beantwoord

Hoe kan ik iemand meenemen met 40% korting ?

Ik wil iemand meenemen op een reis waarin het kortingtarief van 40% korting geldt. zelf heb ik een Studentenov waardoor ik gratis reis. Hiermee kan ik echter wel personen mee laten reizen met 40% korting.

maar hoe doe ik dit ?
kan ik een (ov-)kaartje uit de automaat halen voor die reis met het kortingstarief ?
of moet ik hiervoor een anonieme ov chipkaart hebben om de korting daarop te zetten ?
en hoe zit het precies met de saldo, is de 20 euro instap dan verplicht ?
icon

Beste antwoord door Tochjo 18 augustus 2014, 15:15

De persoon die met u meereist, moet met een eigen OV-chipkaart reizen. Dat kan een anonieme of een persoonlijke OV-chipkaart zijn. U kunt niet bij de kaartautomaat een eenmalige chipkaart met korting kopen.

Bij de kaartautomaat laadt de persoon die met u meereist vervolgens het product Samenreiskorting op zijn OV-chipkaart. Bij inchecken en uitchecken wordt nu de prijs met korting in rekening gebracht.

Bij inchecken met het product Samenreiskorting wordt een instaptarief van 10 euro van de kaart afgeschreven. Bij uitchecken wordt dit verrekend met de ritprijs en wordt het niet verreisde bedrag teruggestort of het meerdere van de kaart afgeschreven.

Voor meer informatie kunt u op deze pagina terecht.

Bekijk origineel

6 reacties

Badge +3
De persoon die met u meereist, moet met een eigen OV-chipkaart reizen. Dat kan een anonieme of een persoonlijke OV-chipkaart zijn. U kunt niet bij de kaartautomaat een eenmalige chipkaart met korting kopen.

Bij de kaartautomaat laadt de persoon die met u meereist vervolgens het product Samenreiskorting op zijn OV-chipkaart. Bij inchecken en uitchecken wordt nu de prijs met korting in rekening gebracht.

Bij inchecken met het product Samenreiskorting wordt een instaptarief van 10 euro van de kaart afgeschreven. Bij uitchecken wordt dit verrekend met de ritprijs en wordt het niet verreisde bedrag teruggestort of het meerdere van de kaart afgeschreven.

Voor meer informatie kunt u op deze pagina terecht.
heb die pagina net zelf ook ontdekt.
maar wat mij nog niet precies duidelijk is:
moet ik nu 10 euro of 20 euro op mijn kaart hebben staan ? (instaptarief is toch 20 euro bij ns / of is 10 euro in dit geval voldoende ?)
Bij Samenreiskorting moet er minimaal 10 euro saldo op de OV-chipkaart van degene die meereist staan. Het saldo op je eigen Studentenreisproduct is daarbij niet relevant.
duidelijk. bedankt
Reputatie 7
Badge +4
Jij hoeft voor samenreiskorting niks te doen. Alleen bij samenreiskorting hoef je geen abonnement te hebben en kun je toch met tien euro volstaan. Anders is het twintig. Is de reis duurder dan moet hij zorgen dat hij met zijn saldo de reiskosten dekt.
Welkom op het forum bchjklaassen!

De antwoorden van Tochjo, De luchtmacht en Thom zijn volledig en helemaal correct. In dit oefenfilmpje kan je zien hoe het laden van de Samenreiskorting op de OV-chipkaart bij de kaartautomaat in zijn werk gaat.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Overige producten. Daar komt je vraag het beste tot zijn recht.

Reageer