlijkse Keuzedagen hebben. 

Reputatie 7
Badge +3

Goede vraag! Keuzedagen zijn vanaf 2020 al het hele jaar geldig en zit je niet meer vast aan de 2 maandelijkse Keuzedagen. Dit is echter wel pas vanaf de contractverlenging die dit jaar plaatsvindt, dus zal voor iedereen anders zijn. Stel dat je abonnement zich jaarlijks verlengt op 3 juli, dan zul je per 3 juli ook echt pas allemaal jaarlijkse Keuzedagen hebben. 

Dan heb ik pech. Mijn abonnement is 31/12/2019 ingegaan

@MoDe Zuur! Nog 1 jaartje overbruggen… :(

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Zuur! Nog 1 jaartje overbruggen… :(

Heel erg zuur, want als ik het had geweten, had ik het abonnement 1-1-20 in laten gaan. De wijziging mbt keuzedagen is niet gecommuniceerd ook niet aan bestaande klanten.

Welk abonnement heb je? Het Voordeeluren abonnement? Deze is al heel lang niet meer te bestellen en toen liep deze kwestie nog niet. 

Reputatie 7
Badge +3

Welk abonnement heb je? Het Voordeeluren abonnement? Deze is al heel lang niet meer te bestellen en toen liep deze kwestie nog niet. 

Dalvoordeel ingegaan op 31-12-2019 + keuzedagen en VDU verlenging eind november + keuzedagen.

Badge +3

Dus je hebt een Dal Voordeel (naast je bestaande VDU) erbij genomen alleen voor de Keuzedagen? Dat is dan wel heel erg zuur inderdaad. :disappointed_relieved:

Reputatie 7
Badge +3

Was het nu niet zo dat een klassiek Dal Voordeel vanaf dit jaar ook in het eerste jaar maandelijks kan worden opgezegd?  Dan zou je het abonnement per 31/1/2020 op kunnen zeggen, van 11 maanden geld terug krijgen en dan gelijk een nieuw abonnement afsluiten. Dan betaal je wel de 2020 prijs van €56 ipv nog de 2019 prijs van €52. 

Je kunt natuurlijk sowieso op elk willekeurig moment wijzigen naar Flex maar dan moet je daarna weer dat Flex compleet stopzetten voor je weer een klassiek Dal Voordeel op die kaart kan zetten. Kan natuurlijk wel weer op een nieuwe kaart, maar als je al een aparte kaart hebt voor het VDU kun je er straks gaan kwartetten met al die kaarten.

Edit, vanaf 1 maart 2020 is het Dal Voordeel abonnement maandelijks opzegbaar, óók in het eerste abonnementsjaar.

Dalvoordeel ingegaan op 31-12-2019 + keuzedagen en VDU verlenging eind november + keuzedagen.

Wat zonde! Nou ja, zonde… Je hebt in ieder geval wel de Keuzedagen. Ik hoop alleen wel dat je er goed gebruik van kan maken dit jaar. Volgend jaar moet dat inderdaad goed komen!

Badge +3

Was het nu niet zo dat een klassiek Dal Voordeel vanaf dit jaar ook in het eerste jaar maandelijks kan worden opgezegd?  Dan zou je het abonnement per 31/1/2020 op kunnen zeggen, van 11 maanden geld terug krijgen en dan gelijk een nieuw abonnement afsluiten. Dan betaal je wel de 2020 prijs van €56 ipv nog de 2019 prijs van €52. 

Ik las ergens dat die wijziging voor maart gepland was? Maar mocht je per 31-1-2020 kunnen opzeggen krijg je dan wel behalve die 11 maanden ook het geld van de (ongebruikte) keuzedagen terug?

En zat er niet een periode van 2 of 3 maanden tussen het opzeggen van een abonnement en hetzelfde abonnement opnieuw kunnen bestellen?

Dat laatste uit de tijd dat er elk jaar wel een Dal Voordeel actie was voor €29 en om te voorkomen dat mensen dus elke keer die bestelden (ook al kreeg je die korting via de Klantenservice vaak ook wel bij verlengen).

Reputatie 6
Badge +2

Kan natuurlijk wel weer op een nieuwe kaart, maar als je al een aparte kaart hebt voor het VDU kun je er straks gaan kwartetten met al die kaarten.

Dat Flex is inderdaad gewoon als joker te gebruiken om elk klassiek abonnement op elk moment kosteloos op te kunnen zeggen/wijzigen/verplaatsen etc.

Is dat wel van toepassing in deze situatie? Als je Dal Voordeel opzegt, gaan de Keuzedagen daarmee ook weg (en krijg je inderdaad de gepaste restitutie) en deze zijn niet meer te bestellen vanaf 2021. Volgens mij was het juist zaak dat deze behouden moesten worden. Toch, MoDe?

Badge +3

Oh, op die manier. Is het dan nu (2020) al zo dat je geen 7 keuzedagen meer kunt bestellen?

Reputatie 7
Badge +3

Keuzedagen zijn toch pas niet meer te bestellen miv 2021? Dus dit jaar nog wel.

En zat er niet een periode van 2 of 3 maanden tussen het opzeggen van een abonnement en hetzelfde abonnement opnieuw kunnen bestellen?

Was volgens mij alleen bij een actie waarbij de prijs lager was dan de normale prijs. 

Reputatie 7
Badge +3

Dus je hebt een Dal Voordeel erbij genomen alleen voor de Keuzedagen? Dat is dan wel heel erg zuur inderdaad. :disappointed_relieved:

Inderdaad, voor ik ze niet meer mag/kan bestellen.

Robert B, Momo, is het pas 2020? Ik zit met mijn hoofd al in 2021, blijkbaar! 😉 Dit is inderdaad vanaf 2021 zo. (Ik zal dit voor de duidelijkheid voor andere lezers aanpassen in mijn eerdere antwoord.) De opzegtermijn voor Dal Voordeel is vanaf maart 2020 ook maandelijks, trouwens! Dus wat hierboven wordt voorgesteld, zou in theorie inderdaad moeten kunnen, MoDe!

Reputatie 7
Badge +3

Is dat wel van toepassing in deze situatie? Als je Dal Voordeel opzegt, gaan de Keuzedagen daarmee ook weg (en krijg je inderdaad de gepaste restitutie) en deze zijn niet meer te bestellen. Volgens mij was het juist zaak dat deze behouden moesten worden. Toch, MoDe?

In 2020 zijn keuzedagen nog wel te bestellen, maar dalvoordeel was 31/12 €52 en 1/1 €56

7 keuzedagen (als je ze in 2020 al hebt) of 3 flexdagen vanaf 2021.

Klopt! Het is puur de overweging van die 4 euro, als je er meerwaarde in ziet om ze niet 2-maandelijks te gebruiken. Je kan het natuurlijk ook zo laten, dat is aan jou. :)

Reageer