beantwoord

Hondenkaartje

• 9 september 2017
  • 28 reacties
  • 798 Bekeken

Ik zou graag een wijziging zien van de geldigheid van de hondenkaartjes!

Nu zijn het dagkaarten! Als ik een weekend weg ga of een paar dagen, dan maak ik maar gebruik van een halve hondenkaart, immers alleen de "heen" reis! En hetzelfde gebeurt weer op de "terug" reis. Ik moet echter wel de volle mep betalen elke keer.
Ik heb meerdere honden, dus in een weekend moet ik vier kaartjes kopen, twee voor de heen en twee voor de terug reis! Het zou handiger zijn, als het kaartje gewoon zou inchequen en uit uitchequen, dus een heenreis en een terug reis! Zodat ik als het ware een weekend retour heb ipv een dagkaart voor de hond. Ik vind het trouwens discriminerend dat je voor een kleine hond niet hoeft te betalen en voor een grote wel, met bagage is dat toch ook niet!
icon

Beste antwoord door Thom 9 september 2017, 14:27

Uw situatie is met de huidige dagkaartconstructie ervan wel onhandig. Met vier grote honden reizen op verschillende dagen is ook niet het gemiddelde gedrag. Vier honden die zo groot zijn dat een hondenkaartje moet is wel lastig te hanteren. Ik heb zelf een nogal grote hond en heb toch gemerkt dat het voor veel mensen overlastgevend is, ook omdat ze er bang voor zijn. Ik begrijp dat ook en hij gaat zelden mee.
Het principe dat je voor een klein dier niet hoeft te betalen als die in een tas of aanverwant mee mag, lijkt me wel redelijk. Een losse hond, ook aangelijnd, vinden veel mensen onprettig, zeker als de baasjes de angst maar onzin vinden en dat negeren. Een dagkaart hond vind ik persoonlijk goedkoop en alleszins redelijk voor een loslopende hond maar in uw geval is het veel. Ik denk niet dat er een aanpassing gemaakt gaat worden, omdat het niet vaak voorkomt zo u het doet.
Bekijk origineel

28 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Uw situatie is met de huidige dagkaartconstructie ervan wel onhandig. Met vier grote honden reizen op verschillende dagen is ook niet het gemiddelde gedrag. Vier honden die zo groot zijn dat een hondenkaartje moet is wel lastig te hanteren. Ik heb zelf een nogal grote hond en heb toch gemerkt dat het voor veel mensen overlastgevend is, ook omdat ze er bang voor zijn. Ik begrijp dat ook en hij gaat zelden mee.
Het principe dat je voor een klein dier niet hoeft te betalen als die in een tas of aanverwant mee mag, lijkt me wel redelijk. Een losse hond, ook aangelijnd, vinden veel mensen onprettig, zeker als de baasjes de angst maar onzin vinden en dat negeren. Een dagkaart hond vind ik persoonlijk goedkoop en alleszins redelijk voor een loslopende hond maar in uw geval is het veel. Ik denk niet dat er een aanpassing gemaakt gaat worden, omdat het niet vaak voorkomt zo u het doet.
Welkom op het NS Serviceforum, NixAlm.

Bedankt voor de uitleg Thom! Ik denk alleen dat NixAlm geen vier honden heeft maar twee aangezien hij aangeeft twee kaartjes voor heen nodig te hebben en twee voor de terugreis op een andere dag 😉. Verder sluit ik me volledig aan bij wat je zegt.
Reputatie 7
Badge +4
Het ergste is dat je nog gelijk hebt ook ?

Mijn ervaringen zijn geheel anders ik krijg juist hele leuke en spontane reacties op mijn honden van medereizigers, ze worden geenszins als bedreigend of lastig ervaren, het tegendeel de meeste willen ze wel even aanhalen of knuffelen, zijn over het algemeen heel belangstellend, maar misschien heeft uw hond een andere uitstraling dat kan natuurlijk.
Ik vraag me trouwens af waar u dat op baseert dat mijn situatie niet vaker voor komt, lijkt me een nogal uit de lucht gegrepen mening!
Reputatie 7
Badge +4
Ik begreep dat u met vier honden reisde maar het was twee heen en twee terug. Dat is niet zo vreemd, met vier honden tegelijk wel. Ik reis 45 jaar met de trein en intensief maar heb het in ieder geval nooit meegemaakt. wie weet is er wel een conducteur op het forum, die hebben wel meer vreemde ervaringen.

