beantwoord

Hoe vraag ik geld terug als door storing de keuzedag niet geladen wordt?

  • 19 september 2019
  • 29 reacties
  • 788 Bekeken

Gisterochtend was er een storing bij de automaten waardoor de vrij reizen keuzedag niet geladen kon worden. Mijn vrouw moest daarom met 40% korting reizen. Hoe vraag ik dit bedrag terug?
icon

Beste antwoord door Laura NS 19 september 2019, 14:18

Hoi PaulW en welkom op onze NS Community!

Je kan hiervoor het beste contact opnemen met onze klantenservice hiervoor. Dan kijken ze even met je mee. 🙂
Bekijk origineel

29 reacties

Badge +3
Van compensatie zou je kunnen spreken bij een aanvullende vergoeding voor de ondervonden overlast.
Als je 'aanvullende' weg laat en van 'ondervonden overlast' gewoon kosten maakt dan hebben we het over hetzelfde😅
Reputatie 4
Wie excuses aanbiedt is mij eigenlijk om het even. Maar omdat NS de keuzedagen levert lijkt NS mij de aangewezene om dat te doen.

Meer dan het uitblijven van excuses acht ik echter het gebruik van de term coulance storend.
Het betreft een terechte vergoeding van de gemaakte kosten vanwege het deels niet kunnen gebruiken van de keuzedag i.v.m. een storing. Zoals ook toegezegd.
Van compensatie zou je kunnen spreken bij een aanvullende vergoeding voor de ondervonden overlast.
Badge +3
Voor zaken die je niet zelf veroorzaakt hebt (de storing bij TLS/OV-chip m.b.t. ophalen van bestellingen) zijn geen excuses nodig vind ik.

Vergoeding uiteraard wél, en dat is dus gedaan.

En coulance is inderdaad het verkeerde woord, dat moet gewoon compensatie zijn dus.
Reputatie 4
Zonder storing was er geen probleem geweest. Mevrouw heeft de instructies van NS opgevolgd en heeft van NS een toezegging gekregen. De term coulance is dan sowieso niet op zijn plaats.

Het is onplezierig om te vernemen dat je een vergoeding waar je recht op hebt moet zien als een gunst. Dit terwijl je geen enkele blaam treft.

Excuses voor de ondervonden overlast lijken mij in dergelijke gevallen daarentegen wel op hun plaats.
Bedankt voor je reactie en moeite @Loes. :)

Ik kan het niet laten om dit (voor mezelf) nog verder uit te zoeken. Maar dan is voor nu het antwoord van @Robert B correct.
Reputatie 6
Badge +2
Deze duscussie is inderdaad al eerder gevoerd en onze werkinstructies zijn duidelijk. Een OV-chipkaart met geldige checkin binnen de 35 minuten aan je reis zijn begonnen is voor ons een geldig vervoersbewijs.

Dit is ook altijd het antwoord geweest van conducteurs en V&S-medewerkers geweest op de community en ook van de moderators. (Tot dit topic dan.)
Badge +3
Deze duscussie is inderdaad al eerder gevoerd en onze werkinstructies zijn duidelijk.
Mooi zo en dank je wel voor de snelle reactie, opgelost.
Deze discussie is inderdaad al eerder gevoerd en onze werkinstructies zijn duidelijk. Een OV-chipkaart met geldige checkin binnen de 35 minuten aan je reis zijn begonnen is voor ons een geldig vervoersbewijs. Een keuzedag ingecheckt om 08.55 uur en ik tref die tijdens controle aan on 08.58 uur, keur ik hem goed. Ik kan namelijk zien hoe laat men heeft ingecheckt en waar.
In tegenstelling tot de e-tickets kunnen die niet ingecheckt kunnen worden en wij dus niet kunnen nagaan waar en hoelaat men de trein gepakt heeft, wordt daarom de harde grens aangehouden. In praktijk maakt me die 5 minuten ook weinig uit, want als men door poortjes kan komen via de legale manier en in de 5 minuten een trein eerder heeft tussen bv 08.55 en 09.00, wordt daar niet vaak moeilijk over gedaan. Wel 6 minuten of meer voor de grens.

Als we echt de keiharde grens willen vasthouden, zou de 5 minuten marge eraf gehaald moeten worden mijn inziens. De grens wordt dus getrokken bij de 5 minuten.
Badge +3
Kernwoorden:

Chipkaart(je), 5-minuten marge, geldige incheck/vervoerbewijs... trein van 8:58 nemen.

Of dat om een Keuzedag gaat doet er niet toe, of wel? Er is immers een succesvolle incheck op het dat moment geldende tarief!

Kom er maar in Loes en/of Slidestops 🙄
@Rizana NS een Keuzedag is een geldige incheck op een chipkaart(je) dus daar mag je gewoon mee reizen vanaf het moment dat die incheck gelukt is (vanaf 8:55 dus).

