beantwoord

Hoe krijg je een railrunner op een persoonlijke OV-chipkaart

• 11 maart 2016
  • 7 reacties
  • 6414 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Mijn zoon van 9 jaar oud is vandaag alleen met de trein gegaan. Niet alleen voor hem een hele belevenis, ook als vader heb ik van alles geprobeerd om een railrunner op zijn persoonlijke Ov-kaart te laden. Ondanks voldoende saldo is dit niet gelukt. Ik kan wel de railrunner op de automaat vinden, maar alleen contact of met pin of creditkaart betalen. Op de site van de NS kan ik wel vinden dat bovenstaande mogelijk is, maar de werkwijze staat er niet bij.
icon

Beste antwoord door Thom 12 maart 2016, 12:27

Het is niet mogelijk om met saldo van NS het railrunnerkaartje te betalen, hoe vreemd dat ook mag klinken. Uw saldo op de chipkaart is wat anders dan saldo op de bank. Uw chipkaart met geld daarop is namelijk geen wettig betaalmiddel. Het mag gebruikt worden voor het afrekenen van de kosten van het reizen op saldo. U mag en kunt er geen andere diensten van NS mee betalen. Het heeft inderdaad een wat merkwaardige status.
Met Kidsvrij er op reist uw kind weliswaar gratis maar dat is dan alleen toegestaan als in uw geval zoonlief met en volwassene meereist. Tineke heeft natuurlijk wel gelijk dat het zeer verstandig is om te doen. Het is in een paar minuten geregeld, altijd doen. Een kind heeft tot zijn twaalfde geen gedoe en geen kosten, zolang hij met een volwassene meereist.
Naast Kidsvrij mag op zijn kaart er gewoon een railrunner opstaan als hij alleen reist, dan is een railrunnerkaartje ook nodig.
Met een los kaartje uit de automaat kan overigens ook ingecheckt worden. De prijs is in beide gevallen 2,50.
Bekijk origineel

7 reacties

Welkom op het forum moi! Het kan kloppen dat je bij de kaartautomaat alleen de mogelijkheid krijgt om de railrunner met je pinpas of creditcard te betalen. Een railrunner is voorafgekocht product en kan niet van het saldo op de OV-chipkaart worden afgeschreven. Je betaalt de railrunner derhalve vooraf bij de kaartautomaat.
Welkom op het forum moi! Het kan kloppen dat je bij de kaartautomaat alleen de mogelijkheid krijgt om de railrunner met je pinpas of creditcard te betalen. Een railrunner is voorafgekocht product en kan niet van het saldo op de OV-chipkaart worden afgeschreven. Je betaalt de railrunner derhalve vooraf bij de kaartautomaat.

Ik dacht dat een railrunner wel geplaatst zou kunnen worden op een persoonlijke ov-chipkaart van een kind. Maar goed, een losse railrunner kopen kan in elk geval ook.
Een tip: als uw zoon toch al een persoonlijke ov-chipkaart heeft, zet er dan via de website van NS een gratis Kidsvrij abonnement op.
Reputatie 7
Badge +4
Het is niet mogelijk om met saldo van NS het railrunnerkaartje te betalen, hoe vreemd dat ook mag klinken. Uw saldo op de chipkaart is wat anders dan saldo op de bank. Uw chipkaart met geld daarop is namelijk geen wettig betaalmiddel. Het mag gebruikt worden voor het afrekenen van de kosten van het reizen op saldo. U mag en kunt er geen andere diensten van NS mee betalen. Het heeft inderdaad een wat merkwaardige status.
Met Kidsvrij er op reist uw kind weliswaar gratis maar dat is dan alleen toegestaan als in uw geval zoonlief met en volwassene meereist. Tineke heeft natuurlijk wel gelijk dat het zeer verstandig is om te doen. Het is in een paar minuten geregeld, altijd doen. Een kind heeft tot zijn twaalfde geen gedoe en geen kosten, zolang hij met een volwassene meereist.
Naast Kidsvrij mag op zijn kaart er gewoon een railrunner opstaan als hij alleen reist, dan is een railrunnerkaartje ook nodig.
Met een los kaartje uit de automaat kan overigens ook ingecheckt worden. De prijs is in beide gevallen 2,50.
Je kunt inderdaad niet met saldo van een NS kaart een railrunner betalen. Ik dacht dat het wel mogelijk is om met betaling via pinpas, creditcard of muntgeld een railrunner te laden op een persoonlijke ov-chipkaart van een kind.st, dan is een railrunnerkaartje ook nodig.
Reputatie 7
Badge +4
Ik zie dat uw bericht er tussen verstopt is. Je kunt een railrunner inderdaad met pinpas, creditcard of muntgeld betalen, als het automaat voor dat laatste geschikt is. De automaten met een bolle buik, kunnen het.
Het saldo op de ov-chipkaart kan er echter niet voor worden gebruikt
Thom, ik heb het bericht van Timeke even wat zichtbaarder gemaakt 🙂
Reputatie 7
Badge +4
Wijs 😉

Reageer