beantwoord

GTBV maakt geen onderscheid bij keuzedag eerste en tweede klas.

Reputatie 7
Badge +4
  • Super user
  • 16787 reacties
Bij een vertraging van zestig minuten of meer is er bij een keuzedag voor 60 plus sprake van een teruggave van 3,50. Dat lijkt niet veel maar is in werkelijkheid het bedrag dat een tweedeklas keuzedag kost: (24,50/7= 3,50).
Reizigers met een tweede klas keuzedag krijgen bij een dergelijke vertraging dus de hele aanschafprijs terug. Netjes. Dat bij een half uur vertraging geen teruggave plaatsvindt is logisch: 3,50/2 is 1,75 en dat is onder de grens van 2,20 die NS aanhoudt.

Maar: als je een keuzedag eerste klas gebruikt is die teruggave ook 3,50. Een eersteklas keuzedag kost echter geen 3,50 maar 49,50/7 = 7.07

Zou in dat geval een teruggave van 7,00 niet gerechtvaardigd zijn? Dan krijgt deze reiziger ook zijn aanschafprijs voor die dag terug, net als zijn medesenior met een tweedeklas keuzedag.
icon

Beste antwoord door Femke NS 25 juni 2014, 15:03

Ik heb inmiddels meer informatie. Voor geld terug op een Dagkaart rekenen we altijd de kwart van de waarde van de kaart bij dertig + minuten vertraging en de helft van de waarde van de kaart bij 60+ minunten vertraging. Voor een eersteklas Keuzedag is dat € 49,50 / 7 = € 7,- (afgerond). De helft daarvan is € 3,50. We baseren ons dus op de prijs van een eersteklas Keuzedag en daarom is dit hetzelfde bedrag.

Bekijk origineel

8 reacties

Badge
Beste Thom, dat is een goede vraag. Ik ga uitzoeken waarom er gekozen is voor hetzelfde bedrag voor eerste en tweede klasse Keuzedagen. Wanneer ik meer weet dan zal ik dat hier delen.

Ik heb je topic verplaatst naar 'Overige producten'.
Badge
Ik heb inmiddels meer informatie. Voor geld terug op een Dagkaart rekenen we altijd de kwart van de waarde van de kaart bij dertig + minuten vertraging en de helft van de waarde van de kaart bij 60+ minunten vertraging. Voor een eersteklas Keuzedag is dat € 49,50 / 7 = € 7,- (afgerond). De helft daarvan is € 3,50. We baseren ons dus op de prijs van een eersteklas Keuzedag en daarom is dit hetzelfde bedrag.
Reputatie 6
Badge +2
Je bedoelt dat http://www.ns.nl/reizigers/klantenservice/klantenservice/hulp-als-het-even-tegen-zit niet klopt?

Daar staat:

....................... .. 30 t/m 59 minuten ........60 minuten of meer
Keuzedag 60+ .............-................................ € 3,50
Reputatie 7
Badge +4
Femke NS schreef:

Ik snap je verhaal. Het laat onverlet dat het vreemd voelt dat het effect is dat de reiziger in de tweede klas zijn aankoopbedrag terug krijgt en de reiziger in de eerste klas voor de helft. Feitelijk klopt dan de systematiek niet voor de keuzedag, al begrijp ik je wel. Het voelt vreemd maar het verhaal van Femke is wel logisch. Al vind ik de link van Dennis wel grappig in deze.

Dank ook aan Femke dat je dit daadwerkelijk hebt uitgezocht.

Eigenlijk heb ik veel liever geen vertraging dan geld terug bij vertraging.
Reputatie 6
Badge +2
Thom schreef:

Het laat onverlet dat het vreemd voelt dat het effect is dat de reiziger in de tweede klas zijn aankoopbedrag terug krijgt en de reiziger in de eerste klas voor de helft.

Femke zegt juist dat je bij 60+ minuten vertraging € 7 terugkrijgt.
Reputatie 7
Badge +4
Dennis schreef:

Thom schreef:

Het laat onverlet dat het vreemd voelt dat het effect is dat de reiziger in de tweede klas zijn aankoopbedrag terug krijgt en de reiziger in de eerste klas voor de helft.

Femke zegt juist dat je bij 60+ minuten vertraging € 7 terugkrijgt.

Volgens mij zegt ze dat niet.

Femke: en de helft van de waarde van de kaart bij 60+ minunten vertraging.

Bij zestig minuten vertraging is de helft van de waarde van mijn eersteklas kaartje 7.07/2 = afgerond 3,50.
Reputatie 6
Badge +2
O sorry, ik las het niet goed. Voor de 1e klas is het volgens de norm, voor de 2e klas meer dan de norm.
Reputatie 6
Badge +2
Voor de Overgang 2-1 keuzedag 60+ is de vergoeding ook relatief tweemaal zoveel als voor de dagkaart.

Reageer