Goedkope kaarten voor jongeren van 12 tot 18, goed idee?

• 27 februari 2020
  • 8 reacties
  • 166 Bekeken

Reputatie 7
Badge +4
  • Super user
  • 19259 reacties

NS heeft goedkope kaarten voor jongeren van 12 tot 18 aangekondigd. Ze vielen een beetje buiten het schip tussen gratis Kidsvrij en behoorlijk goedkope studentenabonnementen. Jongeren kunnen een dagkaart voor € 7,50 kopennmaar mogen zich tijdens de spits niet in de trein bevinden. Er komt een soort WeekendVrij voor jongeren voor 15 euro.

De voorwaarden van de nieuwe jongerenkaarten staan hier.

8 reacties

Het eerste wat mij vooral opvalt is de volgende zin:

”Voor kinderen tot 12 jaar is de trein gratis en voor studenten ook.”

Daar wordt de indruk gewekt dat de trein altijd gratis is tot 12 jaar. Dat lijkt me veel te kort door de bocht. 

Reputatie 7
Badge +4

Het vult wel een gat en maakt de keuze voor de auto minder vanzelfsprekend.

Dit soort goedkope kaartjes zijn naar ik aanneem alleen voor de tweede klas. Een Weekendvrijkaart voor 15 euro moet beslist niet een upgrademogelijkheid naar de eerste klas kennen. NS mag de wel goed betalenden wel wat waarde voor hun geld bieden. Dat wordt sowieso tijd. 

Verder vind ik het niet een gek idee.

Het is wel erg goedkoop. Er ontstaat nu toch wat frictie naar de ‘normaal’ betalende reiziger toe. Die was er al met de actiekaartjes.

Het zou een goede zaak zijn als de vierkante Azteccode het openen van incheckpoortjes tijdens de spits onmogelijk maakt.

Handhaving is wel een punt. Zonder dat zou het wel eens sterk overlastgevend kunnen worden. 

De dagkaarten zijn e-tickets. Het voorschrift  dat je vanaf je twaalfde jaar een ID moet hebben in de trein gaat ellende geven als je daar geen aandacht aan besteedt.

Worden de treinen in het weekend nu verlengd? Anders betalen de normale reizigers het gelag, omdat er nog minder zitplaatsen zijn.

Kunnen zitten is de norm, in de randstedelijke spits kan dat niet altijd, maar in het weekend en in de daluren zeker wel. 

Reputatie 7
Badge +4

Het eerste wat mij vooral opvalt is de volgende zin:

”Voor kinderen tot 12 jaar is de trein gratis en voor studenten ook.”

Daar wordt de indruk gewekt dat de trein altijd gratis is tot 12 jaar. Dat lijkt me veel te kort door de bocht. 

Het is weer de afdeling Communicatie. Of eigenlijk ‘Communicatie’. Dit is gewoon niet waar en dat weten ze donders goed. Het is onethisch met halve waarheden te komen omdat dat zo prettig voelt voor de lezer. 

Een halve waarheid is ook een leugen. Daar zijn velen van ons nog mee opgevoed. Het geldt zeker bij duidelijk voorbereide teksten. 

Kan NS geen tekstschrijvers inhuren die met correct geformuleerd de waarheid spreken, in plaats van met doordachte foute formuleringen het aanprijzen van een product te manipuleren.

Universitair opgeleide communicatiedeskundigen kunnen zich er niet achter verschuilen dat mensen niet kunnen tekstverklaren op hun niveau, en het dus wel een beetje klopt en niet helemaal onjuist is qua totaalindruk. 

Lezers van een NS-site moeten er op kunnen rekenen dat de informatie klopt en niet alleen feel-good promotie bevat.

Zo, dat moest er even uit, en nu maar weer terug naar de jongerenkaarten.

Hi Thom, ik snapte even de opmerking: het maakt de keuze voor de auto minder vanzelfsprekend niet. 

Reizigers tussen 12 en 18 hebben geen rijbewijs en kunnen dus niet zelfstandig met de auto. Ik neem aan dat je hier de kinderen bedoelt die anders weggebracht worden. Eerlijk gezegd denk ik dat dat er niet heel veel zijn. 

Voor de rest kan ik mij geheel in je betoog vinden.

Reputatie 7
Badge +1

Het zou een goede zaak zijn als de vierkante Azteccode het openen van incheckpoortjes tijdens de spits onmogelijk maakt.

Handhaving is wel een punt. Zonder dat zou het wel eens sterk overlastgevend kunnen worden. 

Met het domme poortje, slimme kaart systeem zou het inderdaad fijn zijn als mensen in het algemeen met een ongeldige Aztec code de poortjes niet binnenkomen en we dus slimme poortjes krijgen. Bij een station met paaltjes kan iedereen gewoon doorlopen, dus handhaving is zeker nodig. 

Maar over dat poortjes en paaltjes gedoe is er volgens mij al een discussie gaande door een andere persoon die een hele duidelijke mening heeft en die kenbaar wilt maken.:wink:

Reputatie 7
Badge +4

Hi Thom, ik snapte even de opmerking: het maakt de keuze voor de auto minder vanzelfsprekend niet. 

Reizigers tussen 12 en 18 hebben geen rijbewijs en kunnen dus niet zelfstandig met de auto. Ik neem aan dat je hier de kinderen bedoelt die anders weggebracht worden. Eerlijk gezegd denk ik dat dat er niet heel veel zijn. 

Voor de rest kan ik mij geheel in je betoog vinden.

Het voorkomt ten dele dat ouders met jongeren die wegbrengen met de auto. Ik deed dat zelf ook. Ze kunnen nu redelijk goedkoop zelfstandig op stap. Het zal niet altijd praktisch zijn, maar in veel gevallen kan het wel. Hoe veel het er zijn, is natuurlijk niet in te schatten.

Uiteraard rijden de jongeren inderdaad niet zelf, maar ik begrijp je verwarring.

Thom was mij natuurlijk net voor! Mag ik jullie vragen om de discussie voort te zetten in dit topic? Dan kan dat topic eventueel gebruikt worden in de communicatie naar de reizigers toe.

Reputatie 7
Badge +4

Maar over dat poortjes en paaltjes gedoe is er volgens mij al een discussie gaande door een andere persoon die een hele duidelijke mening heeft en die kenbaar wilt maken.:wink:

• Daar maak ik me bepaald niet druk over. Poortjes belemmeren een bepaalde categorie - de betalingsmijders die zichzelf ‘slim’ vinden - in hun gedrag. Laat ik nu net dat gedrag ongewenst vinden en we prikken daar dus echt dwars doorheen.

@Sascha NS Mag ik jullie vragen om de discussie voort te zetten in dit topic? Dan kan dat topic eventueel gebruikt worden in de communicatie naar de reizigers toe.

Ik heb mijn openingstopic verplaatst.

Reageer