beantwoord

Heb ik de goede kaartjes en prijs voor internationaal reizen naar Antwerpen?

• 4 July 2014
  • 8 reacties
  • 1073 Bekeken

Ik reis morgen samen met mijn vrouw vanuit Almere naar Antwerpen.
Ik heb een NS business card en mijn vrouw heeft een meereiskaart (voor in Nederland).
Ik heb van een vorige keer van de NS begrepen dat ik voor mij de 100% korting in Nederland geldt (en dus een kaartje Almere-Antwerpen kan/moet nemen) en dat mijn vrouw een kaartje Roosendaal-Antwerpen moet aanschaffen.
Als ik dit via de kaartautomaat van de NS doe, betaal ik voor mijn (retour) kaartje € 12,40 en voor het (retour) kaartje van mijn vrouw € 17,20.
Als ik dit via Internet (https://www.nsinternational.nl/) doe, betaal ik € 7,40 voor mijn kaartje en € 10,20. Het verschil zit 'm in de extra toeslag ful-flex €5,00 per kaartje. Volgens mij heb ik de ful-flex upgrade niet nodig omdat ik in Nederland in feite al een kaartje heb, waardoor ik niet aan specifieke treintijden gebonden ben.
Had ik voor mijn vrouw ook de 100% korting kunnen toepassen en dus ook een kaartje voor € 7,40 kunnen aanschaffen?

Opvallend is verder dat ik bij het online boeken van mijn reis Almere-Antwerpen NIET kan aangeven dat ik niet met een hoge snelheid trein wil reizen, waardoor bepaalde vertrektijden vanuit Almere niet worden aangeboden. Degene die wel worden getoond, worden bij de normale NS reisplanner niet weergegeven omdat ze een heel erg korte overstaptijd in Rotterdam hebben.
Verder moet ik bij het online boeken de vertrektijden heen en terug selecteren, terwijl die niet op het papieren ticket worden vermeld.

Tenslotte nog de vragen:
moet ik in Almere zowel met mijn Businesscard als met het papieren ticket moet inchecken?
moet ik in Roosendaal op de heenreis met mijn business card uitchecken (en dus op de terugweg daar weer inchecken)?
icon

Beste antwoord door Anonymous 4 July 2014, 19:19

Bekijk origineel

8 reacties

- Wat je met je business card wilt doen is afhankelijk van het product dat erop staat. Als je ermee op saldo reist, dan moet je uiteraard inchecken in Almere en uitchecken in Roosendaal.

- Met een papieren (e-)ticket hoef je NOOIT in te checken. Ook met de meereiskaart van uw vrouw hoeft niet te worden ingecheckt.

- Als zowel u als uw vrouw 100% gratis reizen in Nederland, dan had u voor de heenweg kunnen volstaan met 2 maal een enkele reis van Roosendaal naar Antwerpen. Die kosten EUR 6,20 per stuk via de website van NS International.
Ik heb een OV-jaar kaart op mijn businesscard. Dus uitchecken hoeft inderdaad niet per sé.

Ik heb voor mijn vrouw ook een retour Roosendaal - Antwerpen gekocht (dat kost 2 x € 5,10 zonder korting).
Ik had ook een retour Almere - Antwerpen met 100% gratis reizen in NL kunnen kopen; dan is prijs 2 x € 3,70 incl. het gebruik van de Intercity Direct voor haar).
Nog een vraag: als ik gebruik mag maken van de Intercity Direct (vanwege de internationale reis), mag mijn vrouw dat met een meereiskaartje dan ook?

Op het e-ticket staat trouwens dat ik het moet gebruiken om in te checken ("BELANGRIJKE INFORMATIE Het station betreden of verlaten" met een paar tekeningen hoe dat er dan uitziet).
Je vrouw moet ook een toeslagkaartje kopen voor de Intercity Direct.

Je hoeft het e-ticket niet te gebruiken om in te checken. Dat staat ook niet op het ticket. De informatie staat er alleen op om te tonen hoe je een station kunt betreden met een e-ticket als de poortjes gesloten zijn. Dat kan eventueel in Almere het geval zijn, omdat daar wordt proefgedraaid met gesloten poortjes, maar dan staat er altijd nog een mannetje bij waaraan je de tickets gewoon kunt tonen.
Wat de luchtmacht aangeeft klopt. Met de barcode op je e-ticket kan je op de stations waar we een proef doen met volledig gesloten poortjes de poortjes gewoon openen. In de brede poortjes (voor rolstoelgebruikers) zit een barcodescanner waarmee je het e-ticket kan uitlezen. Ook met de NS-Meereiskaart kan je de poortjes openen door in te checken. Dit is geen vereiste. De chip in de NS-Meereiskaart fungeert voornamelijk sleutel.