Zelf ben ik hondenliefhebber, de mijne is wel wat groot, maar op het forum is regelmatig aan de orde geweest dat mensen bang zijn voor honden. Ik hou daar in ieder geval rekening mee. Mijn hond heeft een grote mond, net als zijn baas uiteraard, en op stahoogte staat hij oog in oog met een kleuter. Ik reis altijd eerste klas en stop hem dan met me in een treinzit maar dat kun je niet te doen als het druk is. Sommige kinderen vragen wel eens of er echt rum in het flesje zit en durven wel te aaien, er zijn er ook die bang wegkruipen, ondanks dat het een goedige lobbes is.

Het is hier op het forum wel aan de orde geweest en als mensen bang zijn, vind ik dat je dat moet proberen tegen te gaan. Een hond moet trouwens altijd aangelijnd zijn als hij los mee mag.
Ik vind het trouwens discriminerend dat je voor een kleine hond niet hoeft te betalen en voor een grote wel, met bagage is dat toch ook niet!

Ik geloof dat het verschil niet is groot of klein en dan wel of niet betalen, het gaat erom of de hond als 'handbagage' gezien kan worden, alleen als het dier op schoot kan en ook wordt gehouden hoeft er niet betaald te worden. Dus ik denk (hopelijk heb ik het juist) dat als je een klein dier in een mand doet en deze op een stoel plaatst dat er dan ook betaald moet worden.

Mogen honden trouwens op de stoel? Bewerking: oké, ik begrijp dus van wel. Ik vind het niet leuk als de eigenaar het dier na in de rotzooi te hebben gelopen niet voor de trein instappen 'schoonmaakt' en dan op de zetel laat zitten maar als de hond behalve haren geen troep achterlaat vind ik het zielig en niet gewenst dat hij op de grond moet zijn, waar iedereen maar over en om hem heen stapt en het onrustig is. Ik vind ook dat de hond recht heeft om naar buiten te kijken :P

Waar ik me mateloos aan irriteer is de buitengewone onbegrensdheid van het gedrag wat en behoorlijk percentage van de eigenaren toestaat.
Van de week al weer twee keer in de trein incidenten met mensen met hond,
Vaak ook met naar de wc gaan in de trein acrobatische manoeuvres moeten uithalen/ over lijnen van honden heen, over honden heen omdat ze van eigenaren maar grenzeloos alles mogen doen en iedereen mogen besnuffelen en over op/om/overheen mogen.
Heel regelmatig dat honden tegen me opspringen en de eigenaar dat maar wat leuk vindt, waarom moet ik 'genieten' van iets waar ik niet van geniet?

Sommige honden en eigenaren zijn gelukkig echt schattig.
Ikheb onlangs een hele bijzondere situatie gehad..
Mijn hond.. en middelgrote hoofd moet een treinkaartje hebben.. die ik dan ook keurig koop.. Mijn hond ligt altijd rustig op de grond en zegt boe nog bah.. nu zat er iemand met een klein hondje op schoot iets verderop (waarschijnlijk zonder kaartje).. dat hondje zat de hele tijd te grommen en te blaffen.. tot mijn verbazing werd mij gezegd ergens anders te gaan zitten.. ik was immers later ingestapt en mijn hond lotte het uit want daarvoor was het hoofdje gewoon stil geweest.. in eerste instantie dacht ik dat er een beetje gemaakt werd.. maar ze waren echt serieus toen ik hen dit vroeg.. ik was met stomheid geslagen.. om de lieve vrede te bewaren ben ik maar elders gaan zitten.. want ik voelde me echt weg gekeken..
Badge

I..... Dus ik denk (hopelijk heb ik het juist) dat als je een klein dier in een mand doet en deze op een stoel plaatst dat er dan ook betaald moet worden.

Mogen honden trouwens op de stoel?
.....

