Bij een groepsreis heb je e-tickets, waarmee je niet kunt in/uitchecken. Heb je bij controle een ov-chipkaart gegeven ipv het e-ticket?
Hoi Luiks,
Als je per ongeluk je OV-chipkaart aan de conducteur hebt gegeven, en daarbij meldt dat je bent vergeten in te checken, zal de conducteur dat registreren en volgt er automatisch een correctietarief van € 50.
Als je met een e-ticket (zoals een Groepsticket) reist, hoef/moet je niet in- en uitchecken met je OV-chipkaart. Anders betaal je dubbel. Dat e-ticket moet je aan de conducteur laten zien. Dat heb je later alsnog gedaan, maar toen was de registratie door de conducteur blijkbaar al gedaan.
Op Schiphol had je helemaal niks moeten doen. Er staan daar geen poortjes, dus kun je gewoon doorlopen.
Ik zou nogmaals contact opnemen met de klanteNService. Wellicht hebben ze je niet goed begrepen. Als je met je Groepsticket kunt aantonen dat je een geldig vervoersbewijs had, lijkt coulance me op z'n plaats.
Groepsreis betaald en toch boete
Wij gingen met 2 personen met 2 geldige en betaalde groepsreistickeds van Hengelo naar Schiphol
Onderweg kwam de conducteur en ik vertelde dat ik in Hengelo was vergeten in te checken en liet mijn ticked in de NS app zien, de man zei niets
Op Schiphol wilde ik met mijn Flex uitchecken; maar omdat ik vergeten was in te checken; werkte dat als inchecken!
Thuisgekomen wachte mij een onaangename mail met een boete van €50!
Nam 's avonds na 11 uur bij thuiskomst direct contact op met NS klantenservice, maar moest de volgende dag terugbellen. Na lang overleg moet ik toch € 20 betalen
Hoe kan dat?
U had een groepsticket en daar had u ook mee moeten uitchecken. U heeft dus denk ik inderdaad uw OV-kaart overhandigt aan de conducteur en die heeft terecht een afwijking geconstateerd.
“Op Schiphol wilde ik met mijn Flex uitchecken; maar omdat ik vergeten was in te checken; werkte dat als inchecken!”
U had de hele dag dus uw OV-chipkaart niet moeten gebruiken. Hierdoor is de verwarring ontstaan.
Ik denk dat u het beste met de mail kan reageren en de hieronder gegeven antwoorden kan overnemen. Ik vind de reactie van NS een beetje op koehandel overkomen eerlijk gezegd. Of de boete is terecht en blijft staan of de boete is onterecht en wordt geschrapt. Het verlagen van de boete van € 50,00 naar € 20,00 vind ik in deze casus niet gepast.
Die € 20 komt waarschijnlijk door de incheck op Schiphol zonder uitcheck. Het totaal zou dus € 70 geweest zijn. Blijkbaar is de boete van € 50 dan toch geheel kwijtgescholden. Maar aangezien Luiks blijkbaar zelf niet helemaal wist hoe het werkt, kan ik me voorstellen dat de klanteNService de situatie ook niet helemaal goed begrepen heeft.
Misschien kun je het ook zelf herstellen via https://www.ns.nl/klantenservice/vergeten/in-en-uitchecken-vergeten.html
U had een groepsticket en daar had u ook mee moeten uitchecken.
Dat gaat niet want een groepsticket is een e-ticket.
U had een groepsticket en daar had u ook mee moeten uitchecken.
Dat gaat niet want een groepsticket is een e-ticket.
Klopt, ik bedoelde meer de poortjes openen. Op Schiphol staan er natuurlijk geen poortjes, dus TS hoefde daar niets te doen.
Een medewerker heeft mij netjes en correct gebeld en heeft de zaak goed begrepen en ik heb geen boete gekregen. Er zijn dus ook nog mensen mensen bij de NS en niet alleen maar AL computers of hoe die dingen ook mogen heten. Lang leve de mens!