Hoe werkt Samenreiskorting? | NS Community
beantwoord

Hoe werkt Samenreiskorting?

  • 12 June 2017
  • 19 reacties
  • 68035 Bekeken

Ik heb zelf een OV 60+ abonnement, maar mijn tante niet. Die wil ik nu meenemen met 40% korting. Hoe doe ik dat?
icon

Beste antwoord door Ruud01 12 June 2017, 12:37

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 2
Samenreiskorting is een product die iedereen op zijn OV-chipkaart kan zetten. Echter mag je alleen met samenreiskorting reizen als je samen reist met een abonnementhouder, er voldoende saldo op je OV-chipkaart staat en je reist in De Daluren.

Via de volgende link kunt u een stappenplan bekijken van hoe samenreiskorting werkt: http://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/samenreiskorting.html

als je beiden uitcheckt op de heenreis, moet je dan vòòr de terugreis opnieuw de samenreiskorting weer aanzetten of blijft de korting de hele dag actief?

 

Reputatie 7
Badge +3

Samenreiskorting geladen op de OV-chipkaart met Reizen op saldo vervalt 35 minuten na uitchecken. Wel is er de mogelijkheid om gelijk 2 keer Samenreiskorting te laden, dus ook alvast voor een 2e reis diezelfde dag, bv de terugreis. Wil je zeker weten dat die 2e keer Samenreiskorting nog actief is, check het dan dan bij een automaat of let bij inchecken erop dat er 40% korting wordt aangegeven in het schermpje.

Is het mogelijk om samenreiskorting te gebruiken in combinatie met een NS business card?

Reputatie 7
Badge +4

Hier staat het antwoord volledig.

Daar ik voor het eerst ga reizen met mijn OV chipkaart en 1 persoon met een anonieme ov chipkaart meeneem .

Hoe moet ik dat doen

Reputatie 7
Badge +3

De persoon met de anonieme OV-chipkaart moet de Samenreiskorting bij een kaartautomaat op de kaart laden. Volg hiervoor de onderstaande stappen.

 

Zo laad je Samenreiskorting op je OV-chipkaart bij de NS-kaartautomaat:

  1. Houd je OV-chipkaart voor de kaartlezer
  2. Kies voor ‘Samenreiskorting’ en daarna voor de 1e of 2e klas
  3. Klik op 'Akkoord'
  4. Houd je OV-chipkaart opnieuw voor de kaartlezer

Je reist meteen met 40% korting in de daluren. Je korting is de hele dag geldig tot 4.00 uur de volgende dag óf het moment waarop je uitcheckt. Reis je ook samen terug? Vergeet dan niet om Samenreiskorting opnieuw op je OV-chipkaart te zetten.

Let op: voor Samenreiskorting heb je minimaal € 10 saldo nodig. Laad eerst wat saldo bij als je niet genoeg hebt om te reizen.

 

Het is ook mogelijk om bij het laden de Samenreiskorting 2 keer te laden, bv gelijk voor de terugreis.

Zie ook https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/samenreiskorting.html

 

 

Vraag aan moderator, waarom staat er nu dat de Samenreiskorting geldig is tot het moment waarop je uitcheckt? Er stond voorheen altijd dat de Samenreiskorting 35 minuten na het uitchecken automatisch werd uitgezet. 

Ook de tekst dat je Samenreiskorting gelijk 2 keer kunt laden staat niet meer op de huidige pagina. 

https://web.archive.org/web/20210314014545/https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/samenreiskorting.html

 

Reputatie 7
Badge +3

Daar ik voor het eerst ga reizen met mijn OV chipkaart en 1 persoon met een anonieme ov chipkaart meeneem .

Hoe moet ik dat doen

Heb je een NS abonnement op jouw kaart staan? En welk? Bij flex basis of als je geen abonnement  hebt, kun je niemand meenemen met samenreiskorting.