Honden mogen NIET op de stoel in de trein en de kleine hondjes mogen op schoot, wel of niet in een mandje/hokje maar op schoot, anders heb je gewoon een hondenkaartje nodig.
Reputatie 7
Badge +4
U hoeft niet te betalen voor de zitplaats waar het mandje op staat, en als het rustig is, vormt het mandje op de stoel niet een probleem. Als er mensen binnenkomen die een zitplaats zoeken, zet u het mandje gewoon op uw schoot. U mag geen zitplaats bezet houden.

Dat honden niet op de stoel mogen is wel helder, Veel mensen hebben een hekel aan honden. Ik niet, maar ik wens niet in de achtergebleven haren en aanverwant te gaan zitten.

De prioriteit van NS ligt bij het vervoer van mensen, honden worden gedoogd. Een hond in een niet al te drukke trein is alleen een probleem als het baasje niet correct is.

Het valt meestal wel wat mee. De meeste mensen gaan er fatsoenlijk mee om. Of het voor de hond altijd vreugde is, vraag ik me af. 😉
Badge
U hoeft niet te betalen voor de zitplaats waar het mandje op staat, en als het rustig is, vormt het mandje op de stoel niet een probleem.
...........

Volgens mij is het formeel niet toegestaan, maar @Loes of @Slidestops kunnen wel aangeven of het nu wel of niet mag volgens de regels.
Dat honden niet op de stoel mogen is wel helder, Veel mensen hebben een hekel aan honden. Ik niet, maar ik wens niet in de achtergebleven haren en aanverwant te gaan zitten.

Staat dat op het vervoersbewijs? In de voorwaarden wordt alleen gesproken over huisdieren die gratis mee mogen en geen recht op een zitplaats hebben. Neemt niet weg dat ik het er wel mee eens ben dat honden niet op een zitplaats thuis horen in een trein
Reputatie 7
Badge +4
Formeel mag het niet. Je mag je tas ook niet naast je hebben staan. Wat ik beschrijf is de dagelijkse praktijk. als het wiordt weggehaald voor er verbaal of non-verbaal om wordt gevraagd, werkt het in de praktijk goed.
Badge
Staat dat op het vervoersbewijs? In de voorwaarden wordt alleen gesproken over huisdieren die gratis mee mogen en geen recht op een zitplaats hebben. Neemt niet weg dat ik het er wel mee eens ben dat honden niet op een zitplaats thuis horen in een trein
Dat staat in de regels die betrekking hebben op het meenemen van een huisdier in de trein.
Formeel mag het niet. Je mag je tas ook niet naast je hebben staan. Wat ik beschrijf is de dagelijkse praktijk. als het wiordt weggehaald voor er verbaal of non-verbaal om wordt gevraagd, werkt het in de praktijk goed.
Als het formeel niet mag moet je niet in een reactie aangeven dat het kan/mag als het niet druk is, het is zo knullig als je net iemand treft die hier een bonnetje voor gaat schrijven en het een hoop geld kost.

Staat dat op het vervoersbewijs? In de voorwaarden wordt alleen gesproken over huisdieren die gratis mee mogen en geen recht op een zitplaats hebben. Neemt niet weg dat ik het er wel mee eens ben dat honden niet op een zitplaats thuis horen in een treinDat staat in de regels die betrekking hebben op het meenemen van een huisdier in de trein.

Dat had ik ook verwacht maar zoals gezegd wordt daar niet over zitplaatsen gesproken bij dieren waarvoor een vervoersbewijs nodig is

Welke Voorwaarden gelden voor uw dieren?
Kleine huisdieren mag u kosteloos meenemen, mits deze in een mand of kooi worden vervoerd. U heeft voor uw kleine huisdieren geen recht op een aparte zitplaats.
Als u uw hond niet in een mand of kooi vervoert, dient u voor uw hond een apart daarvoor
bestemd Vervoerbewijs bij u te hebben. U dient uw hond in de trein en in het station altijd aan-
gelijnd te houden.
Als u vanwege een handicap wordt begeleid door een hond, heeft u voor deze hond geen apart
Vervoerbewijs nodig, mits deze hond een als zodanig herkenbare blindengeleidehond (in opleiding)
of hulphond (in opleiding) van de Stichting Hulphond Nederland is.
Reputatie 7
Badge +4
Dat heb ik de laatste 45 jaar niet meegemaakt. Ik beschrijf hoe het dagelijks overal gaat. Ik heb nog even gelezen wat ik schreef, maar wat u schrijft staat daar ook niet lijkt me. Het vormt als het rustig is geen probleem en als het drukker wordt, neem je je mandje op schoot.

