beantwoord

Herinvoering samenreiskorting: wanneer?

• 30 juni 2020
  • 20 reacties
  • 381 Bekeken

Aangezien de versoepelingen van corona-maatregelen in het openbaar vervoer vanaf 1 juli: wanneer wordt de samenreiskorting weer ingevoerd?

icon

Beste antwoord door Erryt NS 30 juni 2020, 17:07

Goed nieuws. Per 1 juli kan je weer met Samenreiskorting reizen!

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Aangezien de versoepelingen van corona-maatregelen in het openbaar vervoer vanaf 1 juli: wanneer wordt de samenreiskorting weer ingevoerd?

Voorlopig niet. Uiteraard kunt u altijd samen op reis als ieder een eigen kaartje heeft. 

Bedankt voor je reactie. Hoezo voorlopig niet? En als het samen reizen toegestaan is, zou ik toch graag willen weten wanneer dan wel.

Kan weg ,verkeerde topic

Eigenlijk onbegrijpelijk, terwijl NS op de afgrond balanceert met een miljoenenverlies, er minder nieuw materieel besteld kan worden, personeel maar moet afwachten of er nog werk voor hun is en zeker 2000 (!) banen verloren gaan en elke Euro moet worden gekeerd om het bedrijf te redden, gaat NS forse kortingen geven aan reizigers.

Onbegrijpelijk en niet uit te leggen !

Reputatie 5

Met (half) lege treinen blijven rondrijden levert nog minder op !

Reputatie 7
Badge +3

O, dat is nieuw voor me. 

Reputatie 6
Badge +1

Eigenlijk onbegrijpelijk, terwijl NS op de afgrond balanceert met een miljoenenverlies, er minder nieuw materieel besteld kan worden, personeel maar moet afwachten of er nog werk voor hun is en zeker 2000 (!) banen verloren gaan en elke Euro moet worden gekeerd om het bedrijf te redden, gaat NS forse kortingen geven aan reizigers.

Onbegrijpelijk en niet uit te leggen !

Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Er gaan zo'n 2.300 arbeidsplaatsen verloren, maar tegelijkertijd gaan er ook zo'n 2.500 mensen met pensioen en houdt je netto dus 200 extra banen over. Er zullen vast wel wat ontslagen vallen, maar zo dramatisch is het nu ook weer niet.

En over de kortingen gesproken. Het is of de keuze maken tussen een reiziger die goedkoper mee kan en dat je nog een beetje aan inkomsten hebt of het vervoeren van lucht en dan krijg je helemaal niets binnen. De korting is een stimulans om te reizen en des te meer mensen er reizen des te beter het financieel is. 

Reputatie 7
Badge +3

Als het zo simpel was zou ieder bedrijf dat verlies lijdt klakkeloos zijn prijzen kunnen verhogen om uit de problemen te komen. Helaas is de werkelijkheid wat weerbarstiger aangezien hogere prijzen ook minder klanten betekent. 

Reputatie 7
Badge +3

Gezien de vele vragen over samenreiskorting en fietsen mee in de trein op Social media zal het de komende weken een stuk drukker worden en reis ik voorlopig niet met de trein.

Aan fietsen zal niet veel verdiend worden. Er zijn nog geen digitale kaartjes aan te schaffen en voor zover ik weet kan een kaartje voorlopig niet uit een automaat gehaald worden. Dat er nog geen kaartjes te koop zijn, zal niemand weerhouden om geen fiets mee te nemen zagen we de afgelopen weken.

Badge +3

Aan fietsen zal niet veel verdiend worden. Er zijn nog geen digitale kaartjes aan te schaffen en voor zover ik weet kan een kaartje voorlopig niet uit een automaat gehaald worden. Dat er nog geen kaartjes te koop zijn, zal niemand weerhouden om geen fiets mee te nemen zagen we de afgelopen weken.

Ik las dat je vanaf 22:30 vanavond weer een fietskaartje kunt kopen, waarna je ergens kunt registreren met welke trein(en) je van plan bent te gaan.

Mag ik vragen waar je dat hebt vernomen? 

Badge +3

Ah, dat was hier, maar was blijkbaar nogal voorbarig want gisterenavond gepost door @Sascha NS

Reputatie 7
Badge +3

Ik las dat je vanaf 22:30 vanavond weer een fietskaartje kunt kopen, waarna je ergens kunt registreren met welke trein(en) je van plan bent te gaan.

Dat las ik gisteren. Gisteravond zou het mogelijk moeten zijn. Vanmiddag in ieder geval niet. Maar voor mij maakt het niet uit, ik heb geen plannen om een fiets mee te nemen met de trein. Mij te lastig. In mijn hele leven 3x een fiets meegenomen. Ben ook geen fan, nadat ik weken met blauwe benen heb mogen lopen nadat bij het willen uitstappen ik een paar verkeerd bij de deur geplaatste fietsen met bagage erop tegen mij aan kreeg. Eigenaren nergens te bekennen.

