beantwoord

Hond gratis mee studenten-ov?

• 10 mei 2014
  • 7 reacties
  • 3856 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Op de site van NS las ik het volgende over het meenemen van een hond:
"Een klein huisdier die in een tas of mand past of op schoot gehouden kan worden, mag gratis mee in de trein. Voor aangelijnde huisdieren dient u een Dagkaart hond aan te schaffen. Ongeacht uw bestemming kost dit kaartje € 3. Let op dat iedere railvervoerder andere voorwaarden en regels hanteert.

Als u een NS- of OV-jaarabonnement heeft, mag u één hond gratis meenemen."

Nu wil ik graag weten of een studenten-ov ook onder zo'n abonnement valt waarbij de hond gratis mee mag. Één keer ben ik met mijn hond aangesproken door een conducteur, en die wist het niet...

En als het er niet onder valt (en ik dus een dagkaart van 3 euro moet kopen voor mijn hond), hoe werkt dit dan precies met de OV kaart? Dat kan je ophalen bij zo'n automaat ofzo??

Alvast bedankt 🙂
icon

Beste antwoord door Loes 10 mei 2014, 12:18

Hoi Suzannev,

De studentenkaart valt niet onder de NS- of OV-jaarabonnement, net zoals de nieuwe abonnementen Dal Voordeel, Dal Vrij etc.

Je kan de dagkaart gewoon op je OV-chipkaart zetten. Ik heb de link voor het filmpje erbij gezet, is duidelijker lijkt mij dan dat ik het hier neerschrijf.

Bij controle kan het zijn dat de conducteur niet direct ziet dat de hondendagkaart op de OV-chipkaart staat, wij moeten namelijk doorklikken om dat te zien, dus vraagt een conducteur erom, geef dan aan dat je hem op je OV geladen hebt.

Ik hoop zo je vragen te hebben beantwoord, anders horen we het graag.
Bekijk origineel

7 reacties

Hoi Suzannev,

De studentenkaart valt niet onder de NS- of OV-jaarabonnement, net zoals de nieuwe abonnementen Dal Voordeel, Dal Vrij etc.

Je kan de dagkaart gewoon op je OV-chipkaart zetten. Ik heb de link voor het filmpje erbij gezet, is duidelijker lijkt mij dan dat ik het hier neerschrijf.

Bij controle kan het zijn dat de conducteur niet direct ziet dat de hondendagkaart op de OV-chipkaart staat, wij moeten namelijk doorklikken om dat te zien, dus vraagt een conducteur erom, geef dan aan dat je hem op je OV geladen hebt.

Ik hoop zo je vragen te hebben beantwoord, anders horen we het graag.
Welkom op het forum Suzannev!

Het antwoord van Loes is inderdaad correct. Als je in het bezit bent van een Studentenreisproduct, dien voor je een aangelijnde hond een Dagkaart hond te kopen.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Overige producten/ Daar past je vraag het beste thuis.
Mag mijn hond gratis mee Als je een studenten ov hebt want er staat Aleen iets over een jaar abbo oh zie nu net het antwoord staan haha😅
Welkom bij de Community Regilio!

Wat goed dat je het antwoord gevonden hebt. Je dient een dagkaart voor jouw hond aan te schaffen, tenzij het een kleine hond is die in een tas/mand kan of op schoot.
Badge +3
Ik vermoed dat er met dat NS- of OV-jaarabonnement bedoeld wordt wat tegenwoordig Altijd Vrij of (met bus/tram/metro erbij) OV-Vrij heet, en dat het een oude term is die in de voorwaarden is blijven staan.

Want volgens mij is er voor Altijd Vrij (Trein Vrij) of OV-Vrij jaarabonnement tegenwoodig helemaal geen uitzondering meer voor een (grotere) hond, en is daarvoor altijd gewoon een kaartje nodig.

En als het strikt genomen om een (willekeurig) NS jaarabonnement ging, dan zou een (oud) Voordeelurenabonnement vroeger ook wel recht gegeven hebben op één hond gratis mee. Of dit ooit zo was kan @Thom wel vertellen.
Reputatie 7
Badge +4
Ik heb vele jaren gereisd met een OV-jaarkaart eerste klas. Samen met de jaarkaart voor de trein zijn dit de enige abonnementen geweest waarbij je een hond gratis mee mocht nemen. Het gold toen overigens ook voor de tweede klas.

De ov-jaarkaart is er al lang niet meer. Altijd Vrij plus BTM is ongeveer het zelfde, maar ook dan is het zonder hond. NS moet zich er maar over uitspreken of dit in de voorwaarden staat, het komt me merkwaardig voor. Bij het oude Voordeelurenabonnement is het nooit geweest.

Ik heb als lange-afstandsforens naar Den Haag maar één ov-jaarkaarthouder gekend, die af en toe een hond mee nam. Ik heb er geen cijfers over, de meesten vonden het nergens voor nodig. Deze kaarten waren ook doorgaans in gebruik bij mensen die ver van hun werk woonden en dan ligt de hond meenemen ook niet zo voor de hand. Ook al mocht het wel.

De stelling dat het vroeger mocht, is niet juist en klopte alleen voor de jaarkaarthouders van vele jaren geleden.

Ik heb nu Dalvrij eerste klas en neem mijn hond ook niet mee. Het is een Sint-Bernhard geeft door zijn grootte overlast. Als hij staat en zijn bek open doet, is dat op dezelfde hoogte als het hoofdje van een kleuter. Dat doe je een kind niet aan. Hij heeft wel een rumvaatje, dat vinden kids wel spannend. 'Opa, heeft hij echt mensen gered?' Alcoholisten zien het vaatje ook we zitten, maar dat is een ander verhaal.😇
Badge +3
Dank en dat bedoelde ik dus (eerste alinea) en is die voorwaarde dus een overblijfsel van vroeger, en tegenwoordig dus op geen enkel abonnement meer van toepassing.

Snel verwijderen dus maar. Topic is overigens 5 jaar oud dus dat zal inmiddels al lang aangepast zijn, en aan TS kunnen we het dus ook niet meer vragen. 😅

Reageer