Skip to main content
beantwoord

IC Direct toeslag Amsterdam Sloterdijk

Beste allen,

Wij willen aanstaande Zaterdag onderstaande rit gaan maken. Vanwege werkzaamheden is de dienstregeling aangepast, maar dat komt ons eigenlijk wel mooi uit:

De reisplanner vermeldt dat een toeslag van €3pp vereist is:

Maar op deze pagina lees ik dat de toeslag in de daluren slechts €1,74pp kost. Maar op Sloterdijk staan volgens mij geen toeslag zuilen. En online vind ik geen optie om de toeslag te kopen voor €1,74pp. Kunnen en moeten we inderdaad een toeslag regelen, en tegen welk tarief?

Beste antwoord door Robert B

Rogier de Wit schreef:

Hoi Robert, dank voor je tip. Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat er op Sloterdijk geen rode toeslagzuilen staan, maar ik kan het mis hebben?

Oh ja, ik zie het op 

In dit geval (soortgelijke situatie maar dan in Tilburg en Amsterdam Zuid) zou er dan een mobiel toeslagpaaltje moeten staan, maar zo niet dan kan je de toeslag ter plekke nog kopen via de NS app (of via https://www.ns.nl/kaartjes/bestellen/toeslag-icd en dan importeren in de app) want voordat je bij Schiphol bent heb je die wel binnen als e-ticket.

Edit 18-01-2025: op Amsterdam Sloterdijk en Eindhoven C (en dus ook Tilburg?) staan ze hoor!

Bekijk origineel

12 reacties

Edwin
Forum|alt.badge.img
  • Machinist NS
  • 1934 reacties
  • 15 januari 2025

Als ie op tijd is, staat ie 3 minuten stil op Schiphol en dan kun je daar op het perron de toeslag laden, anders kun je 'm online kopen echter is ie dan de volle prijs van €2.90. Waar die 3 euro vandaan komt snap ik niet helemaal, maar ga ik eens proberen te achterhalen.

• Reisleider*
  • 147 reacties
  • 15 januari 2025

Toeslag is verhoogd van 2,90 euro naar 3 euro sinds 1 januari.

Edwin
Forum|alt.badge.img
  • Machinist NS
  • 1934 reacties
  • 15 januari 2025
Jody1991 schreef:

Toeslag is verhoogd van 2,90 euro naar 3 euro sinds 1 januari.

Ja, ik zie het inderdaad ook. Meteen aangegeven dat die pagina aangepast moet worden.

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13427 reacties
  • 15 januari 2025

Voor zover ik kan zien wordt er niet met een intercity direct of eurocity direct gereisd en is een toeslag niet nodig.

Edwin
Forum|alt.badge.img
  • Machinist NS
  • 1934 reacties
  • 15 januari 2025
MoDe schreef:

Voor zover ik kan zien wordt er niet met een intercity direct of eurocity direct gereisd en is een toeslag niet nodig.

Serie 2400 (waar deze reis grotendeels mee verloopt) is een ICD.

• Reisleider*
  • 147 reacties
  • 15 januari 2025

Jawel, je wordt op de route Alkmaar - Breda de HSL opgestuurd (serie 1800 of 2400). De naam is wel Intercity ipv Intercity Direct, maar in de planner staat wel toeslag. 

Overigens wordt iedereen tussen Rotterdam C. en Schiphol Airport over de HSL gestuurd zie topic..

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2265 reacties
  • 15 januari 2025

Het is géén intercity direct maar je zou wél toeslag moeten betalen? Daar klopt natuurlijk niks van (volgens de voorwaarden).

Overigens is €1,74 €2,90 (de oude prijs dus) met 40% korting voor in de daluren.

• Auteur
  • Reisadviseur*
  • 109 reacties
  • 15 januari 2025

Check, dank voor de antwoorden allemaal! Als het moet, dan koop ik de toeslag toch maar online tegen voltarief (snif).

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29851 reacties
  • 15 januari 2025
Rogier de Wit schreef:

Check, dank voor de antwoorden allemaal! Als het moet, dan koop ik de toeslag toch maar online tegen voltarief (snif).

Als je toch moet overstappen op Sloterdijk kan je net zo goed de toeslag laden bij de rode toeslagzuil op het perron, dat kan ook op een bankpas en scheelt weer € 1,20

Overigens is de 2400 een IC direct, maar rijdt dat weekend door als 1100 (normaal gesproken de IC Den Haag - Eindhoven). Op de spoorkaart https://spoorkaart.mwnn.nl zie je dan een IC direct die ook tussen Breda en Eindhoven rijdt, dus waarom ze hem (verwarrend) in de reisplanner zetten als IC weet ik niet, maar dat kan goed komen door de stop op Sloterdijk (geen ICd station).

• Auteur
  • Reisadviseur*
  • 109 reacties
  • 15 januari 2025

Hoi Robert, dank voor je tip. Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat er op Sloterdijk geen rode toeslagzuilen staan, maar ik kan het mis hebben?

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29851 reacties
  • Antwoord
  • 15 januari 2025
Rogier de Wit schreef:

Oh ja, ik zie het op 

In dit geval (soortgelijke situatie maar dan in Tilburg en Amsterdam Zuid) zou er dan een mobiel toeslagpaaltje moeten staan, maar zo niet dan kan je de toeslag ter plekke nog kopen via de NS app (of via https://www.ns.nl/kaartjes/bestellen/toeslag-icd en dan importeren in de app) want voordat je bij Schiphol bent heb je die wel binnen als e-ticket.

Edit 18-01-2025: op Amsterdam Sloterdijk en Eindhoven C (en dus ook Tilburg?) staan ze hoor!

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29851 reacties
  • 17 januari 2025

Goed nieuws, bij reizen met een ov-chipkaart of bankpas via Sloterdijk over de HSL is toeslag (volgens de Reisplanner) helemaal niet nodig, want plan bijv. maar eens Sloterdijk - Tilburg 🤣

Bj controle zeg je dan gewoon dat je naar Tilburg onderweg bent. Dat is via Den Bosch weliswaar 2 minuten sneller maar dan heb je een (extra) overstap, dus via de HSL is toegestaan.

Ook grappig, Schiphol - Tilburg kost € 23,60 (en toeslag nodig) maar Sloterdijk - Tilburg kost slechts € 23,20 (zonder toeslag), maar dat is omdat vanaf Sloterdijk de kortere route via Amsterdam C en Den Bosch berekend wordt.

Overigens mag je volgens de Reisplanner van Amsterdam C - Tilburg ook (rechtstreeks) over de HSL (zonder toeslag), maar dan ben je dus wel 19 minuten langer onderweg dan via Utrecht en Den Bosch.

Blijft vreemd dat bij reizen naar Breda of vanaf Schiphol naar Tilburg wél toeslag nodig zou zijn 🤔

Edit: er staan tijdelijk toeslagpaaltjes in Eindhoven, Tilburg, Sloterdijjk… 

Reageer