beantwoord

hoe zit is prijs opbouw in elkaar?

  • 6 september 2015
  • 3 reacties
  • 6576 Bekeken

zitten hier kosten in verwerkt of gaat het puur om de aantal kilometers die je reist
icon

Beste antwoord door Keuzereiziger 6 september 2015, 20:41

NS hanteert een ingewikkelde berekening voor de prijs van een reis. Meer informatie van NS zelf daarover vindt u op deze pagina onder het kopje 'tarieven 2015'. NS rekent niet met echte kilometers, maar met 'tariefeenheden'. Een kaart van Nederland met alle afstanden is te downloaden onder de gegeven link. Vervolgens kunt u in de tabel 'Prijzen enkele reizen, reizen op saldo' opzoeken wat een reis van een bepaalde lengte kost.

NS maakt het ingewikkeld, omdat hun prijzen niet lineair zijn. Iedere volgende kilometer kost wel een beetje meer, maar dit beetje meer is niet altijd even veel en wordt gemiddeld steeds minder.

Regionale vervoerders (Connexxion, Arriva, Veolia en Syntus) berekenen de kosten van een reis op een andere manier. Zij werken met een opstaptarief (meestal rond 1 euro), en daarbovenop een vast tarief per kilometer (14-19 eurocent zonder korting).

Reist u met NS en regionale vervoerders, dan is de prijsberekening nog ingewikkelder. Als u een concreet voorbeeld heeft kunnen we u eventueel op weg helpen met wat uitleg.
Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Het gaat om het aantal kilometers maar let wel op: het is niet een vast bedrag per kilometer. Naarmate de afstand langer wordt, worden de kilometers goedkoper. Korte ritjes zijn dus in verhouding (veel) duurder dan lange als je naar de kilometerprijs kijkt.
Reputatie 4
Badge
En er is een minimaal bedrag. Voor de eerste 8 tarief eenheden betaal je hetzelfde.

Alleen als je eenmalig kaartje uit de automaat of bij loket koopt betaal je een euro meer. Bij betaling met credit card 0,50. Daar is dan min of meer een directe relatie met extra kosten.

Algemeen geldt ook dat de NS het meeste materieel moet inzetten de spitsuren, die daardoor relatief veel kosten voor de NS. Daarom geeft de NS vooral buiten de spits korting aan abonnementhouders en speciale actie.

Bij b.v. de Thalys werkt dit heel anders, daar wordt yield management toegepast zoals bij de luchtvaart.
Reputatie 6
Badge +1
NS hanteert een ingewikkelde berekening voor de prijs van een reis. Meer informatie van NS zelf daarover vindt u op deze pagina onder het kopje 'tarieven 2015'. NS rekent niet met echte kilometers, maar met 'tariefeenheden'. Een kaart van Nederland met alle afstanden is te downloaden onder de gegeven link. Vervolgens kunt u in de tabel 'Prijzen enkele reizen, reizen op saldo' opzoeken wat een reis van een bepaalde lengte kost.

NS maakt het ingewikkeld, omdat hun prijzen niet lineair zijn. Iedere volgende kilometer kost wel een beetje meer, maar dit beetje meer is niet altijd even veel en wordt gemiddeld steeds minder.

Regionale vervoerders (Connexxion, Arriva, Veolia en Syntus) berekenen de kosten van een reis op een andere manier. Zij werken met een opstaptarief (meestal rond 1 euro), en daarbovenop een vast tarief per kilometer (14-19 eurocent zonder korting).

Reist u met NS en regionale vervoerders, dan is de prijsberekening nog ingewikkelder. Als u een concreet voorbeeld heeft kunnen we u eventueel op weg helpen met wat uitleg.

Reageer