Verder dient je vrouw voor het gebruik van de Intercity Direct tussen Schiphol en Rotterdam een toeslag aan te schaffen. Klik hier voor meer informatie over het reizen met de Intercity Direct.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Overige producten. Daar past je vraag het beste thuis.
Het inchecken is duidelijk. Ik check in met mijn OV-jaarkaart en mijn vrouw met haar meereiskaartje.

Zoals ik het nu begrepen heb, kopen we beiden via Internet (want dat is per retourkaartje € 5,00 goedkoper dan bij de kaartenautomaat) een retourtje Almere - Antwerpen met 100% gratis reizen in Nederland. We betalen dan per persoon 2 x € 3,70 is € 7,40. Ik moet dan weliswaar specifieke routes en vertrektijden kiezen, maar omdat we in Nederland met de OV-jaarkaart en het meereiskaartje reizen is dat feitelijk niet van belang. Omdat zowel mijn vrouw als ik internationaal reizen (allebei hetzelfde traject Almere - Antwerpen), mogen we allebei gratis gebruik maken van de Intercity direct tussen R'dam en Schiphol. Dat staat nl. wèl op de e-tickets ("Als onderdeel van een internationale reis is bij reizen met de Intercity direct geen Toeslag nodig"). Ook de controleur in de internationale trein bevestigde dat. Helaas zijn we niet in de Intercity direct gecontroleerd....

Overigens werd er in Intercity direct in Rotterdam NIET verteld dat de reizigers die met de intercity uit Antwerpen komen, geen toeslag hoeven te betalen. De controleur in de internationale trein had dat gelukkig wèl gedaan (compliment!). Kan dat worden aangepast in de instructies?
Reputatie 6
Badge +2
(..)100% korting in Nederland (..) kaartje Almere-Antwerpen (..) Als ik dit via de kaartautomaat van de NS doe, betaal ik voor mijn (retour) kaartje € 12,40 (..) Als ik dit via Internet (https://www.nsinternational.nl/) doe, betaal ik € 7,40 (..) Het verschil zit 'm in de extra toeslag ful-flex €5,00 per kaartje. Volgens mij heb ik de ful-flex upgrade niet nodig omdat ik in Nederland in feite al een kaartje heb, waardoor ik niet aan specifieke treintijden gebonden ben.
Die € 7,40 is volgens mij het Weekendretour (de 40% korting op de € 12,40 is toevallig ook € 5). Bij de automaat is die ook te koop.
Reputatie 6
Badge +2
Die € 7,40 is volgens mij het Weekendretour (de 40% korting op de € 12,40 is toevallig ook € 5). Bij de automaat is die ook te koop.
De upgradekosten "Upgrade 1: Full-flex tarief" zijn gewoon voor elk traject het prijsverschil met vol tarief (ze zijn dus afhankelijk van het traject, het is in dit geval toevallig een rond bedrag). De flexibiliteit betreft de restitutievoorwaarden. De flexibiliteit om op de betreffende dag een willekeurige (gewone) trein te nemen heb je sowieso.
Reputatie 6
Badge +2
(..)100% korting in Nederland (..) kaartje Almere-Antwerpen (..) Als ik dit via de kaartautomaat van de NS doe, betaal ik voor mijn (retour) kaartje € 12,40 (..) Als ik dit via Internet (https://www.nsinternational.nl/) doe, betaal ik € 7,40 (..) Het verschil zit 'm in de extra toeslag ful-flex €5,00 per kaartje. Volgens mij heb ik de ful-flex upgrade niet nodig omdat ik in Nederland in feite al een kaartje heb, waardoor ik niet aan specifieke treintijden gebonden ben.

Voor de volledigheid: dit geldt alleen voor België. Naar Duitsland biedt de kaartautomaat alleen full-flex, en moet je voor lagere, variabele tarieven nsinternational.nl of db.de raadplegen.

Reageer