beantwoord

Gratis mee reizen

• 24 August 2015
  • 6 reacties
  • 543 Bekeken

Tijdens onze treinrit naar sail amsterdam werden wij aangesproken door een alleen reizende vrouw die vroeg of ze met ons meemocht reizen. Zij zei dat ze een gratis meereiskaartje van de ns had ontvangen. Wij voelden ons gebruikt door haar. Dit kan toch niet de bedoeling zijn dat reizigers die betaald hebben worden misbruikt. Wat hadden we moeten doen als we controle hadden gekregen?
Ik had een gratis reisdag en mijn padtner gewoon een ov
icon

Beste antwoord door Thom 24 August 2015, 14:02

Bekijk origineel

6 reacties

Je kunt toch gewoon 'nee' zeggen als je niet van een vraag gediend bent?
Ik denk dat je gewoon 'Nee' tegen het voorstel van die vrouw hadden moeten EN KUNNEN zeggen.
Als je ergens niet comfortabel mee bent moet je dat niet doen.

Overigens had je in de problemen kunnen komen als bleek dat de vrouw helemaal het reisproduct niet op haar OV chipkaart had staan. Als je dan tegen de HC zou gaan uitleggen dat je niet had begrepen wat de vrouw bedoelde toen ze je het voorstelde zou je daar wellicht wel mee wegkomen maar zou jezelf geen lekker gevoel geven.
Als je een voorstel niet begrijpt moet je er niet op ingaan.
Reputatie 7
Badge +3
Die gratis mee-reis-kaartjes zijn net als de mee-reis-regeling ondingen die tot misbruik uitnodigen. De kosten worden uiteindelijk verhaald op de wel betalende reiziger
Die gratis mee-reis-kaartjes zijn net als de mee-reis-regeling ondingen die tot misbruik uitnodigen. De kosten worden uiteindelijk verhaald op de wel betalende reiziger

Dat is dan de eigen schuld van de wel betalende reiziger. Als je iemand niet kent reis je er ook niet mee samen. Als je geen 'Nee' durft te zeggen is dat je eigen schuld/zwakte. Logisch dat NS het geld dan daar probeert weg te halen, dat lukte de zg op korting reizende ook!
Reputatie 7
Badge +3
@ErikVD
Ook als je zelf nee zegt betaal je nog steeds mee aan het misbruik.
Reputatie 7
Badge +4
Mensen bezwijken vaak uit angst voor agressie of de woorddiarree van deze spoorparasieten. In die zin is het maar goed dat de actie is afgelopen. Als mensen echt meereizen en tegelijkertijd inchecken op dezelfde tijd en plaats, is de actie natuurlijk wel heel sympathiek. Als conducteurs daarop controleren en de meesten doen dat dan is het, hoewel nog niet helemaal waterdicht, een mooie actie.

De parasitaire mentaliteit vorm het probleem. Ik heb het wel meegemaakt dat een mevrouw mij een paar stoelen verderop aanwees als degene waarmee ze meereisde - zelfs zonder dat ik van iets wist - en toen ik dat weersprak tegen de conducteur, geconfronteerd werd met opmerkingen als zijnde iemand met een kapitalistische nazaatmentaliteit van degenen die verantwoordelijk waren voor de slavernij. Waardoor haar standpunt kennelijk meerwaarde had. Ik reis inderdaad eerste klas.

De rest van het verbale geweld zal ik je maar besparen, ik had haar nog nooit eerder gezien, noch een woord met haar gewisseld.

Reageer