Geldrop in Traject Venlo Eindhoven?

  • 27 augustus 2018
  • 28 reacties
  • 469 Bekeken

Ik heb een trajectkaart Venlo Eindhoven.

Met de auto ligt Geldrop aande snelweg Venlo-Eindhoven , dus ik dacht dat dat met de trein ook op het Venlo-Eindhoven traject lag en ik ben in Geldrop ingestapt. Mijn trajectkaart werd in Geldrop gewoon geaccepteerd om in te checken. Er staat naast het traject 0 euro tegoed op en automatisch opwaarderen is uitgeschakeld.
Ik kwam er tijdens de reis achter dat Geldrop niet op het treintrajectrussen Eindhoven en Venlo ligt.
Na uitcheken in Venlo werden geen kosten getoond.

Vraag 1: Was ik aan het reizen zonder geldig vervoersbewijs tussen Geldrop en Eindhoven?

Vraag 2: Zo nee: Waar kan ik de info vinden dat Geldrop in mijn traject zit?

28 reacties

Hallo Adrijaan, ik wou nog even aangeven dat een maandabonnement niet automatisch wordt verlengd. Deze loopt automatisch af aan het einde van de maand.

Als je saldo op je kaart hebt, wordt de ritprijs er dus bij een trajectkaart NIET (en dus ook niet later) van afgeboekt. Dát werd me er niet bijverteld toen ik de kaart bestelde.



Ik heb idd. eerst een gewone lege kaart gekocht,, en dan wordt er natuurlijk gevraagd of je er saldo op wilt zetten en automatisch opwaarderen wilt.

Maar een evt. saldo kun je dus pas weer gebruiken als het traject is stopgezet.

Wordt het maandtraject automatisch verlengd? Ik dacht van wel..Maar ik zal het hele spoorboekje nog eens doornemen. ..


Als je een beetje nadenkt kunnen dit soort misverstanden voorkomen worden.
Zolang de NS zelf niet eens de regels voor traject vrij kan aangeven en het advies op het forum gegeven door moderatoren is 'probeer het uit dan weet je het, want ik weet het ook niet'. Zal de NS echt zelf de informatievoorziening moeten verbeteren.

Eerder is al toegezegd om inzage te geven in de trajecten binnen het traject. Dat kan natuurlijk best zonder de pagina onoverzichtelijk te maken. Waar een wil is is een weg.....
Reputatie 7
Badge +3
Als je saldo op je kaart hebt, wordt de ritprijs er dus bij een trajectkaart NIET (en dus ook niet later) van afgeboekt. Dát werd me er niet bijverteld toen ik de kaart bestelde.

Staat anders toch wel heel duidelijk vermeld op https://www.ns.nl/abonnementen/traject-vrij.html
En het kan ook nooit kwaad om de voorwaarden te lezen.

OK, resumerend: kennelijk staat op de OV-chipkaart alleen het project "Traject-kaart" maar verder niet welke stations binnen dit traject vallen, en zelfs ook niet alleen maar het begin en eindpunt.

Het paaltje weet wel waar het staat, maar dus niet of dit station binnen of buiten het traject valt. Het meldt dus alleen iets als "Trajectkaart ingechecked". Bij uitchecken kan dat paaltje dus ook niet uitrekenen wat het heeft gekost, want het traject op de OV-chipkaart is niet bekend. Begin en eindstation worden genoteerd, en die vind je al vrij snel wél terug in je OV-chipkaart app. Maar er staat GEEN ritprijs. Dus je denkt dat het niets kost. Na een paar dagen verschijnt de ritprijs ...

Bij traject-kaarten kan het paaltje dus niet berekenen wat de rit gekost heeft. Bij andere kaarten zie je dat altijd netjes en ook wat je nog op de kaart hebt staan.

Het paaltje kan bij in- en uit-checken van een daluren kaart natuurlijk wél melden "trajectkaart / dalurenkaart ingechecked, saldo 0 (in mijn geval), betalen per factuur".

Als je saldo op je kaart hebt, wordt de ritprijs er dus bij een trajectkaart NIET (en dus ook niet later) van afgeboekt. Dát werd me er niet bijverteld toen ik de kaart bestelde. Als ik er geld op had gezet, had dat er in lengte van dagen op gestaan. Gebrekkige info dus. Het dood geld staat er dan op totdat ik ooit een keer met de bus zou reizen of met een andere vervoerder.

