Haarlem of Schiphol

• 25 november 2014
  • 2 reacties
  • 127 Bekeken

Vanmiddag was er een storing op het traject Amsterdam-Leiden, aldus de site van NS. Kan gebeuren. Ik wilde uit Haarlem naar Rotterdam. Niet duidelijk was of de storing op de Haarlemse of op de Schipholroute lag. Mijn vraag aan jullie servicedesk bracht mij niet verder maar ik ben toch zonder problemen in Rotterdam beland.
De aanduiding "Amsterdam-Leiden" is niet ondubbelzinnig omdat er twee routes tussen deze steden zijn. Jullie zouden altijd moeten aangeven of het de route via Haarlem of via Schiphol betreft. Dat geldt ook als je bijv. in Rotterdam de trein naar Haarlem wilt nemen: het is dan niet gemakkelijk om uit te vinden welke van de vele treinen naar Amsterdam Centraal via Haarlem gaan. Ik begrijp dat jullie niet overal (gele borden, perronaanwijzers e.d.) alle stopplaatsen van een trein willen/kunnen aangeven, maar in deze gevallen zou een aanduiding van de route op het trajectgedeelte Leiden-Amsterdam toch geen overbodige luxe zijn. Zeg nou niet: je kunt altijd in Leiden nog overstappen. Dat is natuurlijk zo, maar soms wil je gewoon de intercity waarbij je niet hoeft over te stappen.
M.vr.gr. Peter Koch, Haarlem

2 reacties

Welkom op het serviceforum, Peter. Ik snap dat de aanduiding van gisteren wat verwarring heeft opgeleverd. Eigenlijk is de oplossing voor jouw problemen onze app. Ik weet niet of je smartphonegebruiker bent, maar mocht je in bezit zijn van een Androidtelefoon of Iphone zal je dat zeker kunnen helpen. Ook worden de tussenstations op de borden bij het perron genoemd. In de reisplanner op de website kan je de route van de trein zien door op 'toon tussenstations' te klikken.
Overigens gaat er tweemaal per uur een trein rechtstreeks van Rotterdam naar Haarlem, om 7 over heel en 7 over half. Voor Haarlem - Rotterdam is dit 2 voor heel en 2 voor half.
[quote=Bart NS]Welkom op het serviceforum, Peter. Ik snap dat de aanduiding van gisteren wat verwarring heeft opgeleverd. Eigenlijk is de oplossing voor jouw problemen onze app. Ik weet niet of je smartphonegebruiker bent, maar mocht je in bezit zijn van een Androidtelefoon of Iphone zal je dat zeker kunnen helpen. Ook worden de tussenstations op de borden bij het perron genoemd. In de reisplanner op de website kan je de route van de trein zien door op 'toon tussenstations' te klikken.
Beste Bart, bedankt. Eigenlijk heb ik helemaal geen probleem. Ik reis wel vaker tussen Haarlem en Rotterdam en ik ken de vertrektijden die je noemt uit mijn hoofd (voor de huidige dienstregeling).
Ik wil overigens kunnen reizen zonder daarbij een Iphone of iets dergelijks te moeten raadplegen: ik vind dat NS zijn communicatie zo behoort in te richten dat een mens ook zonder die elektronica kan uitvinden hoe laat en van welk spoor zijn trein vertrekt.
Ik wil dus dat NS zijn voorlichting aan het publiek verbetert. "Amsterdam-Leiden" is dubbelzinnig en dus niet duidelijk. Maar als iemand, bijvoorbeeld een buitenlander die op weg is naar Schiphol, in Rotterdam (of Dordrecht, Schiedam, Delft enz.) op het station wil weten waar hij zijn trein kan vinden, zouden jullie hem op weg moeten helpen zonder dat hij een app raadpleegt of er pas op het bord op het perron achter kan komen of zijn trein echt naar Schiphol gaat of niet. En als je naar Heemstede of Haarlem wilt, geldt natuurlijk hetzelfde.

Reageer