beantwoord

Hoe lang niet uit checken op doorreis

• 26 november 2014
  • 12 reacties
  • 6058 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
Hi,

Morgen ga ik van Rotterdam naar Tilburg (incl de fiets).
Echter zal ik tussentijds even in Breda moeten zijn, maar als ik uitcheck en daarna opnieuw incheck dan betaal ik dubbel de fiets-mee-neem-kosten.

De vraag:

Kan ik morgen in Rotterdam inchecken (incl fietsvervoer) en in Breda naar een afspraak (max 1 uur) en vervolgens uitchecken in Tilburg?

Groet Roel
icon

Beste antwoord door Herman NS 27 november 2014, 08:20

Beste Rulee,

Welkom op het NS Serviceforum. Je kunt uit- en inchecken als je langer dan 35 minuten op station Breda verblijft. Je dagkaart Fiets blijft uiteraard geldig. Indien je geen abonnement hebt, zou je ook een E-ticket kunnen overwegen.

Je topic heb ik vanwege de vindbaarheid verplaatst naar het subforum 'overige producten'.

Vriendelijke groet,
Herman NS
Bekijk origineel

12 reacties

Voor het meenemen van een fiets koopt u een dagkaart fiets. Deze is een dag geldig, ongeacht het aantal keren dat u in- en uitcheckt. Bij uitchecken en opnieuw inchecken betaalt u, als u op saldo reist, opnieuw het opstaptarief als er meer dan 35 minuten tussen uitchecken en inchecken zit. Daarom is het, als station Breda geen poortjes heeft, aantrekkelijker om niet tussentijds uit te checken. Ook kunt u ervoor kiezen om pas uit te checken NA uw afspraak en vervolgens direct weer in te checken, dat voorkomt vragen over het ruime tijdsverschil tussen het moment van inchecken in Rotterdam en het moment van reizen na Breda (al mag u op elk tussengelegen station een half uur pauzeren zonder opnieuw te hoeven uit- en inchecken).
Daarom is het, als station Breda geen poortjes heeft, aantrekkelijker om niet tussentijds uit te checken.
Het is echter verboden om niet uit te checken bij het verlaten van het station. Formeel maakt dat het vervoerbewijs met terugwerkende kracht ongeldig.

Legale alternatieven waarbij de lange-afstandskorting niet doorbroken wordt bij een reisonderbreking zijn een e-ticket en een eenmalige chipkaart, maar die pakken niet altijd voordeliger uit als u anders met korting had kunnen reizen.
Uw antwoord is tegenstrijdig.

Wat ik uit uw verhaal begrijp is dat wanneer ik langer dan 35 minuten er 'tussen uit ben' ik dus beter kan uitchecken in Breda en vervolgens weer om in te checken in Breda en uit te checken in Tilburg.
Wat gebeurd er dan als ik dit gewoon niet doe, en alsnog om 15.00 in check in Rotterdam en om 17.30 uitcheck in Tilburg?

Hoe wordt dit dan uiteindelijk berekent? Er wordt in Tilburg gekeken hoeveel tijd er dan tussen heeft gezeten op het moment dat ik in Rotterdam ben ingecheckt en in Tilburg ben uitgecheckt? Dit is normaal 50 minuten, maar dit mag dus maximaal 85 minuten zijn?
Vergeten uit te checken is bij mijn weten niet strafbaar. Als op die manier de verkapte prijsverhoging die de NS heeft ingevoerd bij het reizen met chipkaart (terwijl ons vooraf werd verzekerd dat het reizen niet duurder zou worden) kan worden omzeild, dan verkies ik toch een tijdelijk moment van vergeetachtigheid boven het te veel betalen.
Met de eenmalige chipkaart moet weliswaar tussendoor uit en ingecheckt worden, maar dat brengt geen extra kosten mee

Wat gebeurd er dan als ik dit gewoon niet doe, en alsnog om 15.00 in check in Rotterdam en om 17.30 uitcheck in Tilburg?
Waarschijnlijk niets. U kunt alleen op heterdaad betrapt worden bij het verlaten en betreden van het station. Verder kunt u geen gebruik maken van ander OV met de betreffende OV-chipkaart zolang u bent ingecheckt bij NS.

Hoe wordt dit dan uiteindelijk berekent? Er wordt in Tilburg gekeken hoeveel tijd er dan tussen heeft gezeten op het moment dat ik in Rotterdam ben ingecheckt en in Tilburg ben uitgecheckt? Dit is normaal 50 minuten, maar dit mag dus maximaal 85 minuten zijn?
Dit mag maximaal 6 uur zijn. Binnen die limiet mag u op elk tussen station en ook op het aankomststation de reis onderbreken, zolang u binnen de OV-chipkaartzone blijft. Vanaf het vertrekstation moet u binnen een half uur na het inchecken vertrekken. Dat geldt ook na opnieuw inchecken, want dat wordt gezien als een nieuwe reis.
Vergeten uit te checken is bij mijn weten niet strafbaar.