Ik had al een OV-chipkaart met saldo en automatisch opwaarderen, én een dalurenproduct, Het duurde alleen VEEL te lang om dat om te zetten naar een trajectkaart, zodat ik genoodzaakt was om een extra kaart te bestellen. Helaas heb ik die NIET als trajectkaart kunnen bestellen met gratis OV-chipkaart, want dan duurt het nog steeds VEEL te lang (zo'n 2-3 weken!!!). Ik heb een losse OV-chipkaart moeten bestellen en betalen, die was er in 2 dagen, en daar kon ik mijn traject dan opzetten. Waarom de andere methoden zo lang moeten duren is me een raadsel. Je kunt de gewijzigde kaart producten toch meteen ophalen in een automaat? Gelukkig heeft de NS me hier goed in geadviseerd, maar het systeem is dus absoluut niet klantvriendelijk......

De OV-chipkaart app weet overigens wel dát het een trajectkaart betreft (maar kennelijk ook niet welk traject), maar die zou in ieder geval totdat de NS de rit definitief heeft berekend kunnen zeggen "nog te bepalen". Als dit bepaald is, en als de reis binnen het traject valt, dan verdwijnt deze melding (of ritprijs is 0 euro), anders komt er de nog te factureren ritprijs te staan. Nee die ging/gaat niet van een evt. saldo van de kaart af, dus daar moet bij: Nog te factureren. De OV-chipkaart app kan natuurlijk ook bij contact met de NS server registreren wélk traject het precies betreft en welke stations er op dit traject liggen. Daarmee kan hij ook meteen bepalen wanneer het niets kost, of wanneer het nog door de NS uitgerekend moet worden...

Simpel toch?
Reputatie 4
NS heeft als verkoper een informatieplicht en de koper heeft een onderzoeksplicht. En een spoorkaart van Nederland met de locatie van de stations is zo gevonden met een korte zoektocht.

@Adrijaan: ik verwacht niet dat je de historie van het spoornet kent. Daarom reik ik je die info aan. Doe er je voordeel mee.
Reputatie 6
Als je een beetje nadenkt kunnen dit soort misverstanden voorkomen worden.
Reputatie 5
Badge
Ik wel, maar TS gaf aan niet te weten waar hij zou moeten beginnen met zoeken. Als (potentieel) klanten wordt duidelijk gemaakt hoe ze dat kunnen opzoeken, bijvoorbeeld door meer aandacht voor de spoorkaart, scheelt dat misverstanden zoals deze.
Reputatie 6
Die stations kan je toch zelf opzoeken?
Nee, die is er nog niet. Ik denk ook niet dat dit wenselijk is, gezien dat erg veel stations kunnen worden afhankelijk van het traject, waardoor die pagina erg onoverzichtelijk wordt.
Reputatie 5
Badge
Bedoel je in het bestelproces van een Traject Vrij abonnement, bryan?

Ja. (of misschien is dat er al wel maar kijk ik er overheen?)
Bedoel je in het bestelproces van een Traject Vrij abonnement, bryan?
Reputatie 5
Badge
Is het misschien mogelijk om op de pagina waar je de 2 stations opgeeft, daarna ook te vermelden welke stations er nog meer op het traject liggen?
Feedback en suggesties kun je uiteraard altijd bij onze Klantenservice kwijt, Adrijaan, dus ook hier! Ik zal je opmerkingen zeker doorzetten.

Ik wil wel aangeven dat ik zelf niet verwacht dat er, in ieder geval op korte termijn, iets zal veranderen in de weergave zoals hij nu is. Dit is namelijk een gevolg van hoe het Traject Vrij abonnement met Reizen op Rekening werkt. Bij dat soort abonnementen wordt de tariefprijs achteraf bepaald in ons systeem. Wanneer jij in- en uit checkt met je OV-chipkaart zal er geregistreerd worden waar dat is. Dat wordt dan doorgestuurd, maar aan de hand van de producten die er op de OV-chipkaart staan (reizen op rekening) kan nog niet worden bepaald wat de ritprijs wordt. Dit wordt dan in onze systemen berekend aan de hand van het abonnementen wat jij actief hebt. Vervolgens kun je dat terugvinden in je Mijn NS, aangezien dat gekoppeld is aan onze systemen en daardoor de ritprijs is berekend.

Om deze ritprijs vervolgens via de OV-chipkaart te laten zien zal er eerst weer een communicatie moeten plaatsvinden vanuit ons systeem náár de kaart, waarvoor sowieso eerst weer een transactie nodig zou zijn. Daarnaast betwijfel ik of zo'n communicatie überhaupt mogelijk is en of de OV-Chipkaart hun informatie zou aanpassen.
Beste Adrijaan, Geldrop ligt al sinds de opening in 1913 aan de spoorlijn naar Weert. Voor het stukje Geldrop - Eindhoven zul je iets moeten bijbetalen.

