beantwoord

Hoe kan ik van Bad Bentheim (Duitsland) naar Amersfoort reizen zonder papieren kaartje?

Nu koop ik voor vertrek naar Duitsland vast een kaartje Hengelo-Utrecht met korting. Als ik 's middags uit Bad Bentheim wil vertrekken koop ik daar een Deutsche Bahn kaartje naar Hengelo. De trein van DB brengt me dan in één ruk naar Amersfoort. Als ik in Hengelo moet gaan inchecken bij NS is die trein natuurlijk al weg. NB: via internet de internationale trein boeken en een 'kaartje' printen is geen optie: ik ben die dag aan het wandelen en besluit op het laatste moment pas wanneer en waar ik een trein terug pak.
icon

Beste antwoord door Thom 29 mei 2014, 14:40

Dat is heel eenvoudig als u een smartphone heeft. U moet zich dan even inschrijven bij de DB voor een account en een app, DB navigator downloaden. Er worden wel betalingsgegevens gevraagd. Dat lijkt veel werk maar het is zo gepiept.

U kunt direct vanaf uw telefoon een handyticket boeken. Handy is de Duitse benaming van een mobiele telefoon.
U kunt dan Bad-Bentheim-Amersfoort of wat dan ook ingeven. Na betaling krijgt u een mededeling met barcode waarop u kunt reizen. Dit is ook in Nederland een wettig vervoerbewijs want het is bij de DB als internationaal kaartje verkocht. Het is nog niet mogelijk de 40/100 procent korting te verrekenen in Nederland. Het is geldig in Nederland en hoewel de conducteurs in ons land de barcode niet kunnen lezen, kunnen ze de gegevens van uw reis wel nagaan. Er is ook een mogelijkheid om het via een MMS toegezonden te krijgen. Op de Internationale trein is het Handyticket wel bekend. In Duitsland werkt het goed maar in Nederland zijn veel conducteurs buiten de Hispeedtreinen niet op de hoogte, dat is wel vervelend soms.

U reist hiermee legaal in Nederland. U moet wel echt een smartphone hebben. Als u veel in Duitsland reist, is de aanschaf van een Bahncard25 te overwegen.

Voor de antwoorden op alle vragen in deze:

http://www.bahn.de/p/view/buchung/mobil/handy-ticket.shtml?dbkanal_007=L01_S01_D001_KIN0032_nav-handy-ticket_LZ01
Bekijk origineel

11 reacties

Beste JanJansen, Welkom op het NS Service Forum! Goed om te lezen dat er zoveel mogelijke oplossingen worden aangedragen. Heb je hier iets aan, JanJansen? Zijn er nog zaken onduidelijk?^Ik heb je topic verplaatst naar 'Overige Producten' om de vindbaarheid van dit topic te vergroten.

Uiteraard was mijn vraag hoe ik deze reis zonder papieren kaartje kon maken ingegeven door het feit dat in het nieuws was dat de papieren kaartjes gingen verdwijnen en dat je voor elke reis moest in en uitchecken. Uiteindelijk bleek dat voor buitenlandse bestemmingen niet waar: op 9 juli bleek dat ik aan de kaartautomaat nog gewoon een papieren retour Bad Bentheim kan kopen. Eerst een keer van Bad Bentheim Duitsland in wandelen en bijvoorbeeld via Enschede terug. Later eens andersom wandelen en vanaf Bad Bentheim doorreizen naar Amersfoort zonder in Hengelo een gedwongen overstap van 30 min te krijgen omdat ik moet gaan inchecken. Dit alles zolang ik mijn thuisstation nog in en uit kan zonder tourniquets....
Beste JanJansen, Welkom op het NS Service Forum! Goed om te lezen dat er zoveel mogelijke oplossingen worden aangedragen. Heb je hier iets aan, JanJansen? Zijn er nog zaken onduidelijk?^Ik heb je topic verplaatst naar 'Overige Producten' om de vindbaarheid van dit topic te vergroten.
Reputatie 7
Badge +4
Helaas, als digiscepticus wil ik niet aan de smartphone want op mijn vrije wandeldag wil ik geen internet zien. En het ging me wel om de 40% korting want voor vol tarief kan ik op station Bad Bentheim ook gewoon een papieren kaartje kopen

Die 40 procent korting is er dus wel, zie mijn posting. En u hoeft, behalve die paar minuten van de boeking bij het station, geen Internet te zien. Ik heb u de prijs genoemd, het scheelt behoorlijk.
Reputatie 7
Badge +4
Dubbel, sorry.
Reputatie 7
Badge +4
JanJansen wilde zonder papieren kaartje vooraf. De grens overkomen is met een e-ticket Bentheim-Nederlandse bestemming is geen enkel probleem, lijkt me.

Wat ik aangaf in mijn laatste bericht was dat een papierloos kaartje middels een Handyticket, desnoods op het laatste moment, ook kan van Bentheim naar Amersfoort maar dan met 40 procent korting voor het Nederlandse traject. Met de laatste update van de app is dat kaartje ook te bestellen. Aan die wens van JanJansen is voldaan. Maar de weerstand tegen de mobiele telefoon en Internet wegnemen kan ik uiteraard niet.

Misschien werkt de prijsprikkel wel want 13 euro voor Bentheim-Amersfoort is echt een mooi tarief. Je hoeft dan geen papieren kaartje/ e-ticket te kopen en in Hengelo niet uit te stappen. Ik denk dat JanJansen wel eens overstag zou kunnen gaan, lol. Hij kan ook zelf uitmaken waar en wanneer hij het kaartje bestelt, dus ook in Rheine of Salzbergen. Vanuit Rheine direct naar Nederland en vanuit Salzbergen met een overstap in Bentheim. Een paar minuten voor vertrek kan ook tenslotte.