Uit de AVR:
3.3. Wanneer dient u in- en uit te checken?
Als u moet inchecken doet u dat bij het begin van uw reis met NS. Als u na het inchecken uw treinrit niet binnen dertig (30) minuten start kan dat gevolgen hebben voor de geldigheid van uw Vervoerbewijs, tenzij deze latere start het gevolg is van een vertraagde of uitgevallen NS-trein. Aan het eind van uw reis met NS, moet u weer uitchecken. Dit geldt ook als u uw reis onderbreekt of als u overstapt naar een andere vervoerder dan NS. U checkt dan eerst uit bij NS, en vervolgens checkt u weer in bij de andere vervoerder.
Als tijdens uw reis blijkt dat de check-in ontbreekt is er geen sprake van een geldig Vervoerbewijs. Dit geldt ook voor de situatie waarin wel is ingecheckt, maar (achteraf) blijkt dat bij het einde van de reis, bij een onderbreking of bij een overstap naar een andere vervoerder niet of niet correct is uitgecheckt.
Oke, bedankt voor de antwoorden.

Ik trek morgen de stoute schoenen aan en ik ga gewoon even in Breda tussentijds het station verlaten en check vervolgens in Tilburg weer uit. Ik vind het belachelijk dat ik twee keer opstaptarief zou moeten betalen, want uiteindelijk zit ik op hetzelfde traject.
Reputatie 4
Badge

Wat ik uit uw verhaal begrijp is dat wanneer ik langer dan 35 minuten er 'tussen uit ben' ik dus beter kan uitchecken in Breda en vervolgens weer om in te checken in Breda en uit te checken in Tilburg.

Het verhaal van Pe_Pe is niet tegenstrijdig. EDIT:Zoals Pe_Pe zelf al uitgelegd heeft.

Zodra je de chipkaart-poortjes in Breda voorbij loopt dien je volgens de regels uit te checken maar er kraait geen haan naar als je dat 'vergeet'. Volgens de regels dien je dus uit te checken en binnen 35 minuten weer in te checken om de tussenstop als overstap te laten gelden. Bij een overstap wordt een reis Rotterdam - Tilburg gerekend. Wanneer je langer dan 35 minuten uitgecheckt bent of je ov-chipkaart bij een bus gebruikt hebt worden er twee losse treinreizen in rekening gebracht. Rotterdam-Breda en Breda-Tilburg.

Omdat vergeten en 'vergeten' uit te checken regelmatig voorkomt biedt NS je de mogelijkheid om binnen 6 uur na inchecken alsnog uit te checken. Bij korte bezoeken biedt dit dus voordelige fraude opties die niet bestraft kunnen worden.
Doordat jouw bezoek aan Breda en reizen erg kort zijn en je dus geen tweede 6 uur nodig hebt hoef je de 'na de afspraak uit en direct weer incheck-truc' van Theofiel niet uit te voeren maar kunt gewoon inchecken in Rotterdam en uitchecken in Tilburg.
Vergeten uit te checken is bij mijn weten niet strafbaar.

Uit de AVR:
3.3. Wanneer dient u in- en uit te checken?
Als u moet inchecken doet u dat bij het begin van uw reis met NS. Als u na het inchecken uw treinrit niet binnen dertig (30) minuten start kan dat gevolgen hebben voor de geldigheid van uw Vervoerbewijs, tenzij deze latere start het gevolg is van een vertraagde of uitgevallen NS-trein. Aan het eind van uw reis met NS, moet u weer uitchecken. Dit geldt ook als u uw reis onderbreekt of als u overstapt naar een andere vervoerder dan NS. U checkt dan eerst uit bij NS, en vervolgens checkt u weer in bij de andere vervoerder.
Als tijdens uw reis blijkt dat de check-in ontbreekt is er geen sprake van een geldig Vervoerbewijs. Dit geldt ook voor de situatie waarin wel is ingecheckt, maar (achteraf) blijkt dat bij het einde van de reis, bij een onderbreking of bij een overstap naar een andere vervoerder niet of niet correct is uitgecheckt.

In de situatie die ik beschrijf check je toch ook uit aan het eind van je reis? Je doet dat echter niet meteen, maar ruim binnen de 6 uur die de NS je hiervoor geeft.
Ik ben geen jurist, maar ik heb de indruk dat het weliswaar vanuit het oogpunt van de NS niet wenselijk is, maar toch ook zeker niet illegaal.
Reputatie 1
De meerkosten bedraagt in de spits Eur1,20 in de dal uiteraard minder mits in bezit van een abo.
Beste Rulee,

Welkom op het NS Serviceforum. Je kunt uit- en inchecken als je langer dan 35 minuten op station Breda verblijft. Je dagkaart Fiets blijft uiteraard geldig. Indien je geen abonnement hebt, zou je ook een E-ticket kunnen overwegen.

Je topic heb ik vanwege de vindbaarheid verplaatst naar het subforum 'overige producten'.

Vriendelijke groet,
Herman NS
Reputatie 6
Badge +1

Waarschijnlijk niets. U kunt alleen op heterdaad betrapt worden bij het verlaten en betreden van het station. Verder kunt u geen gebruik maken van ander OV met de betreffende OV-chipkaart zolang u bent ingecheckt bij NS.

Dat blijkt niet helemaal het geval te zijn. Er zijn mij praktijksituaties bekend waarin met de Haagse HTM-tram gereisd werd, terwijl men nog ingecheckt was bij NS, en waarbij na terugkomst op het station het CICO-paaltje doodleuk vermeldde 'Overstap OK'. Het schijnt zo te zijn dat je zonder straf opnieuw kunt inchecken bij een andere vervoerder/vervoermiddel en daarna pas uitchecken bij de eerstgebruikte vervoerder/vervoermiddel. Dit zou gedaan zijn om het omchecken klantvriendelijker te maken.

Reageer