Je kunt van een reiziger niet verwachten dat hij het hele Nederlands spoornet sinds 1913 uit zijn hoofd kent, daar zul je hem op zijn minst mee moeten helpen.

Zo verbaast het me ook nog steeds dat ik in mijn NS app niet kan aangeven in welke trein dat ik zit om mijn traject en stations te kunnen volgen zodat ik mijn halte niet mis.

Ik heb ook geen probleem met het betalen, maar met de nog gebrekkige informatie op de plaats en op het tijdstip wanneer ik die nodig heb.

Ik vraag ook niet waar het station ligt, maar hoe ik aan die informatie kan komen. Ik vraag ook niet of ik had moeten betalen, maar hoe ik dat had kunnen weten dat ik correct was ingechecked en hoe ik dan betaald had, mijn saldo was immers 0.

Je beantwoord dus geen vragen, maar suggereert dat ik niet wilde betalen en dat ik dom ben, Dat helpt me echt niet.

Op het schermpje van de paaltjes en poortjes wordt met Traject Vrij aangegeven dat je met Traject Vrij reist.

>> Aangezien die paaltjes niet zo slim zijn dacht ik, O jee, snapt die wel dat dit mijn traject niet is.. De kaart kan namelijk niet alle stations op mijn traject zomaar uitwisselen...

Omdat ik 0 euro tegoed op mijn kaart had en automatisch opwaarderen niet had aangezet, dacht ik dat ik niet had betaald. Maar dan had het poortje natuurlijk "onvoldoende saldo" gemeld. Het was me ontschoten dat dit bedrag achteraf gefactureerd werd.

De ritprijs van de buiten traject reizen worden achteraf berekend en zijn dan ook niet gelijk bij uitchecken bekend. In jouw geval was het misschien heel simpel alleen Eindhoven - Geldrop, maar er zijn talloze reizen waarbij het paaltje/poortje het niet in de korte tijd die er is bij uitchecken kan berekenen. Achteraf vind je dan de ritprijs terug in je MijnNS account. Daar kan enkele dagen tussen zitten.

Ah, die heb ik idd. ook nog, MijnNS account. Maar dan kunnen ze dit bedrag ook enkele dagen later in mijn OV-chipkaart app laten zien.

Ik blijf erbij dat de OV-chipkaart in dit geval dan niet deze rit zonder Ritprijs moet laten zien maar met de melding "nog te bepalen" en evt. daarbij "nog te factureren". Dat had me op dat moment niet geholpen, maar dan weet ik in ieder geval daarna dat ik nog een rekening kan verwachten.

NS peilt regelmatig de mening van de reizigers, maar is er ook een mogelijkheid om ongevraagd je mening en suggesties voor verbetering te geven? Ik verwacht dat dit kan via dit forum en dat de moderator dit oppikt en er een verbetervoorstel voor in het kwaliteitssysteem zet.


Badge +3
Je factuur zal inderdaad € 1,40 of € 2,30 zijn afhankelijk van het tijdstip van inchecken (dal/spits).

Reis je vaker van of naar Geldrop, dan zou je je traject kunnen uitbreden naar Geldrop. Dat kost dan € 272 (op jaarbasis) tegen € 247 nu, dus € 25 per maand meer. Bij een maandabonnement is het wat prijziger (€ 340 t.o.v. € 308 nu, dus €32 meer).

Voordeel is dat je dan zowel rechtstreeks naar Eindhoven kunt of via Roermond (en Weert en Heeze en Geldrop) naar Eindhoven, althans volgens de reisplanner. Dat scheelt 17 minuten maar handig bij verstoringen.

Wellicht wordt Roermond als buiten traject gezien, maar dat kan je dan terug claimen.

Ik heb een trajectkaart Venlo Eindhoven.

Met de auto ligt Geldrop aande snelweg Venlo-Eindhoven , dus ik dacht dat dat met de trein ook op het Venlo-Eindhoven traject lag en ik ben in Geldrop ingestapt.
Als je een trajectkaart hebt verbaast het me dat je niet weet welke stations langs het traject leggen

Als de NS een traject vrij aanbied snap ik niet dat ze daarbij niet kunnen melden welke station tot het afgekochte traject horen.
Reputatie 7
Badge +3
Ook zou ik bij het inchecken een melding op de paal willen zien "ingechecked, 40% dalvrij per factuur". Dat had me heel wat angsten in de trein bespaard dat ik als zwartreiziger door de conducteur zou worden opgebracht. En na de reis gewoon een melding op de paal "uitgechecked ritprijs 1,40 per factuur" en zoals reeds beargrumenteerd, ook zichtbaar in de app.
Op het schermpje van de paaltjes en poortjes wordt met Traject Vrij aangegeven dat je met Traject Vrij reist.
Met dit abonnement reis je in principe niet zwart, zolang je gewoon netjes bent ingecheckt (en naderhand ook weer uitcheckt en je een geldig reisadvies volgens de reisplanner volgt). Angst om als zwartrijder een boete te krijgen is dan ook totaal niet nodig, al wil je doorreizen naar Maastricht.