Hoe werkt samenreiskorting van medereiziger bij reizen tram

Hoe werkt samenreiskorting van medereiziger bij reizen tram

Samenreiskorting geldt alleen voor de trein. In de tram moet iedereen apart betalen.

Als ik met iemand meereis die een traject abonnement heeft, moet mijn kaartje dan precies overeenkomen met het traject van het abonnement om een samenreisticket te kunnen gebruiken? Of mag het ook als onze reis maar een deel van het traject beslaat?

Badge +3

Als ik met iemand meereis die een traject abonnement heeft, moet mijn kaartje dan precies overeenkomen met het traject van het abonnement om een samenreisticket te kunnen gebruiken? Of mag het ook als onze reis maar een deel van het traject beslaat?

Welkom!

Als je met Samenreiskorting mee reist met iemand met een trajectabonnement dan kan dat ook een deel van het traject zijn.

En zelfs als je (samen met die ander) buiten zijn/haar traject reist is het prima, want diegene mag altijd 3 mensen mee laten reizen met Samenreiskorting.

Hallo, morgen wil ik voor de eerste maal gebruik maken van mijn NS flex dal voordeel abonnement. Ik wil dit samen doen met mijn partner met de samereisvoordeel formule, we zijn beiden in het bezit van een OV-chipkaart met automatisch opladen.

Welke handelingen moet elk van ons doen aan een NS-automaat?

Reputatie 7
Badge +3

Degene die met het abonnement reist, hoeft niks extra's te doen. Gewoon inchecken bij vertrek en uitchecken op bestemming.

Degene die met u meereist moet Samenreiskorting aanzetten. Als uw partner inderdaad een OV-chipkaart heeft, waarmee op saldo gereisd wordt, kan zij Samenreiskorting aanzetten bij een NS-automaat. Dit moet gedaan worden vóór het inchecken.

Zo laad je Samenreiskorting op je OV-chipkaart bij de NS-kaartautomaat:

  1. Houd je OV-chipkaart voor de kaartlezer
  2. Kies voor ‘Samenreiskorting’ en daarna voor de 1e of 2e klas
  3. Klik op 'Akkoord'
  4. Houd je OV-chipkaart opnieuw voor de kaartlezer

Als er vervolgens in de daluren ingecheckt wordt, zal er met 40% korting gereisd worden.

Zie voor meer informatie: https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/samenreiskorting.html

Reputatie 7
Badge +3

@FrizVH bij flex reis je op rekening en niet meer op saldo. Als het goed is, is het automatisch opladen stopgezet en saldo teruggestort op het moment dat je flex activeerde op een bestaande kaart.

Ik heb n samereiskorting van 9,95 voor morge naar den den haag te gaan,nu is deze persoon ziek geworden.Kan ik nu eventueel als ze morgen nog ziek is t kaartje volgende week gebruiken,ik heb zelf n abonnement voor 7 vrije reize

Reputatie 6

Hey Joces. Welkom bij de NS Community.

Het is helaas niet mogelijk om een e-ticket aan te passen of te vergoeden als dit al geopend is. Is het nog niet geopend? Dan raad ik je aan om contact op te zoeken met onze klantenservice

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb n samereiskorting van 9,95 voor morge naar den den haag te gaan,nu is deze persoon ziek geworden.Kan ik nu eventueel als ze morgen nog ziek is t kaartje volgende week gebruiken,ik heb zelf n abonnement voor 7 vrije reize

Je bedoelt waarschijnlijk meereisretour? Eenmaal geopend heb je een geldig ticket wat niet meer gewijzigd kan worden en waar geen geld voor teruggegeven wordt. Je kunt daarom het beste zo kort mogelijk voor de reis een e-ticket kopen of code verzilveren.

Badge +3

Een nieuw meereisretour bestellen kan via https://www.ns.nl/producten/s/120822007 maar niet voor volgende week vrijdag/zaterdag/zondag (Formule 1 weekend).

Reageer