beantwoord

Hond in de buggy

• 3 juni 2020
  • 6 reacties
  • 236 Bekeken

Goeiedag, ik kan nergens een antwoord vinden op mijn vraag dus dan maar zelf een topic beginnen.

Ik wil met mijn hond van Amsterdam naar Utrecht. Nou is zij enorm wagenziek en kotst ze alles onder, dus ze zit altijd in de reisbench. Deze bench staat niet op wieltjes en met een hond erin van 15 kilo wordt het al snel zwaar als je dat door het station heen moet tillen. Ik had het idee om haar met bench en al in een bolderkar te zetten maar toen las ik ergens dat deze niet mee mogen in de trein.

Een alternatief is een hondenbuggy, ik ben zelf niet zo'n fan van het idee maar het gaat mij on haar comfort. Mijn vraag is nu, mag een hondenbuggy mee net zoals een kinderbuggy? Moet ik een apart kaartje kopen of is het gratis?

icon

Beste antwoord door Mark NS 3 juni 2020, 20:31

Hoi Aiden van der Weide, welkom op de NS Community. 

Kinderwagens (met of zonder kind) vallen onder de regels van handbagage en mogen kosteloos mee. Een hondenbuggy zal ongeveer hetzelfde formaat hebben. Er zijn hier echter geen concrete regels voor. Als we enerzijds de regels voor de kinderwagen op de hondenbuggy toepassen en het anderzijds zien als het vervoeren van je hond in een tas of mand zoals ook aangegeven in de door Aar aangehaalde voorwaarden, dan is een aanvullend vervoersbewijs voor je hond niet nodig .

Bekijk origineel

6 reacties

Kinderwagens (met of zonder kind) vallen onder de regels van handbagage en mogen kosteloos mee. Een hondenbuggy zal ongeveer hetzelfde formaat hebben. Er zijn hier echter geen concrete regels voor. Als we enerzijds de regels voor de kinderwagen op de hondenbuggy toepassen en het anderzijds zien als het vervoeren van je hond in een tas of mand zoals ook aangegeven in de door Aar aangehaalde voorwaarden, dan is een aanvullend vervoersbewijs voor je hond niet nodig .

Reputatie 7
Badge +3

Een kleine hond mag gratis mee als deze in een tas, mand of op schoot zit. Hier gaat het om een hond van 15 kilo, die in de buggy meegaat. Normaliter neem je een hond van 15 kilo niet op schoot, dus lijkt mij een hondenkaartje gewenst. Een kind van 4 in een buggy moet ook een kaartje hebben 😉

Reputatie 6
Badge

Ik neem aan dat de hond in een soort (uitneembare) mand zit in die buggy? En dat je de buggy op kan klappen?

Ik denk dat dit volgens de regelgeving geen probleem zal worden:

Kleine huisdieren mogen gratis mee in een tas, mand of op schoot. Er zijn geen specificaties over de grootte van het huisdier en de afmetingen van de tas, mand of kooi. Bij kleine huisdieren gaat het meestal om katten en kleine honden die gratis mee mogen. Zij mogen geen zitplaats innemen.
Een assistentiehond (al dan niet in opleiding) reist ook gratis mee. Mits deze herkenbaar is als blindengeleidehond of hulphond.

Bron: https://www.ns.nl/producten/onbeperkt-reizen/p/dagkaart-hond

Reputatie 7
Badge +3

Alleen honden die op schoot zitten, mogen gratis mee. Een hond van 15 kilo zal niet op schoot zitten, dus dan zul je daar een hondenkaartje voor moeten kopen. Ik denk dat het dan geen probleem zal zijn om een hondenbughy mee te nemen, zolang deze het formaat van een kinderbuggy heeft en niet van een fietskar.

Reputatie 6
Badge

Ik neem maar even aan dat een hond in een buggy geen dier van 15 kg zal zijn.

Reputatie 7
Badge +2

Alleen honden die op schoot zitten, mogen gratis mee. 

Misschien moet je even proberen om de post van @Aar beter te lezen, want er staat duidelijk tas, mand OF op schoot. Op schoot is dus geen vereiste.

Reageer