De treinen van Bentheim naar Nederland vv kennen geen treinbinding, je kunt echt met elke trein reizen.
Reputatie 3
Badge
De oplossing van het e-ticket Bentheim-Amersfoort lijkt me hier de aangewezen weg. Indien nodig in Duitsland nog een apart kaartje van Rheine (of waar dan ook vandaan) naar Bad Bentheim kopen. En inderdaad kun je volgens mij met elke willekeurige trein reizen.
Enige beperking is dan nog dat u wel echt bij Bentheim/Hengelo de grens over moet komen. Maar dat deed u nu ook al, want u koopt nu een papieren kaartje naar Hengelo.
Reputatie 7
Badge +4
Wel grappig: ik heb vandaag even wat apps een update gegeven. Er zijn nu behalve kortingsmogelijkheden in Duitsland en Zwitserland ook een aantal voor het Nederlandse traject mogelijk.

NL Voordeelurenabo (incl Railplus) 40 procent korting in Nederland, 25 in Duitsland
NL Voordeelurenabo (excl Railplus) uiteraard alleen 40 procent korting in NL

Een enkele reis Bad Bentheim - Amersfoort kost dan 13 euro als u optie 1 kunt kiezen.

Toch maar de smartphone meenemen? 😉 U kunt ook vanaf Salzbergen of Rheine reizen.

Aan al mijn wensen is nog niet voldaan want er moet ook een 100 procent kortingsmogelijkheid voor NL zijn natuurlijk. Ik blijf mailen naar de DB. Lang leve het Handyticket! Thom is weer blij.
Reputatie 7
Badge +4
Alhoewel ik me een zekere scepsis wel voor kan stellen is met een chipkaart reizen ook al digitaal en ik zou bijna zeggen wat niet. De handyticket werkt in de praktijk goed want een ticket is op elk moment en op elke plaats in no-time te boeken. Zonder Internet gaat het niet maar het is een bijna geïntegreerd onderdeel van ons dagelijks handelen geworden. Dat zal zeker niet afnemen. Eerlijk gezegd beperkt de handyticket mijn gevoel van vrijheid toch echt niet en ik zoek net als u de natuur op om te wandelen en te ontspannen. Met TopoGPS als app op de smartphone gebruik je ook geen Internet maar GPS en dat kan toch echt heel handig zijn. Het blijft een gevoelskwestie het wel of niet te gebruiken en dat mag gelukkig bij iedereen anders zijn. Zeker als het Internet je op een of andere manier dagelijks achtervolgt kan ik me uw keuze ook wel voorstellen. Maar zodra het mogelijk is de kortingen in Nederland te verrekenen zal ik er vanuit Duitsland mee reizen. Ook na de Boerskottenwandeling ;-)

Ik zie verder geen mogelijkheid om zonder papieren kaartje vanaf Bentheim naar Nederland te reizen en dat was een deel van uw oorspronkelijke vraag.
Reputatie 7
Badge +4
Als u via Hispeed een e-ticket Bentheim-Amersfoort koopt, kunt u de 40 procent korting gewoon verrekenen. U moet dan het bewijs in een vorm van een abonnement wel meenemen. Zelf wandel ik heel veel en Rheine ligt toch wel op een redelijke wandelafstand, dus met een vooraf gekocht kaartje vanaf Bentheim is het risico heel klein. U heeft geen treinbinding op dat traject. Het is inderdaad jammer dat de korting nog niet te verrekenen is met een handy.
Helaas, als digiscepticus wil ik niet aan de smartphone want op mijn vrije wandeldag wil ik geen internet zien. En het ging me wel om de 40% korting want voor vol tarief kan ik op station Bad Bentheim ook gewoon een papieren kaartje kopen
Reputatie 7
Badge +4
Dat is heel eenvoudig als u een smartphone heeft. U moet zich dan even inschrijven bij de DB voor een account en een app, DB navigator downloaden. Er worden wel betalingsgegevens gevraagd. Dat lijkt veel werk maar het is zo gepiept.

U kunt direct vanaf uw telefoon een handyticket boeken. Handy is de Duitse benaming van een mobiele telefoon.
U kunt dan Bad-Bentheim-Amersfoort of wat dan ook ingeven. Na betaling krijgt u een mededeling met barcode waarop u kunt reizen. Dit is ook in Nederland een wettig vervoerbewijs want het is bij de DB als internationaal kaartje verkocht. Het is nog niet mogelijk de 40/100 procent korting te verrekenen in Nederland. Het is geldig in Nederland en hoewel de conducteurs in ons land de barcode niet kunnen lezen, kunnen ze de gegevens van uw reis wel nagaan. Er is ook een mogelijkheid om het via een MMS toegezonden te krijgen. Op de Internationale trein is het Handyticket wel bekend. In Duitsland werkt het goed maar in Nederland zijn veel conducteurs buiten de Hispeedtreinen niet op de hoogte, dat is wel vervelend soms.

U reist hiermee legaal in Nederland. U moet wel echt een smartphone hebben. Als u veel in Duitsland reist, is de aanschaf van een Bahncard25 te overwegen.

Voor de antwoorden op alle vragen in deze:

http://www.bahn.de/p/view/buchung/mobil/handy-ticket.shtml?dbkanal_007=L01_S01_D001_KIN0032_nav-handy-ticket_LZ01

Reageer