Het verhaal over vóór 6:30 en dan overstappen in de spits naar een andere vervoerder klopt wél (dat mag niet en lukt je ook niet).

Paaltjes en poortjes zullen dan zeggen Niet Mogelijk (papieren chipkaartje Keuzedag, alleen te krijgen bij een oud VDU) of je gewoon inchecken op saldo voltarief of met 20% korting (ov-chipkaart, met die 20% bij Altijd Voordeel).

Samengevat: Een Keuzedag met incheck ná 8:55 (ma-vr) is altijd geldig voor onbeperkt treinen door NL op die dag. Er is géén e-ticket versie.


De website is echt duidelijk, Robert B. Met een Keuzedag kan je na 09.00 reizen, daarvoor riskeer je een boete.

@Loes en @Slidestops willen jullie meelezen?
Badge +3
@Rizana NS een Keuzedag is een geldige incheck op een chipkaart(je) dus daar mag je gewoon mee reizen vanaf het moment dat die incheck gelukt is (vanaf 8:55 dus).

Het verhaal over vóór 6:30 en dan overstappen in de spits naar een andere vervoerder klopt wél (dat mag niet en lukt je ook niet).

Paaltjes en poortjes zullen dan zeggen Niet Mogelijk (papieren chipkaartje Keuzedag, alleen te krijgen bij een oud VDU) of je gewoon inchecken op saldo voltarief of met 20% korting (ov-chipkaart, met die 20% alleen bij Altijd Voordeel).

Samengevat: Een Keuzedag met incheck ná 8:55 (ma-vr) is altijd geldig voor onbeperkt treinen door NL op die dag. Er is géén e-ticket versie.
Wat Tochjo zegt klopt, na een incheck (of die nu met korting is of niet) heb je een geldig vervoerbewijs en mag je elke trein nemen die je wilt.

Bij e-tickets is de grens keihard 9:00 want je kunt daar niet mee inchecken, dus die zijn pas na 9:00 geldig.


Helaas is dit niet het geval. Een keuzedag is geldig vanaf 09.00.

Dus strikt gezien mag je de trein om 08.58 niet nemen met een Keuzedag. Inchecken kan dan al wel. Je leest het ook op onze website.
Reputatie 7
Badge +4
@bahnrider Het is voor de keuzedag niet hetzelfde als met de overige abonnementen.

Robert was me al voor. Het is voor keuzedag, klassieke abonnementen en Flexabonnementen allemaal verschillend. Eigenlijk: niet exact hetzelfde.
Badge +3
Let op met Dal Vrij (en andere abonnementen), want volgens mij geldt dan gewoon het rit-naar-reis principe.

Bij een incheck in de spits (dus vóór 8:55) krijg je bij een overstap (uit/incheck in de daluren binnen 35 minuten) géén vrij reizen of korting, en is je hele reis voltarief!

Dat met die Keuzedag (elke incheck/overstap na 8:55 maakt hem geldig) is echt een uitzondering.
Reputatie 4
Is toch precies hetzelfde als bvb DALvrij-ook insjekken vanaf 8.55, of ervoor tot 6.34.59(sec) en dan binnen 35 min de trein in. OF als het je lukt meteen-zelfs als dat de trein is van 8.50 met wat vertraging. Het systeem werkt enkel op de tijd en niet op soort kaart.
Reputatie 4

Ok, ik heb toch maar klantenservice gebeld, en de wachtrij was gelukkig niet lang. Kreeg wel de opmerking dat de vergoeding "uit coulance" was, omdat mijn vrouw om 8:56 (dus officieel nog in spits-tijd) was ingecheckt. Deze keer vertrok de trein pas om 9:17, maar als je trein om 9:02 vertrekt dan heb je toch geen keus? Bovendien is het gewoon toegestaan om vanaf 8:55 in te checken met een daluren kaart.Dit soort vergoedingen is altijd uit coulance, immers vergoeding is geen recht. De keuzedag kon niet gebruikt worden, dus die is er nog.


Hier is dus sprake van een recht op vergoeding en wordt ten onrechte de term coulance gebruikt. NS gebruikt, zekerheidshalve, te pas en te onpas de term coulance.
Reputatie 4
Nee, niet tijdens de reis.

Als je voor 8.55 bent ingecheckt wordt bij het uitchecken dat traject vol tarief afgerekend. Bij de eerstvolgende incheck buiten de ochtendspits gaat je geladen keuzedag in. Dat kan dus bijvoorbeeld bij de terugreis zijn op dezelfde dag, maar zou ook bij een reis op een volgende dag kunnen zijn, indien je op dezelfde dag niet meer hebt ingecheckt.
Sterker nog, ook bij aanvang reis in de spits (een geladen Keuzedag wordt niet aangesproken) zal deze bij de eerste incheck vanaf 8:55 wél aangesproken worden en geldig zijn voor de rest van de dag.

