Geldt dalurenkorting ook als je in dalurentijd (bijv. 15.55) incheckt en instapt en daarna nog 2 uur in de trein zit en uitcheckt buiten daltijd? Ik ga volgende week op vrijdagmiddag naar Maastricht, ws met trein van 15.30 uur. Is dan de gehele reis met 40% korting?
Hoi Marwen67,
Als je met een OV-chipkaart met korting (zoals met een Dal Voordeel-abonnement) reist krijg je inderdaad de hele reis korting. Het tijdstip van inchecken bepaalt de korting voor de hele reis. Andersom geldt dit ook, als je om 18.20 uur incheckt en het grootste deel in de daluren reist, krijg je dus geen korting.
Met een e-ticket met korting (bv. een Samenreisticket) mag je na 16 uur niet meer in de trein zitten.
Hoi Marwen67,
Als je met een OV-chipkaart met korting (zoals met een Dal Voordeel-abonnement) reist krijg je inderdaad de hele reis korting. Het tijdstip van inchecken bepaalt de korting voor de hele reis. Andersom geldt dit ook, als je om 18.20 uur incheckt en het grootste deel in de daluren reist, krijg je dus geen korting.
Met een e-ticket met korting (bv. een Samenreisticket) mag je na 16 uur niet meer in de trein zitten.
Met als toevoeging, als u overstapt naar een andere vervoerder (bijvoorbeeld NS naar Arriva of Arriva naar NS) dan gaat u een nieuwe overeenkomst aan.
Als dan tijdens de spits is dan gaat u vanaf daar wel het spitstarief betalen. Naar Maastricht rijden beide vervoerders.
U moet voor 15:59 inchecken om met korting te reizen (en natuurlijk een korting abonoment hebben), met als voorwaarde dat u na inchecken de eerste trein neemt.
Mocht u vrijdag na 18:30 willen reizen, dan is abonoment NS weekend vrij (tijdelijk voor €26,21 p.m eerste 2 maanden, daarna €34,95 p.m) vermoedelijk heel erg interessant, helemaal als u in het weekend terug gaat. Voor €3,40 p.m extra kan u in daluren met 40% korting reizen.
Met als toevoeging, als u overstapt naar een andere vervoerder (bijvoorbeeld NS naar Arriva of Arriva naar NS) dan gaat u een nieuwe overeenkomst aan.
Deze uitzondering geldt alleen bij reizen op saldo, niet bij Flex.
U moet voor 15:59 inchecken om met korting te reizen (en natuurlijk een korting abonoment hebben), met als voorwaarde dat u na inchecken de eerste trein neemt.
Er geldt een marge van 5 minuten, dus je kunt tot 16.05 uur inchecken om met korting te reizen.
Je hoeft ook niet de eerste trein te nemen, maar je moet wel binnen 30 minuten na inchecken beginnen met reizen, tenzij niet mogelijk door bv. vertraging.
Als ik om 05.17 (daluur) vertrek naar Schiphol, reis ik dan met korting met een daluren abonnement?
Ja, 05:17 valt in de daluren. De spits is maandag-vrijdag van 06:30-09:00 en 16:00-18:30
De marge van 5 minuten mag wel wat ruimer zijn, of er zou een systeem moeten komen dat je reis nauwkeurig volgt.
Voorbeeld: Mijn trein vertrekt om 8:53, maar het daluur begint pas om 8:55, inclusief de marge. Ik kom rond 9:45 aan, dus het grootste deel van mijn reis valt binnen de daluren. Toch betaal ik het volle tarief omdat ik net een paar minuten te vroeg incheck. Dat voelt oneerlijk. Met een systeem dat je werkelijke reis registreert, zou dit probleem verholpen zijn. Of door de marge realistischer te maken.
Hoi
Daluren starten om 9.00 uur. Er is nu een speling van 5 minuten. En verder het weekend uiteraard.
Als dit opgerekt wordt, waar leg je dan de grens?
Daluren:
" Van maandag tot en met vrijdag van 9.00 - 16.00 en van 18.30 - 6.30 uur. Van vrijdagavond 18.30 uur tot maandagochtend 4.00 uur."
De marge van 5 minuten mag wel wat ruimer zijn, of er zou een systeem moeten komen dat je reis nauwkeurig volgt.
Voorbeeld: Mijn trein vertrekt om 8:53, maar het daluur begint pas om 8:55, inclusief de marge. Ik kom rond 9:45 aan, dus het grootste deel van mijn reis valt binnen de daluren. Toch betaal ik het volle tarief omdat ik net een paar minuten te vroeg incheck. Dat voelt oneerlijk. Met een systeem dat je werkelijke reis registreert, zou dit probleem verholpen zijn. Of door de marge realistischer te maken.
Korting is alleen bedoeld voor mensen die na 9 uur vertrekken.
Gewoon consequent zijn. Het is 9.00 en niet eerder. Als iemand twee minuten eerder wil dan wil de volgende vijf minuten eerder en ga zo maar door.
Zoals al opgemerkt, beginnen de daluren na de ochtendspits om 9.00 uur. De marge is ervoor om op grotere stations, met een lange afstand tussen het incheckpoortje en het vertrekperron, met korting te kunnen reizen met een trein die om of vlak na 9.00 uur vertrekt. Daarvoor is vijf minuten voldoende.
In sommige gevallen is het vanwege de marge mogelijk om met korting een trein te kunnen nemen die vlak voor 9.00 uur vertrekt. Dat is echter een gelukje. Het is begrijpelijk dat u liever niet voor de hele reis vol tarief betaalt, maar dan moet u een trein later nemen. En bekijk het ook eens van de andere kant: bij inchecken om 15.53 uur en aankomen om 16.45 uur is de hele reis met korting, hoewel het grootste deel in de spitsuren plaatsvindt.
Het werkt inderdaad twee kanten op, al zie ik niet goed in waarom je tot 16:05 op daltarief kunt inchecken voor een reis in de spits (bijv. voor een trein die om 16:30 vertrekt).
Je kunt eventueel met een e-ticket of bankpas reizen tot het eerste station na 9:00 en daar inchecken met je korting- of vrij reizen abonnement.
Het werkt inderdaad twee kanten op, al zie ik niet goed in waarom je tot 16:05 op daltarief kunt inchecken voor een reis in de spits.
......
Mogelijk een marge van 5 minuten ten gunste van de reiziger om gezeur over niet gelijk lopende klokken te voorkomen.
Het werkt inderdaad twee kanten op, al zie ik niet goed in waarom je tot 16:05 op daltarief kunt inchecken voor een reis in de spits.
......
Mogelijk een marge van 5 minuten ten gunste van de reiziger om gezeur over niet gelijk lopende klokken te voorkomen.
Dat gezeur heb je nog steeds alleen is dat nu verplaatst naar 16:05, overigens ook met 8:55...
Dat gezeur heb je nog steeds alleen is dat nu verplaatst naar 16:05, overigens ook met 8:55...
Inderdaad redelijk gangbaar, reizigers (incl. ikzelf) die buiten de poortjes stonden te wachten totdat het 8:55 was (of vóór 8:55 inchecken voor koffie bij de Kiosk en dan weer naar buiten, die passage telt niet mee als reis).
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.