beantwoord

IC Direct Toeslagvrij 14 Oktober.

• 29 september 2017
  • 12 reacties
  • 410 Bekeken

Reputatie 5
Badge
Hai,
14 Oktober a.s. zijn er werkzaamheden tussen Leiden C. en Den Haag C. Het advies is om tussen Schiphol en Rotterdam de ICD te nemen. Is deze deze dag dan ook toeslagvrij?
icon

Beste antwoord door Robert B 29 september 2017, 19:19

In geval van werkzaamheden en zeker als het reisadvies ICD is, dan is deze toeslagvrij. Dit is ook vaak het geval bij ongeplande verstoringen of werkzaamheden.

Vandaar mijn advies om de toeslag pas op het perron te laden, zodat je nooit gedoe hebt met geld terug vragen wegens onnodige toeslag.

De reisplanner en de rode toeslagpaaltjes op het perron zullen dit ook aangeven.
Bekijk origineel

12 reacties

Badge +3
In geval van werkzaamheden en zeker als het reisadvies ICD is, dan is deze toeslagvrij. Dit is ook vaak het geval bij ongeplande verstoringen of werkzaamheden.

Vandaar mijn advies om de toeslag pas op het perron te laden, zodat je nooit gedoe hebt met geld terug vragen wegens onnodige toeslag.

De reisplanner en de rode toeslagpaaltjes op het perron zullen dit ook aangeven.
Ik reis zaterdag van Roosendaal naar Amsterdam. Ik maak geen gebruik van ov-kaart ivm actiekaartje. Op de NS reisplanner staat toeslag niet (meer) rood, dus ik neem aan dat ik dan geen toeslag hoef te betalen. De 9292 app geeft wél aan dat ik toeslag moet betalen. Wat nu?
Reputatie 1
Ik zou er van uit gaan dat de NS reisplanner leidend is, 9292 geeft in dit soort gevallen wel vaker verkeerde informatie.

Om in Amsterdam te komen zul je in Rotterdam op de IC-direct over moeten stappen. Daar kan je ook aan de toeslagzuilen op het perron zien dat er geen toeslag verschuldigd is. Deze worden uitgeschakeld en afgeplakt.
Reputatie 5
Badge
Ik zie nogsteeds toeslag staan op de NS reisplanner.
Badge +3
Ik zie nogsteeds toeslag staan op de NS reisplanner.

De vraag ging over zaterdag. Dan zou de ICD toeslagvrij zijn wegens werkzaamheden maar de heldere lichten van NS hebben bedacht om bussen in te zetten, dus is de ICD dan toch niet toeslagvrij. De planner is aangepast dus.
Badge +3
Daar kan je ook aan de toeslagzuilen op het perron zien dat er geen toeslag verschuldigd is. Deze worden uitgeschakeld en afgeplakt.
Tegenwoordig worden ze volgens mij niet meer afgeplakt, maar staat op het schermpje iets van "Momenteel geen toeslag benodigd".
Reputatie 1
Oh, afgelopen zaterdag en zondag waren ze op Rotterdam Centraal juist wel afgeplakt.
Meestal worden ze remote uitgeschakeld en tonen inderdaad de melding 'Momenteel geen toeslag benodigd', soms wordt er lokaal iets bijgeplakt voor de zekerheid.
Lastige is dat ik niet met OV kaart reis. Dus dan voor de zekerheid toch maar 2 kaartjes online kopen.
Najaar is kennelijk ook een ruim begrip bij de NS...
Reisplanner geeft bij mij nog steeds geen toeslag...
Reputatie 5
Badge
Mijn reisplanner geeft nu ook aan dat de ICD morgen toeslagvrij is. Fijn om dit toch nog te kunnen zien. 🙂
Badge +3
Ja, vreemd dat er voor zaterdag op dinsdag geen toeslag vermeld werd (met reisadvies bus of via Rotterdam met ICD), woensdag weer wel toeslag (reizen met bus was enige optie) en vanaf donderdag weer niet.

Als je met een ov-chipkaart reist is het verstadig om de toeslag altijd pas op het perron te laden, dan weet je zeker dat je geen gedoe krijgt met toeslag terug vragen.

Toeslagkaartjes kan je ook gewoon los uit de automaat kopen op het laatste moment.

Reageer