Reputatie 7
Badge +3

Gezien de vele vragen over samenreiskorting en fietsen mee in de trein op Social media zal het de komende weken een stuk drukker worden en reis ik voorlopig niet met de trein.

De OV-bedrijven hebben weinig keuze. Er moeten op korte termijn veel meer reizigers komen omdat het anders niet meer vol te houden is. De Provincie Groningen heeft vandaag als eerste laten weten dat er met de nieuwe dienstregeling eind dit jaar waarschijnlijk fors in de dienstregeling van Qbuzz gesneden zal moeten worden vanwege de enorme daling van het aantal buspassagiers. Momenteel wordt slechts 1/3 deel van het aantal passagiers vervoerd vergeleken met juni 2019.

Reputatie 6

De OV-bedrijven hebben weinig keuze. Er moeten op korte termijn veel meer reizigers komen omdat het anders niet meer vol te houden is. De Provincie Groningen heeft vandaag als eerste laten weten dat er met de nieuwe dienstregeling eind dit jaar waarschijnlijk fors in de dienstregeling van Qbuzz gesneden zal moeten worden vanwege de enorme daling van het aantal buspassagiers. Momenteel wordt slechts 1/3 deel van het aantal passagiers vervoerd vergeleken met juni 2019.

Dat is vervelend nieuws voor Qbuzz. Daarmee worden ze nog minder aantrekkelijk. Ik moet vandaag met de trein voor een zakelijke afspraak. Ik wilde vandaag met de bus naar het station vanaf het dorp waar ik woon. Tot mijn schrik rijdt nog steeds de zeer uitgeklede coronadienstregeling met 1x per uur een bus en vanaf 18.00 elke 2 uur. Normaliter in spits 4x per uur en overdag 2x per uur en s avonds 1 uur dienst. Ik heb dus besloten de auto te pakken naar het station. De afspraak is bewust buiten de spits ingepland, maar met volledig OV is het geen aantrekkelijke keuze dan.… Dat er wordt beweerd dat de normale dienstregeling weer rijdt, klopt iig voor deze regio niet. 

Ik wil best met de bus maar niet als mijn reistijd verdubbel én ik minimaal 25 minuten sta te wachten per reis op een station vanwege de krakkemikkige aansluiting.

Benieuwd hoe het is in september als er weer meer scholieren en forenzen gaan reizen. Alleen dagjesmensen is niet voldoende voor het OV vermoed ik. 

Overigens, wij hebben de meest uitgeklede abonnementen qua korting dus NS verdiende nog wel wat aan mijn reizen voor 13 maart. Nu zijn de inkomsten nihil vanwege het thuiswerken.

Reputatie 7
Badge +3

@Lies87

Houd er ook rekening mee dat in de eerste regio's inmiddels de vakantiedienstregeling is ingegaan omdat de scholen gaan sluiten (tenminste voor zover ze open waren)..

Reputatie 6

@Lies87

Houd er ook rekening mee dat in de eerste regio's inmiddels de vakantiedienstregeling is ingegaan omdat de scholen gaan sluiten (tenminste voor zover ze open waren)..

Dat is hier vanaf 4 juli volgens de zomerdienstregeling :) en die is nog uitgebreider dan wat er nu rijdt. 

Als het zo simpel was zou ieder bedrijf dat verlies lijdt klakkeloos zijn prijzen kunnen verhogen om uit de problemen te komen. Helaas is de werkelijkheid wat weerbarstiger aangezien hogere prijzen ook minder klanten betekent. 

Vergeet niet, dat de ander volledig betaald, als ik geen 1e klas meereis kaartje kan kopen ga ik ook niet reizen, dan heeft de NS helemaal niets

Reputatie 7
Badge +3

@Anton1000Heb je het over samenreiskorting of meereiskaartjes. Dat zijn 2 verschillende dingen.

Samenreiskorting is alleen geldig als je meereist met iemand die een abonnement heeft waarbij samenreiskorting mogelijk is. Iemand met een abonnement betaalt niet volledig, behalve als deze Flex weekend vrij zonder korting doordeweeks heeft, dan mag iemand met korting meereizen, maar betaalt de abonnementhouder doordeweeks de volle prijs.

Bij meereiskaartjes mag je met iemand meereizen in dezelfde klasse als degene met wie je meereist. Degene met je meereist mag niet op een aktiekaartje reizen, maar mag wel op een abonnement reizen. Dus ook hier wordt niet altijd de volle prijs betaald. Een meereiskaartjes kan op lange afstanden goedkoper uitvallen dan samenreiskorting.

Overigens denk ik dat NS liever abonnementhouders heeft dan die eenmalige aktiekaartreiziger.

Reageer