De ritprijs van de buiten traject reizen worden achteraf berekend en zijn dan ook niet gelijk bij uitchecken bekend. In jouw geval was het misschien heel simpel alleen Eindhoven - Geldrop, maar er zijn talloze reizen waarbij het paaltje/poortje het niet in de korte tijd die er is bij uitchecken kan berekenen. Achteraf vind je dan de ritprijs terug in je MijnNS account. Daar kan enkele dagen tussen zitten.

Reputatie 4
Beste Adrijaan, Geldrop ligt al sinds de opening in 1913 aan de spoorlijn naar Weert. Voor het stukje Geldrop - Eindhoven zul je iets moeten bijbetalen.
Reputatie 6
Maar station Geldrop ligt niet aan de spoorlijn Eindhoven-Venlo.
@Tamzin Je geeft geen antwoord maar stelt de vraag ter discussie. Dat helpt niet echt. Zo ben je wél snel "koploper" met antwoorden. Tja, de intercity slaat wel eens een klein stationnetje over, en Geldrop ligt toch écht tussen Venlo en Eindhoven. Daarnaast blijft de informatie op de palen en in de OV-chipkaart app onvolledig. Jammer dat je die mening niet steunt.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb een trajectkaart Venlo Eindhoven.

Met de auto ligt Geldrop aande snelweg Venlo-Eindhoven , dus ik dacht dat dat met de trein ook op het Venlo-Eindhoven traject lag en ik ben in Geldrop ingestapt.

Als je een trajectkaart hebt verbaast het me dat je niet weet welke stations langs het traject leggen
Ok, nu duidelijk, dat zou dus met dalvoordeel van Geldrop naar Eindhoven een factuur van 1,40 euro zijn.
ik ben benieuwd.

In mijn reishistorie in de OV-chipkaart app staat echter bij de Ritprijs niets vermeld!
(Check-in Geldrop, Check-uit Venlo).

Nu kan ik me voorstellen dat de programmeurs van de app dit "moeilijk" vinden (net zoals ik het niet snapte), maar dan zou je er op zijn minst "nog te bepalen en nog te factureren" bij kunnen zetten in de app.

Nu kan ik in principe de factuur aanvechten met mijn reishistorie waarin me wordt verteld dat ik niets hoef te betalen. De ritprijs is namelijk nihil. Dat ga ik zeeeeer waarschijnlijk niet doen 😉 Er zullen vast wel ergens algemene voorwaarden zijn die alle onvolkomenheden indekken... Ik had het dus kunnen weten ;-)

Graag zou ik zien dat het ontbreken van de nog te factureren ritpijs in de OV-chipkaart app als "probleemmelding" wordt geregistreerd door moderator Denice, of tenminste als "functionaliteitsverzoek" van een onwetende reiziger die graag goed geïnformeerd wil worden. Het liefst zie ik natuurlijk meteen na afloop van de reis in de OV-chipkaart app dat me dit alsnog 1,40 gaat kosten. Op zijn minst kan in de app "nog te bepalen en te factureren" worden neergezet.

Ook zou ik bij het inchecken een melding op de paal willen zien "ingechecked, 40% dalvrij per factuur". Dat had me heel wat angsten in de trein bespaard dat ik als zwartreiziger door de conducteur zou worden opgebracht. En na de reis gewoon een melding op de paal "uitgechecked ritprijs 1,40 per factuur" en zoals reeds beargrumenteerd, ook zichtbaar in de app.

Ik ben benieuwd wat de NS met deze reizigerservaring kan en wil doen.

Vriendelijke groet,
Adriaan
Hi Adrijaan. Welkom bij de Community.

Wat bryan aangeeft klopt inderdaad 🙂 Geldrop zit inderdaad niet op jouw traject. Welke stations op jouw traject liggen kan je vinden in bijvoorbeeld de Reisplanner. Als je het traject Venlo - Eindhoven invult en je klikt vervolgens op de trein zie je dat Blerick, Horst-Sevenum, Deurne en Helmond op jouw traject liggen. Ook te vinden op de Spoorkaart.

Reageer