beantwoord

Hoe koop ik als student met een studenten-ov twee meereis kortingskaartjes voor mijn ouders?

• 3 oktober 2014
  • 10 reacties
  • 6093 Bekeken

Ik wil bij een ns automaat twee kaartjes kopen met 40 procent korting. Mijn ouders hebben en willen zelf geen ov-kaart omdat ze die verder niet nodig hebben. Mij lukt het echter niet om een los kaartje met korting te kopen. Kunt u mij hierbij helpen, mijn ouders hebben hier namelijk wettelijk recht op en ik hoop dat de ns deze services dus levert.
icon

Beste antwoord door Thom 3 oktober 2014, 20:16

Het kan alleen met een ov-chipkaart met daar de samenreiskorting op. Er is geen andere mogelijkheid. Kaartjes met korting zijn niet meer te koop. Uw ouders zullen een ov-chipkaart moeten hebben. Anonieme chipkaarten zijn eventueel te koop op het automaat.

Het heet samenreiskorting. De meereizer(s) moet dan wel een eigen chipkaart hebben. Ze zetten samenreiskorting op hun kaart en ze kunnen dan inchecken met 40 procent korting. De samenreiskorting er op zetten is gratis., het reizen natuurlijk niet. Bedenk wel dat als ze uitchecken de samenreiskorting vervalt na 35 minuten. Stapt u binnen die tijd over, dan blijft de samenreiskorting bestaan. Uitchecken kan betekenen wel dat ze bij een terugreis de samenreiskorting er weer even op moeten zetten. U hoeft met uw abonnement niks te doen. Klik hier voor extra informatie.

Dit is een mooi oefenfilmpje:

http://www.ns.nl/kaartautomaatdemo/Met_Samenreiskorting_met_iemand_meereizen.html

Uw ouders moeten wel met U als abonnementshouder meereizen. Zonder ov-chipkaart gaat het dus niet.
Vervolgens zetten uw ouders de samenreiskorting er op en dan kunnen ze met u meereizen. De samenreiskorting er op zetten kost niets, het reizen ermee natuurlijk wel.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Het kan alleen met een ov-chipkaart met daar de samenreiskorting op. Er is geen andere mogelijkheid. Kaartjes met korting zijn niet meer te koop. Uw ouders zullen een ov-chipkaart moeten hebben. Anonieme chipkaarten zijn eventueel te koop op het automaat.

Het heet samenreiskorting. De meereizer(s) moet dan wel een eigen chipkaart hebben. Ze zetten samenreiskorting op hun kaart en ze kunnen dan inchecken met 40 procent korting. De samenreiskorting er op zetten is gratis., het reizen natuurlijk niet. Bedenk wel dat als ze uitchecken de samenreiskorting vervalt na 35 minuten. Stapt u binnen die tijd over, dan blijft de samenreiskorting bestaan. Uitchecken kan betekenen wel dat ze bij een terugreis de samenreiskorting er weer even op moeten zetten. U hoeft met uw abonnement niks te doen. Klik hier voor extra informatie.

Dit is een mooi oefenfilmpje:

http://www.ns.nl/kaartautomaatdemo/Met_Samenreiskorting_met_iemand_meereizen.html

Uw ouders moeten wel met U als abonnementshouder meereizen. Zonder ov-chipkaart gaat het dus niet.
Vervolgens zetten uw ouders de samenreiskorting er op en dan kunnen ze met u meereizen. De samenreiskorting er op zetten kost niets, het reizen ermee natuurlijk wel.
Badge +3
Elk van uw ouders moet beschikken over een anonieme of persoonlijke OV-chipkaart waarop het product Samenreiskorting wordt geladen. Er is geen andere manier om gebruik te maken van de samenreiskorting. Meer informatie vindt u op deze pagina.
Bizar dat de ns hiermee dwang toepast om mensen aan een ov chipkaart te krijgen. De 40% korting is een abonnementsrecht. Schaf dit recht eerlijk af of laat het op een eerlijke manier voor iedereen gelden. 7,50 betalen voor een anonieme kaart is geen oplossing, de ns zal toch weer moeten werken aan zijn klantcontact.
Reputatie 4
Badge
De 40% korting is een abonnementsrecht.

Bij alle NS abonnementen is de 40% samenreiskorting geen onderdeel van de abonnementsvoorwaarden. Aanpassingen en afschaffing kunnen per direct worden ingevoerd. Er bestaat geen recht op samenreiskorting en van recht op papieren kortingskaartjes kan dus al helemaal geen sprake zijn. Hoe dat zit bij de producten die DUO levert weet ik niet, maar ik verwacht dat ook in die productvoorwaarden met geen woord gerept wordt over samenreiskorting.

NS abonnementhouders zijn bij de wijziging van papier naar chip tegemoetgekomen met drie anonieme kaarten voor twee euro per stuk. Dat andere abonnementleveranciers niet een gelijkaardige actie hebben opgezet voor hun klanten valt NS niet aan te rekenen.
Reputatie 7
Badge +4
Voordeel is wel dat, wanneer samenreiskorting geladen is, het minimumsaldo om te gaan reizen 10 euro is en geen twintig, zoals normaal bij een anonieme chipkaart.
Het maakt niet uit wat voor tegemoetkomingen er allemaal zijn. De NS misbruikt hiermee haar machtspositie en is er daardoor niet voor haar klanten. De NS zal gewoon eens moeten kijken naar haar arrogante houding ten overstaan van haar klanten die met de overheid ook haar aandeelhouders zijn.
Het maakt niet uit wat voor tegemoetkomingen er allemaal zijn. De NS misbruikt hiermee haar machtspositie en is er daardoor niet voor haar klanten. De NS zal gewoon eens moeten kijken naar haar arrogante houding ten overstaan van haar klanten die met de overheid ook haar aandeelhouders zijn.

Niemand zal jou verplichten om gebruik te maken van de diensten van NS als je het niet eens bent met hun beleid, een beleid wat mede is gebaseerd op wet- en regelgeving (Wp2000).
NS gebruikt, het spoor waar ze op rijden. Volgens mij heb ik dan een recht om te reizen en een recht om een mening te hebben over de NS. Mijn mening is dat dit een verstoorde organisatie is die zijn hoofddoelen kwijt is.

Uw mening kan anders zijn maar dat maakt mij mening niet minder gerechtvaardigd. Ik vind het schokkend dat ik volgens u dan de trein maar niet moet gebruiken.
Ja dat is zeker schokkend, het is gewoon een verslechtering van het abonnement, veel mensen willen geen OV chipkaart en moeten die nu verplicht aanschaffen met saldo om toch mee te kunnen reizen met korting.

Dat is in feite mensen chanteren, er is geen enkele valide reden voor het afschaffen van een los kaartje met korting.
Beste altijdvrolijk, Welkom op het NS Serviceforum. Alle genoemde antwoorden zijn correct, het antwoord van Thom is het volledigst.. Zonder persoonlijke of anonieme OV-Chipkaart kan je geen korting ontvangen. Je zou ook nog kunnen kijken naar de acies in de spoordeelwinkel, zie voor meer info: http://www.spoordeelwinkel.nl/ Misschien zit daar nog een passende deal bij.

Ik heb je topic verplaatst naar 'Overige Producten' om de vindbaarheid van dit topic te vergroten.

Reageer