beantwoord

Groepsticket

• 8 september 2019
  • 10 reacties
  • 236 Bekeken

Wij verpleegkundige gaan 14 september naar de dam om te demonstreren.
Nu willen wij een groepsticket nemen om de trein naar amsterdam te nemen, maar nu zie ik dat je voor een intercity direct een toeslag dient te betalen. Nu zag ik dat je daar ook online alvast een ticket voor kunt kopen. Voor mij is het alleen erg onduidelijk of ik deze 2x moet kopen of dat deze zelf als wordt berekend (zoals ook met de groepsticket wordt gedaan). Wie o wie heeft dit eerder gedaan en antwoord voor mij?
icon

Beste antwoord door Tochjo 8 september 2019, 19:37

De Toeslag Intercity Direct moet voor elke reiziger afzonderlijk worden aangeschaft. En als u zowel heen als terug reist, dan moet elke reiziger twee keer de toeslag aanschaffen: zowel voor de heenreis als voor de terugreis.

U kunt deze extra kosten vermijden door niet met Intercity direct te reizen, maar met reguliere intercity's. Er is altijd een reismogelijkheid zonder Intercity direct. U bent dan wel langer onderweg.
Bekijk origineel

10 reacties

Badge +3
De Toeslag Intercity Direct moet voor elke reiziger afzonderlijk worden aangeschaft. En als u zowel heen als terug reist, dan moet elke reiziger twee keer de toeslag aanschaffen: zowel voor de heenreis als voor de terugreis.

U kunt deze extra kosten vermijden door niet met Intercity direct te reizen, maar met reguliere intercity's. Er is altijd een reismogelijkheid zonder Intercity direct. U bent dan wel langer onderweg.
Reputatie 7
Badge +2
Groepstickets zijn alleen in de daluren te gebruiken. Wanneer je met de IC direct zou willen, kun je het beste op het perron van IC direct een kaartje kopen. Daar kun je kaartjes tegen daluurtarief kopen. Online zijn ze alleen tegen voltarief te koop.
Reputatie 7
Badge +3
Waar komt u vandaan? Want de Intercity Direct rijdt alleen op het traject Amsterdam - Rotterdam/Breda via de HSL, waarbij alleen op het gedeelte Schiphol - Rotterdam een toeslag nodig is. Doordat de Intercity Direct via de HSL rijdt is deze sneller dan de gewone intercity die via Leiden rijdt. U kunt dus ook tussen Rotterdam en Amsterdam een gewone intercity nemen waarvoor geen toeslag nodig is.

Mensen die weinig tot nooit met de treinen reizen denken nog wel dat voor iedere (directe) intercity nodig is, maar dit is niet zo.

Wanneer u vanuit Rotterdam komt en van de Intercity Direct gebruikt wilt maken is inderdaad naast het groepsticket nog apart de toeslag nodig. Dit wordt niet al berekend in het groepsticket.
Groepstickets zijn alleen in de daluren te gebruiken. Wanneer je met de IC direct zou willen, kun je het beste op het perron van IC direct een kaartje kopen. Daar kun je kaartjes tegen daluurtarief kopen. Online zijn ze alleen tegen voltarief te koop.
Daluren weekend las ik
Waar komt u vandaan? Want de Intercity Direct rijdt alleen op het traject Amsterdam - Rotterdam/Breda via de HSL, waarbij alleen op het gedeelte Schiphol - Rotterdam een toeslag nodig is. Doordat de Intercity Direct via de HSL rijdt is deze sneller dan de gewone intercity die via Leiden rijdt. U kunt dus ook tussen Rotterdam en Amsterdam een gewone intercity nemen waarvoor geen toeslag nodig is.

Mensen die weinig tot nooit met de treinen reizen denken nog wel dat voor iedere (directe) intercity nodig is, maar dit is niet zo.

Wanneer u vanuit Rotterdam komt en van de Intercity Direct gebruikt wilt maken is inderdaad naast het groepsticket nog apart de toeslag nodig. Dit wordt niet al berekend in het groepsticket.

Wij komen vanuit breda en gaan naar amsterdam centraal
Reputatie 7
Badge +3
U kunt dan kiezen:
Of vanuit Breda met de Intercity Direct naar Amsterdam te gaan. Dan moet u de toeslag betalen.
Of vanuit Breda naar Rotterdam met de Intercity Direct en in Rotterdam over te stappen op een reguliere intercity (die via Delft, Leiden en Haarlem rijdt). Dan hoeft u de toeslag niet te betalen maar doet u er wat langer over.
Badge +3
Overstappen kan natuurlijk ook in Delft of op Den Haag HS 😉
Reputatie 7
Badge +3
Ja, vanuit de IC Eindhoven - Den Haag Centraal kun je ook over overstappen in Delft en Den Haag HS. Maar zelf stap ik het liefst over op het eerste station waar dat mogelijk is, tenzij op een volgend station de overstaptijd ruimer is.

En vanuit die IC Eindhoven - Den Haag Centraal op Delft overstappen op de IC naar Amsterdam zou ik zelf niet doen. Die naar Den Haag vertrekt om .00 en .30 en die naar Amsterdam om .24 en .54. (Ja, ik weet de tijden nog uit mijn hoofd). Dus moet je dan 24 minuten wachten.
Dan kun je wel de IC naar Lelystad nemen om .09 of .39 en dan weer in Leiden overstappen, maar die 2 minuten overstap daar is geen garantie.

En voor de volledigheid geeft de reisplanner ook een advies via Den Bosch en Utrecht. Dus die keuze is er ook nog.
Badge +3
Dan zou ik het wel weten met het risico op uitval tussen Breda en Rotterdam, en gewoon via Den Bosch reizen (met hooguit nog een extra overstapje/directe aansluiting in Utrecht).
Reputatie 7
Badge +3
Uitval tussen Breda en Rotterdam? Die is er toch nooit.....?

Kuch, kuch, net weer eentje 3 uur vast gestaan bij Zevenbergschen Hoek.

Reageer