beantwoord

Hoe werkt de samenreiskorting?


Ik heb sinds kort een NS Flex abonnement. Mijn vrouw heeft een een NS Flex Basis. Tijdens de daluren willen wij graag samen reizen en daarbij gebruik maken van de Samenreiskorting. Beide abonnementen zijn gekoppeld aan betalen per factuur. Waarom moet er dan op de kaart van mijn vrouw (NS Flex Basis) toch saldo worden toegevoegd? En, is een saldo van € 10,00 voldoende, ook als het treinticket duurder is?

icon

Beste antwoord door mrfreeze 22 March 2023, 11:33

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Flamingo,

Uw vrouw hoeft geen saldo te laden. Ze moet Samenreiskorting aanzetten in de NS-app of in Mijn NS op de website. Daarna kan ze gewoon met haar OV-chipkaart in- en uitchecken en zal de reis met korting op de factuur verschijnen.

Zie voor meer informatie: https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/samenreiskorting.html

Reputatie 7
Badge +1

Hoi Flamingo,

Uw vrouw hoeft geen saldo te laden. Ze moet Samenreiskorting aanzetten in de NS-app of in Mijn NS op de website. Daarna kan ze gewoon met haar OV-chipkaart in- en uitchecken en zal de reis met korting op de factuur verschijnen.

Zie voor meer informatie: https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/samenreiskorting.html

 

Hou er wel rekening mee dat de samenreiskorting zowel op de heen- als terugreis aangezet moet worden. Anders betaal je op de terugreis het normale tarief.

Reputatie 7
Badge +3

Bij Flex blijft de Samenreiskorting aan tot 4.00 uur volgende ochtend.

Reputatie 7
Badge +1

Bij Flex blijft de Samenreiskorting aan tot 4.00 uur volgende ochtend.

Oh is dat zo, Ik wordt wel heel erg moe van al die verschillen tussen op saldo en Flex, vindt dat eerlijk gezegd niet Flex. Gisteren was er dus een soortgelijke post van iemand zonder Flex blijkbaar. Ik heb er een tijdje naar gezocht via het trefwoord samenreis maar helaas niet kunnen vinden ook al omdat je in de lijst die je dan krijgt de antwoorden niet op datum staan.

 

De gemiddelde reiziger wil gewoon reizen met de trein en geen staatsexamen daarvoor hoeven te doen om alle uitzonderingen te snappen.😀

Reputatie 7
Badge +3

De gemiddelde reiziger wil gewoon reizen met de trein en geen staatsexamen daarvoor hoeven te doen. 😀

Daar ben ik het helemaal mee eens. Het is - zeker voor een incidentele reiziger - allemaal veel te ingewikkeld geworden.

 

Reputatie 7
Badge +3

De gemiddelde reiziger wil gewoon reizen met de trein en geen staatsexamen daarvoor hoeven te doen. 😀

Daar ben ik het helemaal mee eens. Het is - zeker voor een incidentele reiziger - allemaal veel te ingewikkeld geworden.

 

Het is alleen ingewikkelder geworden als je met korting wilt reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Bij Flex blijft de Samenreiskorting aan tot 4.00 uur volgende ochtend.

Oh is dat zo, Ik wordt wel heel erg moe van al die verschillen tussen op saldo en Flex, vindt dat eerlijk gezegd niet Flex. Gisteren was er dus een soortgelijke post van iemand zonder Flex blijkbaar. Ik heb er een tijdje naar gezocht via het trefwoord samenreis maar helaas niet kunnen vinden ook al omdat je in de lijst die je dan krijgt de antwoorden niet op datum staan.

 

De gemiddelde reiziger wil gewoon reizen met de trein en geen staatsexamen daarvoor hoeven te doen om alle uitzonderingen te snappen.😀

Op de eerder door mrfreeze genoemde pagina staat het uitgelegd per situatie. 

 

Reputatie 7
Badge +1

Bij Flex blijft de Samenreiskorting aan tot 4.00 uur volgende ochtend.

Oh is dat zo, Ik wordt wel heel erg moe van al die verschillen tussen op saldo en Flex, vindt dat eerlijk gezegd niet Flex. Gisteren was er dus een soortgelijke post van iemand zonder Flex blijkbaar. Ik heb er een tijdje naar gezocht via het trefwoord samenreis maar helaas niet kunnen vinden ook al omdat je in de lijst die je dan krijgt de antwoorden niet op datum staan.

