beantwoord

Geldigheidsduur van keuzedag

• 1 januari 2018
  • 2 reacties
  • 328 Bekeken

Allereerst voor alle NS-reizigers en NS-medewerkers goede wensen voor 2018.
Heb ik goed begrepen, dat een Keuzedag geldt vanaf de eerste dag van een maand tot en met de laatste dag van de maand daarna?
Nu een vraag naar aanleiding van het zojuist ontvangen NS-Servicebericht Keuzedag: Klopt het, dat een Keuzedag op de eerste dag van een maand - op welke dag dit Servicebericht is verzonden en ontvangen - wel opgehaald kan worden, maar pas de dag erna gebruikt kan worden? Klopt mijn conclusie daaruit, dat die keuzedag dus feitelijk niet twee maanden, maar twee maanden min één dag gebruikt kan worden?
icon

Beste antwoord door Thom 1 januari 2018, 16:10

Uw conclusie is in beide gevallen niet juist. De ingangsdatum van de keuzedag kan elke dag in de maand zijn. U kunt een keuzedag inderdaad een dag voor het ingaan van de geldigheid op uw kaart zetten, maar die tweemaandelijkse periode is tot en met twee maanden na het ingaan van de geldigheid. De geldigheid van twee maanden klopt, omdat het een 'tot en met' is. En niet 'tot' zoals NS vermeldt.

De communicatieafdeling vindt het goed genoeg als het voor de grootste groep als begrijpelijk wordt ervaren, ook als het niet precies klopt. Grote punt is hier dat men 'tot' beweert en 'tot en met' wordt bedoeld. Dat moet ook wel juist zijn, want u kunt elke dag van het jaar met een keuzedag reizen. Min één dag kan dus niet waar zijn.
Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Uw conclusie is in beide gevallen niet juist. De ingangsdatum van de keuzedag kan elke dag in de maand zijn. U kunt een keuzedag inderdaad een dag voor het ingaan van de geldigheid op uw kaart zetten, maar die tweemaandelijkse periode is tot en met twee maanden na het ingaan van de geldigheid. De geldigheid van twee maanden klopt, omdat het een 'tot en met' is. En niet 'tot' zoals NS vermeldt.

De communicatieafdeling vindt het goed genoeg als het voor de grootste groep als begrijpelijk wordt ervaren, ook als het niet precies klopt. Grote punt is hier dat men 'tot' beweert en 'tot en met' wordt bedoeld. Dat moet ook wel juist zijn, want u kunt elke dag van het jaar met een keuzedag reizen. Min één dag kan dus niet waar zijn.
Dank voor uw reactie. Dat ik meende, dat de geldigheid van een Keuzedag ingaat op de eerste dag van de (eerste) maand van geldigheid, werd veroorzaakt doordat mijn kortingsabonnement indertijd (toevallig) op 1 januari is afgesloten; was dit op een andere datum gedaan, dan gold de eerste geldigheidsdatum inderdaad die andere dag van de maand. Dat NS niet altijd erg zorgvuldig is met zijn formuleringen naar klanten heb ik vaker ervaren, reden waarom ik mijn vragen stelde. Ik wens de afdeling voorlichting van NS voor dit en komende jaren toe, dat zij nog meer aandacht schenkt aan het zorgvuldig formuleren.

Reageer