Ik zeg daarmee niet dat het mag, ik-geef aan dat het in een rustige trein wel kan en dat je bij voorbaat plaats moet maken als er mensen binnenkomen.

Een bonnetje is terecht voor de wazigkijkende ik-doe-waar-ik-zin-in-heb types, die agressief of afhoudend reageren en de plaats bewust bezet houden als het druk is. Zo van ik zet mijn tas neer, dan komt er niemand naast me zitten. Zoiets beboeten, dat kan me bij aso-Nederland niet vaak genoeg gebeuren, maar daar gaat het hier toch echt niet over.
Badge
@tridek_ok , honden vallen gewoon onder de kleine huisdieren grote huisdieren zijn paarden e.d. (ja die vallen onder de huisdieren 😁 )
Als ze onder kleine huisdieren vallen mogen ze ook gratis mee, dat staat er letterlijk

Kleine huisdieren mag u kosteloos meenemen
Reputatie 7
Badge +4
Een hond die niet in een tas of mandje wordt meegenomen mag aangelijnd mee met een hondenkaartje.

[h4]Welke huisdieren mogen gratis mee?[/h4]
Kleine huisdieren mogen gratis mee in een tas, mand of op schoot. Er zijn geen specificaties over de grootte van het huisdier en de afmetingen van de tas, mand of kooi. Bij kleine huisdieren gaat het meestal om katten en kleine honden die gratis mee mogen. Zij mogen geen zitplaats innemen.
Een assistentiehond (al dan niet in opleiding) reist ook gratis mee. Mits deze herkenbaar is als blindengeleidehond of hulphond.
[h4]Voor welke huisdieren koopt u een Dagkaart hond?[/h4]
Voor grotere honden is de Dagkaart hond verplicht. Deze honden moeten ook altijd aangelijnd zijn.
Formeel mogen tassen, koffers of wat dan ook niet op de stoelen liggen. Theorie is anders dan de praktijk, als het rustig is, zal er weinig van gezegd worden.
Tja, een hond naast je in een mand. Ik kom ook katten in een bench tegen die naast op stoel gezet worden. Het probleem is hier vaak dat men de huisdiereigenaren niet vraagt bij drukte ruinte te maken. Ik waarschuw de reiziger wel als het drukker wordt, dat ik er wel wat van ga vinden.
Wat ik absoluut niet toesta, zijn honden op de bank, ook niet op een plate of andere oplossingen.
Het us lastig, formeel is het niet toegestaan idd.
Wat ik absoluut niet toesta, zijn honden op de bank, ook niet op een plate of andere oplossingen.
Het us lastig, formeel is het niet toegestaan idd.

Maar waar staat dat beschreven?
Dat staat beschreven in de algemene voorwaarden dat een stoel als stoel gebruikt moet worden. Ik weet ff zo het artikelnummer niet, maar het staat er zeker in.

Edit: voor huisdieren staat het in artikel nummer 5.3 en daar staat dat kleine huisdieren geen recht hebben op een aparte zitplaats

Voor bagage staat duidelijk dat die van de stoel afmoet als een andere reiziger daar aanspraak op maakt, artikel 5.5.

Voeten op de bank valt onder de voorzieningen op andere wijze gebruiken dan daarvoor bestemd en valt ook onder vervuiling.
Het staat alleen beschreven voor kinderen jonger dan 4 jaar, handbagage en dieren waarvoor niet betaald hoeft te worden. Dat laatste impliceert dat als er wel betaald is voor een hond die niet in een mandje kan, er wel recht is op een zitplaats. Als er wel staat dat het niet mag heb ik het niet kunnen vinden.
Edit: voor huisdieren staat het in artikel nummer 5.3 en daar staat dat kleine huisdieren geen recht hebben op een aparte zitplaats

Er staat ook dat kleine huisdieren kosteloos mee mogen, grotere honden moet voor worden betaald en vallen derhalve niet onder de kleine huisdieren
Algemene Voorwaarden, te vinden via ns.nl

Reageer