Begrijp ik hieruit goed dat je geladen keuzedag vanzelf aangesproken wordt als je trein na 9:00 nog aan het rijden is? Of bedoel je dat dit gebeurt als je tijdens de reis onderweg na 9:00 uur in- en uitcheckt?
Hoe dan ook, vóór vertrek heeft ze het probleem gemeld bij een NS informatieloket. Die gaven duidelijk aan dat ze (na 8:55 uur) kon inchecken en gaan reizen (haar trein vertrok ruim na 9:00 uur), en dat vanwege deze tijdelijke storing de volledige reis vergoed zou worden. In Utrecht moest ze overstappen. Omdat er ruime overstaptijd was, heeft ze aldaar bij NS-informatie het probleem gemeld, en toen hebben ze een uitdraai gemaakt waarop haar rit- en in/uit-check gegevens van die dag stonden, en gezegd dat ze die kosten kon declareren. Vervolgens hebben ze alsnog de keuzedag voor haar geladen zodat ze de rest van de reis zonder verdere kosten kon voltooien. Prima service moet ik zeggen!
Badge +3
We hebben deze discussie een paar jaar geleden al gevoerd en de uitkomst was helder: iemand die vanaf 8.55 uur incheckt met een kortingsabonnement of -product mag een trein nemen die voor 9.00 uur vertrekt en heeft dan gewoon een geldig vervoerbewijs. Van coulance is geen sprake.
Sterker nog, ook bij aanvang reis in de spits (een geladen Keuzedag wordt niet aangesproken) zal deze bij de eerste incheck/overstap vanaf 8:55 wél aangesproken worden en geldig zijn voor de rest van de dag.

Oók als die overstap binnen 35 minuten is. Vraag maar aan @Thom die heeft het ooit getest.

Maar ja, als je hem (die Keuzedag) niet kon ophalen dan moet dat opgelost worden (en dat is het dus ook).
Badge +3
Wat Tochjo zegt klopt, na een incheck (of die nu met korting is of niet) heb je een geldig vervoerbewijs en mag je elke trein nemen die je wilt.

Bij e-tickets is de grens keihard 9:00 want je kunt daar niet mee inchecken, dus die zijn pas na 9:00 geldig.

Voor de rest, TS gaf aan dat er geen bestelling voor een Keuzedag opgehaald kon worden (dit klopt, er was een storing). Klantenservice zal dan normaal gesproken € 3,50 vergoeden (de kosten van een Keuzedag) en verder niets.

Maar in dit geval zijn dus (coulance) de volledige reiskosten vergoed. Ik neem aan dat de bestelling voor de Keuzedag ook weggehaald is, anders zou je die na de storing alsnog kunnen ophalen (maar misschien is dit wel gedaan voor de terugreis op dezelfde dag).

Dit is vrij uitzonderlijk maar niet meer dan logisch en fideel naar de klant toe. Een Keuzedag geeft recht op een dag vrij reizen en niet op € 3,50 als je hem niet kon ophalen/gebruiken door toedoen van NS of 'het systeem'.
Reputatie 7
Badge +3
Ok, ik heb toch maar klantenservice gebeld, en de wachtrij was gelukkig niet lang. Kreeg wel de opmerking dat de vergoeding "uit coulance" was, omdat mijn vrouw om 8:56 (dus officieel nog in spits-tijd) was ingecheckt. Deze keer vertrok de trein pas om 9:17, maar als je trein om 9:02 vertrekt dan heb je toch geen keus? Bovendien is het gewoon toegestaan om vanaf 8:55 in te checken met een daluren kaart.
Dit soort vergoedingen is altijd uit coulance, immers vergoeding is geen recht. De keuzedag kon niet gebruikt worden, dus die is er nog.
Reputatie 4
Begrijp @Laura NS en geloof @Tochjo

Zou het bijzonder op prijs stellen als dit soort zaken op een voor een ieder toegankelijke plek zouden worden weergegeven. Telkens weer verwarrend anders.

Maar ja, om de trein van 8.55 te kunnen halen zou je dus eigenlijk vanaf 8.50 moeten kunnen inchecken enz. enz. 🤔, zal indertijd ook vast wel geopperd zijn.
Badge +3
We hebben deze discussie een paar jaar geleden al gevoerd en de uitkomst was helder: iemand die vanaf 8.55 uur incheckt met een kortingsabonnement of -product mag een trein nemen die voor 9.00 uur vertrekt en heeft dan gewoon een geldig vervoerbewijs. Van coulance is geen sprake.
Dat is niet correct, Tochjo, dat lijkt me eerder een coulance kwestie. Een Keuzedag is vanaf 9:00 uur pas geldig, dus zit je eerder in de trein met een ingecheckte Keuzedag, dan heb je geen geldig vervoerbewijs. Meestal wordt hier wel coulant mee omgegaan, maar er zijn er ook die de regels streng hanteren en dan riskeer je een boete.

Reageer