 

De gemiddelde reiziger wil gewoon reizen met de trein en geen staatsexamen daarvoor hoeven te doen om alle uitzonderingen te snappen.😀

Op de eerder door mrfreeze genoemde pagina staat het uitgelegd per situatie. 

 

Het zal er allemaal wel staan en misschien zitten er deze keer zoals bijvoorbeeld met de OV-fiets geen fouten in, maar reizen per trein zou gewoon simpel moeten zijn. De OV-chipkaart en NS-Flex hebben het allemaal wel heel ingewikkeld gemaakt. We hebben in Nederland ca 3 miljoen volwassenen die moeite hebben met de digitale samenleving. Die hebben dus ook problemen met dit soort dingen, de vele steeds terugkerende topics over dit onderwerp geven dit volgens mij ook aan.

https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/samenreiskorting.html

 

@NS_Online (1) vrij onduidelijk hoe Samenreiskorting in de praktijk werkt?! 

Suggestie💡om visueel tutorial/ filmpje te maken om de deur-tot-deur klantreis voor Samenreiskorting op te helderen voor (ook) de volgende extra verduidelijkende vragen?:…

 

Waarom telkens apart activeren?

Wat kost Samenreiskorting (als je niet (=vergeet) deactiveert)?

Hoe weet NS nu na activeren Samenreiskorting wie je (gekoppelde) meereizenden zijn tegen 40% korting?

Hoe check je t/m4 in/uit als groep met Samenreiskorting actief?…

Hoe wordt wordt Samenreiskorting met die 40% korting afgerekend (via mijn NS-Flex Dal abo)?

 

Kortom, ‘Samenreiskorting’ klinkt leuk maar imho veel te ingewikkeld e/o onduidelijk hoe het écht werkt in de praktijk voor de verschillende (non-)NS (Flex-)abonnementen!

Reputatie 7
Badge +3

Waarom telkens apart activeren?

Omdat de meeste mensen ook regelmatig zonder Samenreiskorting willen reizen. En als je zou vergeten de korting te deactiveren, kan dat een flinke boete opleveren.

Wat kost Samenreiskorting (als je niet (=vergeet) deactiveert)?

Zie hierboven. Het kan je een boete van € 50 opleveren.

Hoe weet NS nu na activeren Samenreiskorting wie je (gekoppelde) meereizenden zijn tegen 40% korting?

Dat weten ze niet en hoeven ze ook niet te weten. Het gaat erom dat je bij controle samen bent.

Hoe check je t/m4 in/uit als groep met Samenreiskorting actief?…

Iedereen moet apart de Samenreiskorting op zijn/haar chipkaart activeren. Of een e-ticket met Samenreiskorting kopen. Overigens mag een abonnementhouder maximaal drie mensen met Samenreiskorting meenemen.

Hoe wordt wordt Samenreiskorting met die 40% korting afgerekend (via mijn NS-Flex Dal abo)?

Dat ligt eraan. Als de medereiziger een OV-chipkaart met saldo heeft, wordt het bedrag van het saldo afgeschreven. Als de medereiziger een OV-chipkaart met Flex heeft, komt het bedrag op de maandelijkse factuur. Als de medereiziger een e-ticket heeft gekocht, is het reeds afgerekend.

 

Voor de duidelijkheid: de abonnementhouder hoeft zelf niks te doen of te activeren. Hij/zij moet gewoon met de OV-chipkaart met het abonnement in- en uitchecken. De medereizigers moeten elk de Samenreiskorting activeren.

 

@mrfreeze heel goed 👍 dank 🙏

je antwoorden maken veel duidelijk(er) 🔝

 

Imho maken ze ook duidelijk dat:

 

  • er te veel (onnodige?) complicerende  regeltjes en bijzonderheden voor Samenreiskorting meespelen om als incidentele simpele gebruiker Jip & Janneke aantrekkelijk a) alle ins en outs voor gebruik te kunnen onthouden en b) het dan ook te wíllen gebruiken zonder ingewikkeld gedoe of zelfs risico voor onbedoeld foutief gebruik en zo kans op boetes.🤪🤯

Lekker makkelijk samenreiskorting.  Dus niet.   

Wat een gedoe.

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Het is op zich helemaal geen gedoe. Je moet alleen even weten hoe je het in jouw situatie moet doen.

En voor 40% korting mag je natuurlijk best even wat doen 😉

Reageer